Spørgsmål om bøde m.v.
Fra : Lasse Madsen

Dato : 09-02-02 16:56

Hej Gruppe

Hvis jeg har en motorcykkel som har 10HK mere end grænsen for det lille køre
kort
hvad sker der så hvis jeg bliver nakket ?

mister jeg kortet ?
får jeg standart bøden på 500 ?
får jeg bøde for at køre uden kørekort ?

hvad sker der egentligt ?

m.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Henry

Dato : 09-02-02 17:50

> [...]
>
> mister jeg kortet ?
> får jeg standart bøden på 500 ?
> får jeg bøde for at køre uden kørekort ?
Uinteressant! Det er ikke det, det handler om her.

> hvad sker der egentligt ?
Afhænger af hvad der er sket! Hvis du f.eks. slår andre ihjel (lad det
aldrig ske) så risikere du at dit forsikringsselskab ikke dækker dine
"dumheder" og du kommer personligt til at dække eventuelle million
erstatningskrav af egen lomme.
Det kan altså vise sig at være en dum idé at "kalkulerer" med risikoen for
en bøde og køre i forkert kategori. For din egen skyld lad være med det,
vent dog de par år der skal til.

mvh
Henry (der bestemt ikke er så moralsk som det måske lyder)

Fra : Pusterummet

Dato : 09-02-02 18:52

standard bøde idag er vel 5000,-
det koster det ihvertfald at blive n uppet uden pap

Fra : Bo Thomsen

Dato : 10-02-02 01:37

> [...]
køre
> kort hvad sker der så hvis jeg bliver nakket ?
nej
> får jeg bøde for at køre uden kørekort ?
ja, men kun en ½ bøde da du har førerbevis blot ik til denne kat.
2,5 k. kr
> hvad sker der egentligt ?
som sagt så er det afhængig af situationen.
du får nok lov til at køre videre hvis du blot er stoppet.
men er du kørt galt så må du slås med forsikringen, samt i retten hvis
de mener at hk'eren havde medskyld i uheldet.
bo thomsen

Fra : Esben Laursen

Dato : 11-02-02 10:00

> [...]
>
> mister jeg kortet ?
> får jeg standart bøden på 500 ?
> får jeg bøde for at køre uden kørekort ?

Er det ikke det samme som at køre uden MC kort.
Jeg mener jeg fik at vide at politiet betragter det som at man køre uden
papet..

Esben

Fra : Bo Thomsen

Dato : 11-02-02 20:25

> Er det ikke det samme som at køre uden MC kort.
> Jeg mener jeg fik at vide at politiet betragter det som at man køre uden
> papet..
passer ik, taler af erfaring.
bo thomsen

Fra : Robert

Dato : 11-02-02 21:53

"Bo Thomsen" <bbt@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> passer ik, taler af erfaring.
> bo thomsen

er det at være for nysgerrig at spørge:
Hvad skete der ?

Mvh
Robert

Fra : Bo Thomsen

Dato : 11-02-02 23:45

> er det at være for nysgerrig at spørge:
nej
> Hvad skete der ?
ik meget jeg blev stoppet af en mc-betjent ved hjallerrup marked midt på
dagen
de stod inde i byen og stoppede "alle" blot for at checke kort og promille.
jeg var jo en stakkels naiv dreng der ik andte noget om det men mente at jeg
da
godt måtte køre på den da det kun var en 7½... fra 86, sådan en kan da ikk
ha
mange hypper ( se bare mit speedo det går kun til 180 sagde også ). og nu
havde jeg jo haft den 1 år, har man så ikk mere ancinitet?
han ( og han mc-kollega ) vidste det faktisk ikk så han fik mit mob. nr. og
adr.
så ville han kontakte mig når han havde fundet ud af det.
der gik 2½ måned og så ringede han og sagde at det måtte jeg ikke så jeg fik
en bøde på 1500kr. ( men reelt skal det være 2500 men han var nok bare
flink ).
vi snakkede også meget mc-venskabligt til hinnanden da han havde stoppet
mig,
så gør altid dette, det har også reddet mig 4 gange med en bukket plade.
mvh
bo thomsen ( ja ja ham med den dårlige moral )

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-02-02 00:13

Bo Thomsen wrote:

> vi snakkede også meget mc-venskabligt til hinnanden da han havde stoppet
> mig, så gør altid dette,

Ha, det minder mig om min tidligere kollega. Han var ved at reparere forbremsen,
da han skulle hejm til forældrene en kilometer væk. Caliberen blv lige bundet op
under styret, og væk var han. På hjem turen blev han stoppet, og viste kortet.
Alt var ok. Og betjenten skulle til at køre igen. Men min kollega ville lige
være flink og stillede ham et lige gyldigt spørgsmål. "Jo, ser du", sagde
betjenten mens han hoppede af cyklen og stillede sig om på fortovet. Der fik han
øje på caliberen. Det kostede falckkørsel til synshallen, synsgebyr, klippet
plade, en tur i retten med omkostninger, en bøde, ny køreprøve, og tre års
betinget frakendelse. alt ialt små kr.20.000. Så hav rent mel i posen.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-02-02 00:38

I et desperat forsøg på at undgå straf skrev Ib Jakobsen:

> [...]
> retten med omkostninger, en bøde, ny køreprøve, og tre års betinget
> frakendelse. alt ialt små kr.20.000. Så hav rent mel i posen.

