Gensidig OziExplorer hjaelp Koebenhavn
Fra : chris lytken

Dato : 26-01-02 20:10

Hallo venner.
Jeg er via mange internationale kontakter i faerd med at opbygge et stort
kartotek over Kortfiler fra hele verden.
Da jeg desvaerre er fuldkommen idiot hvad arbejde med PC, filhaantering etc
angaar, soeger jeg efter EN PARTNER med foelgende maal for oeje:
a* Jeg bliver ved med at knytte og opretholde kontakter jorden rund for at
faa kortfiler tilsendt paa CDer.
til gengaeld sender jeg kortfiler paa CD, som vedkommende kan bruge tilbage
til personen.
b* Du, alsaa min partner, hjaelper mig med at installere, kopiere etc...
kortfilerne til OziExplorer.

Paa denne maade vil vi blive ejere af et verdensomspaendende kortfil
netvaerk.

Er det som noget der har din interesse, saa skynd dig at kontakte mig
snarest mulig paa nedenstaaende e/mailadresse.

Jeg vil saa vende tilbage til dig snart.

Med venlig hilsen
Chris Lytken

vikingexplorer@newmail.dk

OBS.: Da vi bliver noedt til at moedes for at samarbejde er det en
forudsaetning at du bor i eller inaerheden af Koebenhavn. jeg bor paa
Frederiksberg.

Fra : Skipper Vorse

Dato : 26-01-02 23:36

Det finnes allerede et slikt nettverk. Hvorfor opprette et nytt?

Fra : chris lytken

Dato : 27-01-02 04:01

Skipper Vorse skrev i meddelelsen ...
>Det finnes allerede et slikt nettverk. Hvorfor opprette et nytt?

Hallo Skipper et eller andet.
Hvis det allerede findes i Koebenhavn og omegn, hvorfor skriver du ikke hvor
det kan findes. Jeg sybes det ville have set bedre ud end det svar du kom
med.
Hilsen Chris

Fra : Skipper Vorse

Dato : 27-01-02 11:25

"chris lytken" <vikingexplorer@newmail.dk> skrev i melding

> [...]
hvor
> det kan findes. Jeg sybes det ville have set bedre ud end det svar du kom

Beklager Chris. Jeg misforsto din posting

Det jeg prøvde å formidle var at der allerede finnes et internasjonalt
nettverk for utveksling av elektroniske kart for bruk med oziexplorer.
Dette nettverket har kontaktpersoner i en rekke land. Jeg vet desverre ikke
om der er noen kontaktperson i København.
Hvem er dine internasjonale kontakter ?

Med vennlig hilsen
Skipper Vorse

Fra : Henning

Dato : 30-01-02 10:05

Hej Chris,
Jeg er selv bruger af OZI og har en del kort over farvandene Danmark,
Norge og Sverige, og er meget intereseret i oprettelse af en dansk
brugergruppe. Inden man kaster sig ud i en "offentlig database" med
kort, er der noget der hedder ophavsret! Dette skal lige tænkes igennem.

Mvh
Henning

http://www.kandu.dk/

Fra : pc

Dato : 30-01-02 10:49

Hej Henning

Sådan en gruppe vil sikkert have interesse for flere. Men netop
spørgsmålet om ophavsret giver nok begrænset respons i en nyhedsgruppe.
Jeg er selv ny bruger (ja, reelt ikke engang praktisk bruger) af
OziExplorer, og har store forventninger til det. Har de tyske søkort
over Danmark, men håber at kunne udvide samlingen.

Mvh., Peter

- - - - - -

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning

Dato : 30-01-02 11:36

OziExplorer er alle tiders program. Jeg har brugt det de seneste 3 år
til planlægning af ferie og større kapsejladser. Udover dette er det
uovertruffen til efteranalyse af kapsejladser.
Jeg har diskuteret flere gange med Kort og Matrikelstyrelsen vedrørende
deres politik omkring Det Levende Søkort, som jo kan fås for en slik,
men de vil ikke sælge de skannede søkort til os OZI brugere til en
rimelig pris, selvom de har disse søkort liggende som basis for Det
Levende Søkort. Jeg vil mene at det er noget det ligger tæt på brud på
monopollovgivningen. Med den holdning de lægger for dagen, kan det ikke
undre at der vil opstå grupper der af og til kommer til at bryde
ophavsretten.

Mvh
Henning

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Olsen

Dato : 30-01-02 17:12

Hej
Det er uhyre nemt at flytte kort fra DLS over til
OziExplorer, lidt besværlig er at de skal kallibreres til OziE
men det skal alle nye kort jo alligevel
MVH
Hans Olsen

Fra : Henning

Dato : 31-01-02 09:57

Hej Hans,
Jeg har selv siddet og fedtet med DLS koden, men har ikke været i stand
til at konverterer den til et brugbart format. Jeg har også forsøgt at
tage screen domps og derefter stykke dem sammen til hele søkort, men det
er et meget stort arbejde. Jeg er meget interesseret i at kende din
metode!
Mvh
Henning

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Olsen

Dato : 31-01-02 10:54

Hej
Gå ind i DLS og vælg det kort du vil gemme, gå ned og klik på KOPIERING i
nederste højre skærm billede, vælg at gemme til fil, husk at skrive det
kortet hedder for senere genkendelse. Print et kort ud og påfør koordinater
på de punkter du skal bruge til Calibrate som de kalder det i oziexplorer og
gem så kortet.

Åben oziexplorer, og gå ind i FILE og vælg "Load and Calibrate Map Image"
resten kører som smurt, det er alt for lang en smøre hvis jeg skal give hele
forklaringen her.
husk at gemme kortet - kortet får derved automatisk efternavnet .MAP som
bruges og kan læses
MVH
HO

Fra : Ole

Dato : 29-03-02 22:59

Først vil jeg gerne sige tak for de gode råd, men behøver I virkelig at
citere den samlede korrespondance hver gang I besvarer et et indlæg ??
Hilsen Ole

(funktioner-indstillinger-send > fjern fluebenet i "Medtag meddelelsen i
svaret" = god netetikette)

Mail : o.n.l@mail.dk
Fjern selv de tre z'er.

Fra : chris lytken

Dato : 30-01-02 18:07

Synes BRUGERGRUPPE i Koebenhavn lyder fint. Skriv til mig med din
emailadresse saa vender jeg tilbage naar der er samlet nogle interessenter.
Hilsen Chris vikingexplorer@newmail.dk