Forgaffelolieskift på XJ600s
Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-02-02 20:34

Hejsa,

jeg har kigget i min Haynes manual til min yamaha XJ600s div ´96, da jeg
skal have skiftet forgaffelolie.

Der står, at man skal dræne olien ved at skrue to små skruer ud i siden i
bunden forgaflen.

Skal jeg så fjerne skruerne i bunden af forgaflen, og lade olien rende ud
der ?

Thomas Jensen
XJ 600s div ´96
"Motorcyklister (de fleste) er sgu lidt klogere "

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-02-02 20:58

ikke særlig godt forklaret
De skruer der står i manualen skal være der, er der ikke, så derfor spørger
jeg om jeg skal tage de store skruer i bunden i stedet ?

Fra : Rene Thorarinsson

Dato : 10-02-02 21:14

Hej Thomas.

Du skal ikke løsne de store skruer i bunden. Det er de skruer, som holder
sammen på forgaflens øvre og nedre del. Kan det tænkes at du har fået fat i
en tegning over den "gamle" XJ600 - den har dræn skruer til forgaffel olien
på gaflen.

Husk at lade være med at trykke forgaflen i bund, når du har skruet
drænskruerne ud - ellers sprøjter olien ud...

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-02-02 21:45

problemet er, at der ikke nogle drænskruer på gaflen.
Hvis jeg ikek må skrue de nederste ud, hvordan får jeg så drænet olien ?

Fra : Armand

Dato : 10-02-02 22:39

> [...]
fat i
> en tegning over den "gamle" XJ600 - den har dræn skruer til forgaffel

Hvis der ikke er drænskruer vil man derfor være nødt til at afmontere
begge teleskoper og endevende dem for at tømme den gamle olie ud - Og
dét lyder sgu' da inkonsekvent :-/

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 10-02-02 23:16

>Og
> dét lyder sgu' da inkonsekvent :-/
....omend ganske alminnelig på mange MC'ere.

Fra : Henry

Dato : 11-02-02 00:32

> [...]
>
> Hvis der ikke er drænskruer vil man derfor være nødt til at afmontere
> begge teleskoper og endevende dem for at tømme den gamle olie ud - Og
Ja som der svares er det altså helt normalt på nye maskiner.

I pricippet kunne man snuppe skruerne i bunden men man kan få en del
problemer med at få løsnet skruerne og/eller få dem strammet igen, det kan
ikke anbefales at skille gaflen ad uden det tilhørende special værktøj, Så
hellere gøre som Armand skriver af med dem og vend dem på hovedet.
Pas på når du skruer topmøtrikkerne af, fjederen presser på dem og du får
nemt ridset din tank hvis den smutter, det er en fordel at lige løsne
topmøtrikkerne mens gafflebenene sidder fast i gaffelbroen

mvh
Henry

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-02-02 16:02

"Henry" <Fake@mail.com> skrev i en meddelelse

> det er en fordel at lige løsne
> topmøtrikkerne mens gafflebenene sidder fast i gaffelbroen

- og mens forhjulet er hævet fra jorden og IKKE bærer hele motorcyklens
vægt.

(den lærte jeg på den hårde måde)

Rittig

Fra : origo@earthling.net

Dato : 11-02-02 16:13

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> - og mens forhjulet er hævet fra jorden og IKKE bærer hele motorcyklens
> vægt.

Det er forskjell på å løsne og å fjerne

JS

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-02-02 17:24

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:a48mua$qsi$1@sunsite.dk...

> Det er forskjell på å løsne og å fjerne

Jah, som regel, men ikke på en DT125LC, der er det en låsering der holder
øverste dæksel.

Rittig

Fra : Mads Stetter

Dato : 11-02-02 18:00

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse:

> - og mens forhjulet er hævet fra jorden og IKKE bærer hele motorcyklens
> vægt.
>
> (den lærte jeg på den hårde måde)
>
> Rittig

Der er vist ikk andet at sige end: ØV! I hvert fald når man står og vader i
olien!

MVH Mads Stetter

Fra : Henry

Dato : 11-02-02 18:47

> - og mens forhjulet er hævet fra jorden og IKKE bærer hele motorcyklens
> vægt.
>
> (den lærte jeg på den hårde måde)

LOL, ja husk tandbeskytteren, LOL.

