Peter Winther skrev:
>
> Vedr. xs 650
> Armand som hårnakket skriver nix til at denne er en paralell twin tager
> altså for en gang skyld fejl idet jeg både har hardwaren i garagen og også
> en Haynes med et fint billede af krumtappen, men desværre har jeg ingen
> scanner.
> Peter
Hej!
Jeg burde nok have været på banen noget før, da det jo er en stor fornøjelse
at kunne mobbe "Dr. MC" alias Armand himself!!!!....
![Blink](images/smileys/wink.gif)
))))
Men altså, jeg har haft tre styks XS650 og de ER altså ægte parallel-twins
(Har også haft et par af motorerne skilt ad).
Hvad Armand sikkert har misset er, at Honda og Kawa med deres 60er og 70er
4t-Twins havde 180 grader forskudte stempler, men ikke XS650, og den senere
XS500 var så hut jeg visker også ægte parallel stempler, men havde så en dynge balancedimser.
Den tidlige TX750 var vist den eneste Yam fra dengang, som var 180 grader
forskudt, men det kan jeg ikke helt huske.
Historien om XS650 er, at engelske Triumph-ingeniører ikke kunne få
englænderne med på sådan noget nymodens? fis som OHC, så de "solgte" ideen til
Yamaha. derfor kælenavnet "Hamahatsu-Triumph".
Men det er vist ude i hampen......
Ellers er en XS650 en god og stabil cykel, der ikke må køres som en racer -
undtagen når det er helt vildt - blev nemlig brugt til sidevognscross og så
var der også - vistnok - en Chrstoffersen, der kørte RoadRace med en
ualmindelig heftig trimmet seksenhaller.....
Så, nu er der taget hul på minderne...... Eks: "Nilfisk-udstødning"..... Gnæg-gnæg...
Mvh
Stup
XS1100S, der endnu en tid må stå og kede sig......