Ouch! Ham betjenten må da være sendt fra helvede

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Henry

Dato : 12-02-02 08:25

> Ouch! Ham betjenten må da være sendt fra helvede

Næ, jeg synes det er helt kanon, tænk sig at være så dum at køre uden sin
forbremse, hvis han ikke gad montere den caliber, så må han sgu da traske
den kilometer hjem til mors kødgryder.

mvh
Henry

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-02-02 08:35

Henry wrote:

> Næ, jeg synes det er helt kanon, tænk sig at være så dum at køre uden sin
> forbremse, hvis han ikke gad montere den caliber, så må han sgu da traske
> den kilometer hjem til mors kødgryder.

Manden har et temperament, som en ildflue i en krudttønde. Og det blev da
heller ikke bedre af at jeg grinte af ham.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-02-02 16:34

I et desperat forsøg på at undgå straf skrev Henry:

> Næ, jeg synes det er helt kanon, tænk sig at være så dum at køre uden sin
> forbremse, hvis han ikke gad montere den caliber, så må han sgu da traske
> den kilometer hjem til mors kødgryder.

Nu er der jo forskel på at køre på københavnstrups gader og så at luske
rundt med 40 km/t på en temmeligt ubefærdet vej som eksempelvis St.
Nørlundvej hvor jeg bor
Jeg antog at det var en ret ubefærdet landevej, og her er ville jeg da
heller ikke tøve med at gøre samme trick! Ihvertfald indtil jeg læste om
ham der den towlige betjent :-/
Sidst jeg så en politibetjent på St Nørlundvej har nok været en 5-10 år
siden, da de kom for at hente en morder som lige overnattede hos en 'nabo'
et par km væk :-/
Men det er da klart at det ville være dumt at gøre det på trafikerede
gader/veje.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-02-02 08:33

Jes Vestervang wrote:

> Ouch! Ham betjenten må da være sendt fra helvede

Han blev godt nok mopset, da han så caliberen hængende under styret.

Fra : Christian Pedersen

Dato : 15-02-02 20:49

Nu spørger jeg lige, ikk'?

Hvorfor får man en betinget fradømmelse af kørekortet i tre år, hvis man har
kørt uden forbremse på sin MC? Ville man f.eks. få en dom som den, hvis man
kører uden bremselys, eller lignende?

Christian

Fra : Lasse Madsen

Dato : 15-02-02 20:59

> Hvorfor får man en betinget fradømmelse af kørekortet i tre år, hvis man
har
> kørt uden forbremse på sin MC?

Det forkommer mig ganske naturligt ...

Det er jo den eneste effektive bremse på en mc så derfor skal man også have
nogle smæk hvis man kører uden og bliver nakket ... (har dog selv prøvet at
køre fra mig selv til mekaniker uden forbremse ..)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-02-02 09:57

Christian Pedersen wrote:

> [...]
> kørt uden forbremse på sin MC? Ville man f.eks. få en dom som den, hvis man

Det er vel det der hedder en "væsentlig tilsidesættelse af færdselssikkerheden".
Det er vist meget normalt i den slags sager. Bilinspektionen var i hvertfald
indkaldt som sagkyndig.

Ib Jakobsen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-02-02 00:34

I et desperat forsøg på at undgå straf skrev Bo Thomsen:

> nej
...snip...
Det var da lidt af en ventetid, men der er vist ingen af os der har travlt
med at komme af med penge
Hvad angår betjentene, så er de fleste af dem altså flinke nok, så hvis man
bare er positiv og imødekommende kan man sagtens snakke sig ud af bøder for
en pæn slat penge Situatioenen er nok en 'smule' anderledes hvis man
lugter af sprit over kører på baghjul over for rødt
Jeg har selv sparet noget som nok samlet set kunne ende et sted omkring
5000,- og jeg er kun blevet stoppet en gang
Jeg vil ikke ikke lige liste forseelserne, men det var nu bare en hel del
småting Jeg fik endda lov at køre derfra

> bo thomsen ( ja ja ham med den dårlige moral )

Pyt, så længe der kun er en af dem

--
mvh Jes Vestervang - Moral, er det ikke nogle bjerge i Rusland?