OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
news:3c682485$1$22388$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg tror at Haynes opgiver forkert mængde, eller også at du har
> > misforstået et galt tal for at være ccm olie :-/
> > I det nye Louis.......................
> > Nærlæs lige om ikke at du har taget fejl med Haynes!
> Jeg har nærlæst Haynes flere gange - der står "170cc".
Generelt lyder 170 som lidt!
Er der ikke en manual blandt gruppens læsere??
ANYONE?????
> Jeg har ikke helt check over modelskiftet, men skete det ikke omkring
> 81/82? Min er en SC01'er og skulle være fra '82 (det er ikke helt
sikkert -
> det er en ex-tysker), men dog uden "anti-dive".
Søg på Google og du vil sikkert kunne finde flere sider kreeret af Bol
d'Or -fanatikere og indeholdende en listning af forskellene på A,B, og
C!!
Mon ikke at B'eren er den med antidive? :-/
> Haynes manual skiller netop mellem modellerne før og efter denne
> årgang - men opgiver 170cc for begge! Haynes kan vel tage fejl!
> Spørgsmålet er om dine tal-oplysninger gælder for den samlede mængde i
> to gafler? Det virker påfaldende at Louis-tallene er ca dobbelt så
store
> som Haynes.
På tysk:
"Pro gabel-holm" => pr. teleskoprør!
> En kraftig opbremsning trykker praktisk taget gaflen i bund, så jeg er
> dog villig til at prøve med mere olie.
> Vil jeg kunne ødelægge noget hvis der er for meget olie i?
> Mere olie vil vel kunne begrænse hvor langt gaflen kan trykkes sammen
> da olien ikke kan komprimeres (kun luften kan trykkes sammen, som du
angiver);
JA!
Du har helt ret i dine anskuelser: I ekstremfald bliver oliemængden
større end hvad der kan være i det sammentrykkede teleskop = Blæste
simmerringe!!!
> spørgsmålet er om det ændrer dæmpningen?
Igen: Affjedringen! :-|
Det indespærrede luft er som en gummibold i klemme mellem skærm og
nederste gaffelbro, og suplerer derved selve fjederen!!
--
Armand.