Skal man det ?? (-:
Fra : Bob \"Robert\"

Dato : 03-02-02 22:43

Hejsa jeg har lige et spørgsmå, jeg har en 14 fod, "speedbåd"
i glsfiber siger vel sig selv, men der er en 50hk motor på

kræver det et bevis nu, for at sejle med den ??

hvis ja hvad koster det at tage det ??

på forhånd tak

Hilsen Robert "Bob" (-:
------------------------------------
Alfa Romeo 33 QV 16V
Klub Homepage
))) www.team-taz.dk (((

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-02-02 22:54

"Bob "Robert"" <robert@mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> kræver det et bevis nu, for at sejle med den ??

Jep! - senest inden udgangen af (så vidt jeg husker) juni 2002.

Se iøvrigt:
http://www.soefartsstyrelsen.dk/sofartsudd/motordrevne_fritidsfartojer.html

> hvis ja hvad koster det at tage det ??

Alt afhængigt hvordan du tager det og bor - mellem 200,- og 2.000,- kr

PS: Hvor bor du henne?

Hr. Bjørn

Fra : Thomas

Dato : 04-02-02 15:22

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Bob "Robert"" <robert@mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jep! - senest inden udgangen af (så vidt jeg husker) juni 2002.

Hvornår helt præcis skal man have sådan et bevis? Er det for alle motorbåde
eller har det noget at gøre med motorstørrelsen?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-02-02 16:50

"Thomas" <thg@klog.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvornår helt præcis skal man have sådan et bevis? Er det for alle
motorbåde
> eller har det noget at gøre med motorstørrelsen?

Som tidligere nævnt kan du læse om det på:
http://www.soefartsstyrelsen.dk/sofartsudd/motordrevne_fritidsfartojer.html

*ALLE* skal have det for planende både (udregning forefindes på
Søfartsstyrelsens WebSite).

Hr. Bjørn

Fra : Thomas

Dato : 04-02-02 18:27

> [...]
>
> KLIP

> motorbåde
>
> Som tidligere nævnt kan du læse om det på:

Jeg kan ikke finde andet end "bruttotonnage under 20" - men hvad betyder
det?

> *ALLE* skal have det for planende både (udregning forefindes på
> Søfartsstyrelsens WebSite).

Hvor på siden? Jeg kan intet finde.

Det drejer sig om en 14 fods jolle med en 25 hk. udenbords benzin motor!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-02-02 18:29

"Thomas" <thg@klog.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan ikke finde andet end "bruttotonnage under 20" - men hvad betyder
> det?

Bruttonage under 20 = under en samlet vægt på 20 ton, hvilket din jolle nok
kan overholde.

Der ud over har du ikke læst hele smøren.

Jeg har som service klippet det ud for dig. Venligst selv kontroller om
"klippet" er totalt.

Indklip -

Prøven skal afholdes i et fartøj, der opfylder følgende betingelser:

a.. bruttotonnagen skal være under 20,
b.. fartøjet skal være planende,
c.. skroglængden skal være mindst 4 m,
d.. fremdrivningseffekten i kW skal som minimum være lig med eller
større end kvadratet på skroglængden plus 3. Eksempelvis skal en båd med
skroglængden 4,80 m have en fremdrivningseffekt på minimum 26,04 kW (4,8 x
4,8 + 3 = 26,04 kW). 1 kW svarer til 1,36 hk.
e.. fartøjet skal være udrustet med kompas, der kan ses fra
styrepladsen, og som er velegnet til at styre efter.
f.. fartøjet skal i øvrigt have en sådan konstruktion og størrelse, at
det efter prøveholderens skøn stiller rimelig store krav til føreren om
beherskelse af almindelige principper for manøvrering såvel som de særlige
principper, der gælder for manøvrering af den her omhandlede fartøjstype.

Indklip Slut-

Hr. Bjørn

Fra : Thomas

Dato : 04-02-02 20:26

> [...]
> principper, der gælder for manøvrering af den her omhandlede fartøjstype.

Her står hvilke betingelser båden som prøven skal afholdes i skal opfylde.
Her står ikke hvornår denne prøve skal tages!

Båden er 4,18 meter lang, 1,77 cm bred og vejer 230 kg. uden motor som er en
25 hk. udenbords benzin!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-02-02 20:33

KLIP

> Her står hvilke betingelser båden som prøven skal afholdes i skal opfylde.
> Her står ikke hvornår denne prøve skal tages!

Nederst på siden findes et telefonnummer som kan ringes til.

Du anbefales herefter at benytte det. De kan svare på alt for dig.

Hr. Bjørn

Fra : ENN

Dato : 04-02-02 22:09

> Båden er 4,18 meter lang, 1,77 cm bred og vejer 230 kg. uden motor som er
en
> 25 hk. udenbords benzin!
>
> I det tilfælde skal du ikke have "grønt"førerbevis (4,18*4,18)+3 = 20,47
KW i hk er det 20,47*1,36 = 27,84 hk - da du kun har 25 hk er du ikke
omfattet

Fra : Bob \"Robert\"

Dato : 04-02-02 21:16

Jeg bor oppe i Thy

Hilsen Robert "Bob" (-:
------------------------------------
Alfa Romeo 33 QV 16V
Klub Homepage
))) www.team-taz.dk (((
-------------------------------------

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-02-02 22:39

> Jeg bor oppe i Thy

Ok - Lidt langt væk fra Vejle...

....ellers kunne jeg have mailet dig adressen på vor lokale
"prøvemester"...

Hr. Bjørn

Fra : Henrik Lyck

Dato : 04-02-02 21:46

Sådan regnes det ud

Reglerne henvender sig til ejere og førere af planende både, hvor motorens
fremdrivningseffekt i kW er lig med eller større end bådens længde i anden +
3.
I dit tilfælde 4,18*4,18+3

MVH
Henrik

Bob "Robert" <robert@mbox301.get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8di78.187$iS6.4715@news.get2net.dk...

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 04-02-02 22:39

[...]

Havhav.

http://www.soefartsstyrelsen.dk/publikationer/nfs199/korekort.htm

Bådens længde i 2. potens
Reglerne henvender sig således til ejere og førere af planende både, hvor
motorens fremdrivningseffekt i kW er lig med eller større end bådens længde
i anden + 3.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-02-02 22:42

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hejsa jeg har lige et spørgsmå, jeg har en 14 fod, "speedbåd"
> i glsfiber siger vel sig selv, men der er en 50hk motor på

Den kan slet ikke sejle.......båden synker med den motor.............så
om du behøver speedbådscertifikat....?....kun hvis du få lov at styre min
Campion 630 Chase Performance med en V8 på 260 HK.....))

Hr. Bjørn

Fra : Bob \"Robert\"

Dato : 05-02-02 22:11

til bjørn...hehe okay , det skal jeg huske(-;

Og tak alle for jeres svar (-:
det har værtet en stor hjælp

Hilsen Robert "Bob" (-:
Alfa Romeo 33 QV 16V