"Jes Seeberg" <jseeberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:e4fbcd4e0917f3b2da27ed751181053b.66633@mygate.mailgate.org...
> Jeg er i færd med at købe en gsx 750f fra 91´ (har kørt 55k). Hvad skal
> jeg passe på motormæssigt?. Hvor tykke skal skiverne være altså hvornår
> skal de skiftes? Jeg synes jeg har set en del der har fået motorerne
> skiftet ved allerede 30-40k. Vil det være en forfærdelig cykel at købe,
> jeg ved godt at det selvfølgelig er afhængig af hvordan den er blevet
> kørt.
Aha! Endnu een. Hurtigt, jeg er før Armand. Ha!
Hej Jes.
Grunden til, at ovenstående linie står der, er, at Armand her fra gruppen er
en af de første til at kommentere lige præcis dén forspørgsel, som du også
er kommet med nu. Jeg skrev fx sådan een for 2 år siden, og her er, hvad
Armand svarede:
<citat start>
Og fluks jeg springer til!
Knastfejl på de oliekølede Suzuki-motorer er ofte set - Og af mig
personligt med en rate på langt over 75%
Jeg er blevet imodsagt af flere mærkefanatiske, godtroende, eller
heldige Suzuki-ejere her i gruppen; men der dukker stadigt nye
skræk-tilfælde op - Også her i gruppen:
Check indlægget: "Suzuki GSX750F motor efterlyses" fra d. 7/6 '00, ved
hvis skribent jeg har erfaret at motoren der allerede én gang har fået
skiftet knastaksler, nu har "brændt to cylindre af (?)!
Knastproblemet drejer sig ikke om slitage som Jens Juul skriver, for
er der
et topstykke på markedet der har olie omkring knasterne, så er det så
gu' da GSXR/F'ernes; men derimod om en materialefejl der består af små
hulrum på størrelse med knappenålshoveder, og som kan ligge så tæt på
overfladen at de bryder igennem og skaber et skarpkantet krater!
Disse "pittings", som det kaldes i udlandet, vil virke som et
råkostjern på vippearmene, som derved vil få sit hårdcrom-lag
gennemslidt, hvorved vippearmene overgår til at virke som råkostjern
på knasten og vice versa!
Jeg har set fænomænet så tidligt som ved 20.000 km og på såvel GSXR
som GSXF!
Jeg har endnu aldrig set det indre af en Bandit, hvorfor jeg ikke kan
udtale mig derom. Men når fejlen har fulgt de oliekølede motorer siden
GSXR's fremkomst i starten af 80'erne uden at forsvinde ved såvel
GSXR's modelskifte, bl.a. ved ændring af vippearmene fra "Y-style" til
"I I -style", som ved droslingen til brug i GSXF, tror jeg ikke på at
det står bedre til med bandit'en, der er seneste skud på
"olie"-stammen.
Det fatale ved GSXF er at i modsætning til GSXR og Bandit, er
vippearmsakslerne spærrede for afmontering (20 cm sidelæns ud af
topstykket!) af det omsluttende stel, hvorfor udskiftning af
vippearme, hvis begivenhederne er nået dertil, kun kan ske ved at tage
motoren ud af stellet eller afmontere topstykket (=$$ ved
mekanikeren).
Ikke mindst derfor, lønner det sig at holde skarpt øje med om der
opstår små skarpkantede sorte huller på knasternes løbebane.
På nye modeller er der garanti, som betaler for en given reparation
(hvorefter man så kan gøre sig sine overvejelser om videre ejerskab!),
hvorimod det ved brugtkøb ligger noget tungere!
Ved brugtkøb hos en forhandler er det derfor lønsomt at få en særlig
garanti (100% omkostningsdækket!) for netop knastfejl og derefter
sørge for SELV at checke knasterne!
I private handler er man godtnok også dækket, derved at man kan køre
et privat søgsmål (=advokater og byretten); men i praksis bruges denne
mulighed kun yderst sjældent da der kan gå år inden afgørelse!
Prøv at checke op på prislejet for 750'er og 600'er slingshot's: De er
sgu' billige! Men jeg er bange for at prisen afspejler mange ejeres
behov/ønske for/om at slippe hurtigt af med en model, hvorpå man har
erfaret en knastskade! :-/
Hvad ville du selv gøre med din brugtkøbte 600'er der efter ½ år står
med en 5.000 kr's reparation???
Pas på!
--
Armand
<citat slut>
Når det er sagt, skal det siges, at det endte med, at jeg købte den GSX750F
'91, som jeg havde forelsket mig i. På baggrund af bl.a. Armands råd fik jeg
dog en mekaniker til at tilse knasterne først, som efter hans udsagn havde
det godt nok. Jeg har ikke fortrudt købet - men jeg går heller ikke så meget
op i detaljer som mange af de andre brugere herinde i dfm. Eksempelvis har
den været en fornøjelse at køre på sommerferie på, de 2 sæsoner, vi har haft
den.
Reservedele er dyre, synes jeg. Men nu kan jeg også kun sammenligne med den
eneste anden motorcykel, jeg har haft; en Honda CB500F '75, hvor de fleste
reparationer blev foretaget med de forhåndenværende søm... møtrikker!
Du kan i øvrigt se en mere erfaren mc'ists anmeldelse på:
http://www.hasselbalchs.dk/DMCN/vis_mc_anm_detail.asp?maerke=Suzuki&model=GS
X750F&aargang=1989.
--
Jakob
GSX750F '91 (vistnok)
DMCN#479