Nu tror jeg ikke lige at fjedrene på en XJ600 er dem der er spændt hårdest
for, de plejer at være lidt slappe!

mvh
Henry

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-02-02 16:19

> LOL, ja husk tandbeskytteren, LOL.

Jeg hørte et knald, samtidig med at cyklen pludselig sank sammen under mig.
Jeg greb cyklen, men kunne naturligvis ikke holde den, og jeg blev også lidt
distraheret af de ildelugtende, olievædede fjedre som pludselig kravlede op
af min forgaffel i takt med at cyklen sank mod gulvet. Senere, da jeg havde
fået parkeret cykel, samlet fjedre op og tørret rådden olie op fra gulvet,
fandt jeg ud af at knaldet var da forgaffel-top-dækslet ramte loftet. Det
tog noget tid at finde dækslet, for der var ret rodet i mit værksted.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 12-02-02 23:27

> [...]
også lidt
> distraheret af de ildelugtende, olievædede fjedre som pludselig

GRILL
Ægte "learning by doing"!

En klubkammerat gjorde samme erfaring i forældrenes indkørsel:
1. prop overraskede ham og sprang over i hækken, hvilket kostede langt
over ½ time at skulle finde!
2. prop var han mere omstændig med, og fangede den også da den
sidste rynke slap proppen; men så stod han blot med en motorcykel der:
Sank sammen -Tippede fra sidestøtten - Faldt over i samme hæk

Med en total sammentrykket forgaffel er det svært at parkere modellen
efter atter at have rejst den op - Så han opførte et, efter eget udsagn,
show der var Gøg og Gokke værdig, indtil han endelig fik modellen slæbt
over til muren og lænet styrenden op ad denne

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-02-02 00:03

I et desperat forsøg på at undgå straf skrev Armand:

> [...]
> sidste rynke slap proppen; men så stod han blot med en motorcykel der:
> Sank sammen -Tippede fra sidestøtten - Faldt over i samme hæk

Var det også ham der undrede sig over hvorfor ingen dog brugte bagsvingeren
til at bolte udstødningen fast i?

> [...]
> show der var Gøg og Gokke værdig, indtil han endelig fik modellen slæbt
> over til muren og lænet styrenden op ad denne

Hmm, det minder mmig lidt om da jeg skiftede forgaffelolien på gixxeren
Det der med at få propperne af var ikke noget problem fordi jeg trykkede
tilpas hårdt på dem for at skåne den sidste ende af gevindet for fjederens
pres. Problemet kom istedet da jeg skulle samle skidtet igen. Af en eller
anden grund (heard that one before glemte jeg fjedrene??!?? (*GRILL* -
ved det). Jeg må have kigget efter dem i spanden hvor den aftappede olie
var i, og da de ikke var der havde jeg åbenbart konkluderet at jeg havde
puttet dem i Skørt egentlig
Nå, men jeg opdagede det ved at gixxeren var blevet _meget_ lav, da jeg tog
den ned fra rebet den hang i. Det tog nu ikke lang tid at putte fjedrene i,
men den kunne slet ikke stå på sidestøttebenet ihvertfald
Nå, denne omgang skrueri fik jo heldigvis en happy ending som de plejer at
gøre Men man lærer dælme også meget af selv at skrue i mc'en Det
kan kun anbefales til alle jer der tør prøve selv

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 13-02-02 16:48

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Var det også ham der undrede sig over hvorfor ingen dog brugte
bagsvingeren
> til at bolte udstødningen fast i?

Du fik alligevel ikke drukket hukommelsen helt væk i snaps, hva'!
Men nej, det var ikke den samme!
Forgaffel-nummeret husker jeg som værende i de såkaldte "glade
Benelli-dage" (=starten af 80'erne) og var på/med en XS 360; imens den
med udstødningen var ca. 10 år senere på/med en GSX1100!

> [...]
trykkede
> tilpas hårdt på dem for at skåne den sidste ende af gevindet for

Oooh, hvor klooogt!

