Nej der er en løsning mere på galvanisk tæring, og det er at ikke sætte to
forskellige metaller sammen. Hvis man vil have stålbeslag på sin
aluminiumsmast skal det isoleres med gummi, PU eller andet. Det samme gælder
de skruer, bolte og popnitter der kommes i masten.
Men husk zinkanoderne alligevel, de beskytter mod tæring fra saltvandet.
mvh
Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens
"Karsten" <mailnotshown@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:lrao6ugm0ictcon4tmq5uuq05c8ebusqbs@4ax.com...
> Om der er elektrisk forbindelse mellem motoren og skrueakslen har
> ingen indflydelse på tæringen, da motoren ikke er nedsænket i vand
> (forhåbentlig
.
> Du har formodentlig allerede en zink anode monteret med forbindelse
> til stævnrøret. Men der skal også monteres zink på selve akslen, da
> denne sandsynligvis ikke har elektrisk forbindelse til stævnrøret; i
> hvert fald ikke hvis det er et gummi stævnrørsleje. Dette kan du måle
> efter med et ohm-meter (kan købes for 100,- kroner i det nærmeste
> byggemarked/Bilka.
>
> Du efterlyser løsning på problemet "galvanisk tæring". På en båd er
> den eneste løsning netop zink anoder.
>
>
>
> On Thu, 14 Feb 2002 10:12:33 +0000 (UTC), "Peder Jensen"
> <pkj@worldonline.dk> wrote:
>
> >Jeg har tænkt mig at installere en gummikobling mellem motor og
> >skrueaksel på min båd.
> >Dette medfører at der ikke længere er elektrisk forbindelse mellem motor
> >og skrueaksel.
> >Er der nogen der har erfaring med om dette medfører problemer med
> >galvanisk tæring?, skal der monteres en tæreklods på skrueakslen?.
> >Findes der et sted hvor problemet "galvanisk tæring" belyses, og hvor
> >der gives anvisninger på løsning af problemet.
> >
> >Med sejlerhilsen
> >
> >Peder
>