hastighed (igen)
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 01-02-02 13:35

Jeg har som tommelfinger-regel lært at bådens længde (i vandet) i meter ca.
lig med antal knob. dvs. 20' ~ 7 knob, men så skulle min kutter på 30' kunne
sejle 10 knob ? Jeg ligger normalt på ca. 6 knob.

Hvornår kan man regne med teorestisk hastighed ? findes der tabeller man kan
slå op i,
det har vel også noget at gøre med materiale og derved vægt.

En kammerat har en gl. lodsbåd, stål og 50' men han sejler heller ikke over
8 knob.

Og hvad med en glasfiber sejlbåd på 60' ?

/Hans-Henrik Andresen

Fra : Peter

Dato : 01-02-02 14:19

Se Peder Jensens indlæg fra 18.12.01 (og svarene).

Mvh., Peter

- - - - - -

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 01-02-02 14:33

Den tråd har jeg set, men det er jo den teoretiske hastighed, og som der
også bliver sagt der kan man ikke altid regne med TEORI.

Så er der nogen der har nogen praktiske tal.

/HHA

Fra : Peter

Dato : 01-02-02 15:54

> Den tråd har jeg set, men det er jo den teoretiske hastighed, og som der
> også bliver sagt der kan man ikke altid regne med TEORI.
>
> Så er der nogen der har nogen praktiske tal.
>
> /HHA

- - - - - -

Du har ganske ret. Man kan ikke regne med noget som helst. For at bære ved
til din sunde skepsis, har du her et link, hvor du kan se, hvor hurtigt 60
fods sejlbåde sejler i PRAKSIS.

http://www.volvooceanrace.org/homepage.html

Du kan bare ikke bruge det til noget, fordi du i PRAKSIS jo ikke ved hvornår
bådene overgår til planing.

Du bliver nok nød til at beskrive nærmere hvad du mener med "PRAKTISKE
TAL" - Måske har det også noget med motorstørrelse at gøre - hvem ved (i
praksis).

God fornøjelse med det, Peter

Fra : Bo Carlé

Dato : 01-02-02 14:29

Et sejlskibs teoretiske maksimale hastighed svarer til længden af den
bølgedal skibet danner ved fart. Den maksimale bølgelængde afhænger af
bådens længde i vandlinien.

Den teoretiske skrog hastighed for en deplacementbåd (kølbåd) er
proportional med kvadratroden af vandlinielængden.
Hvis du regner i fod og knob: 1,34 gange kvadratroden af
vandlinielængden..
Hvis du regner i m og knob: 2,43 gange kvadratroden af
vandlinielængden.
--
Det forholder sig anderledes med en Cat eller Trimaran som ikke er kølbåde.
Bo

Fra : @ndersson

Dato : 01-02-02 16:02

Hej alle

Er en fiskerbåd det samme som en kølbåd.. Jeg mener at have læst at der også
er en faktor på 1.0 til 1.4 alt efter skrogfacon...

Men efter min regnestok skal din båd sejle max 7,33 knob/t men ved den fart
begynder den at "ville plane" så den prøver at skubbe "snuden" op af vandet
og det kan den ikke så derfor trækker den vandet væk under båden og
agterenden "graver" sig ned

Hilsen

Andy

Skipper og matros på skuden JAM