> [...]
> anden grund (heard that one before glemte jeg fjedrene??!??
> Nå, men jeg opdagede det ved at gixxeren var blevet _meget_ lav, da

Ligesom at Lars s.v.j.h. først opdagede fadæsen med udstødningen da han
ville køre og de omkringværende bemærkede at udstødningen vippede i takt
med baggaflen

> [...]
mc'en
> Det kan kun anbefales til alle jer der tør prøve selv

"learning by doing" kan være dyrt, og helt sikkert surt; men det ér
oftest den metode der sætter sig bedst på rygmarven

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-02-02 23:34

Armand fra det ydre rum sagde engang følgende:

> Du fik alligevel ikke drukket hukommelsen helt væk i snaps, hva'!

Du fortalte det vist inden vi gik i krig med snapsen

> Forgaffel-nummeret husker jeg som værende i de såkaldte "glade
> Benelli-dage" (=starten af 80'erne) og var på/med en XS 360; imens den
> med udstødningen var ca. 10 år senere på/med en GSX1100!

Ohh, ok

> Oooh, hvor klooogt!

Tak, tak Well, det burde jo egnetlig at være en selvfølge, men sådan er
der jo så meget

> Ligesom at Lars s.v.j.h. først opdagede fadæsen med udstødningen da han
> ville køre og de omkringværende bemærkede at udstødningen vippede i takt
> med baggaflen

Det kan man vist også godt tillade sig at grine lidt af

> "learning by doing" kan være dyrt

Njaeh, med lidt omtanke og en værkstedsmanual kan det jo ikke gå helt galt
Værkstedsmanual havde jeg ikke og omtanke... jo, en smule

>, og helt sikkert surt; men det ér
> oftest den metode der sætter sig bedst på rygmarven

Jeps, helt sikkert. Ihvertfald hvis man ødelægger noget dyrt, ellers kan
man godt være lidt for tilbøjelig til at glemme det igen

Fra : Armand

Dato : 14-02-02 18:10

> Jeps, helt sikkert. Ihvertfald hvis man ødelægger noget dyrt, ellers
> kan man godt være lidt for tilbøjelig til at glemme det igen

Måske den ultimative indlærings-metode er "learning by destruction" ??

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-02-02 00:37

Armand fra det ydre rum sagde engang følgende:

> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Måske den ultimative indlærings-metode er "learning by destruction" ??

På den måde bliver det sgu nok lidt for dyrt i længden :-/ Men ellers må
man nøjes med at smøre kablerne selv, og så lade professionelle fuskere
ordne resten

Fra : Søren Lindholt

Dato : 14-02-02 11:36

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article

> "learning by doing" kan være dyrt, og helt sikkert surt; men det ér
> oftest den metode der sætter sig bedst på rygmarven

"Erfaring er en lampe der bedst oplyser den der selv har tændt den"

--
Søren
filosof@motortosse.dk

Fra : Jakob Barfod

Dato : 13-02-02 11:24

> [...]
> show der var Gøg og Gokke værdig, indtil han endelig fik modellen slæbt
> over til muren og lænet styrenden op ad denne

GRILL! Jeg citerer lige et indlæg fra en mailingliste, jeg er på:

<citat start>
As Eddie Murphy says in the Nutty Professor, "I can relate!"

While changing the fork oil in my bike (in my haste to ride) I failed to
jack the front end up to relieve the potential energy stored in the front
fork springs. This little bit of stupidity was greatly magnified by the fact
that the day before, I had done the whole thing properly. ANY WAY, the first
fork cap came off cleanly, except the bike took a big, big jump towards me.
No matter, who am I to stop and think. I NEED to ride. So, I leaned across
the bike and removed the other fork cap, sort of. The last thread gave way
and the potential energy stored in the spring was transferred to kinetic
energy causing the fork cap to connect with my lower lip, transferring more
energy to my body. The rest of the story consists of spitting blood all over
the future Mother-in Law's garage, cursing, and refusing a ride to the
emergency room because, damn it, I'm a man.

The cost of my stupidity? Broken mirror, broken generator housing, broken
little rod that goes in the fork, and 3 stitches in my lower lip. I did
learn an object lesson in doing things in a hurry.

Steve, I can relate!

Chuck Mansfield

'90 Katana 600 -Fixed At Last!

<citat slut>