Sommertur til Holland.
Fra : Mogens Skov

Dato : 23-01-02 17:43

Hej gruppe!

Da jeg agter mig til Holland til sommer, vil jeg være glad for erfaringer og
oplysninger som kan være til nytte i den sammenhæng.
Jeg er og intersseret i at købe, leje eller låne kort og bøger til turen,
kan evt bytte med lignende til snart sagt et hvilket som helst andet sted
indenfor en sommerferies rækkevidde.

Med venlig hilsen
Mogens Skov

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-01-02 18:00

"Mogens Skov" <moskov@oncable> skrev i en meddelelse

KLIP

> Da jeg agter mig til Holland til sommer, vil jeg være glad for erfaringer
og
> oplysninger som kan være til nytte i den sammenhæng.

Med egen båd?

Hvilken båd er det?

I lejet båd i Holland?

Hvor i Holland har i tænkt at sejle (der er altså en del søer som er "lidt"
større end Furesøen)?

Hr. Bjørn

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 23-01-02 18:15

Hej Mogens,

Hvis turen går til Holland og du skal ind via "gatterne", så sørg for at
have absolut nye kort! De sandbanker som er der, flytter sig med stor hast.
Og hvis du ikke på nuværende tidspunkt ved noget om at sejle i strømfyldt
farvand, så vil jeg opfordre dig til, at lærer det inden sommer.

God tur
--
Sejlerhilsner

Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"
Struer
"Sailing is life........
Everything else is just details"

Fra : Mogens Skov

Dato : 23-01-02 23:58

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvilken båd er det?
>
> I lejet båd i Holland?
>
> Hvor i Holland har i tænkt at sejle (der er altså en del søer som er

Ja! det fremgår jo ikke klart. Men vi agter altså, at lade vores gamle
velprøvede sagitta 35, som har bragt os til så mange havne i Nordeuropa og
Middelhavet, bringe os gennem Limfjorden og til Amsterdam, og hjem igen
gennem Kielerkanalen. Så det jeg mangler er kort til denne tur (elektroniske
og/eller papir), "Imrays Cruising Guide to the Netherlands" og alt muligt
andet, som kunne være nyttigt inklusive gode råd, anbefalinger af havne
eller sejladsområder og "hvad du end gør, så lad være med..."

Med venlig hilsen
Mogens Skov
"Aviaja" af Vordingborg

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-01-02 01:10

"Mogens Skov" <moskov@oncable> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> andet, som kunne være nyttigt inklusive gode råd, anbefalinger af havne
> eller sejladsområder og "hvad du end gør, så lad være med..."

Ok - nu er jeg med.

Sidste år tog vi vores nu tidligere Campion 580 Chase Performance med efter
bilen til Holland.

Vi sejlede på kanalerne omkring Loosdrecht samt senere i ferien i det
sydlige Holland.

Alt er *meget* velordnet i Holland. Gode havne med samtlige facilliteter.

Jeg har prøvet at liste et par links til dig som måske kan give inspiration
samt hjælp til turen.

http://www.bmarkcjs.demon.co.uk/page26.html

http://www.banjaard.de/

http://www.dedrait.nl/english/inside.htm

http://www.dedrait.nl/english/inside.htm

http://www.nnbt.nl

http://friesnet.nl

Hr. Bjørn

Fra : peter

Dato : 23-02-02 22:29

Hej Mogens.

Vi agter os også til Holland til sommer - jeg er ved at prøve at finde
ud af noget mht. elektroniske søkort. Har allerede købt papirkort. Vil
gerne udveksle erfaringer med dig - men har ikke meget at byde på.
Endnu.

Jeg mener at der er et af de kort jeg har, der viser en 'masterute'.

Vi sejler i en 40 fods motorbåd, der ikke er frygtelig høj.

mvh Peter

Fra : Hans

Dato : 24-02-02 11:02

Min Kone og sejlede turen igennem masteruten i 1997.
Den går fra Delfzijl over Groningen,Zoutkamp,Leeuwarden,
til Lemmer.
Det er en fin tur.
Hans.

Fra : HM

Dato : 09-03-02 22:40

Overvejer også Holland, men flodferie virker ikke så tillokkende på mig,
er det ikke muligt at gå gennem kielerkanalen med et ganske lille antal
sluser (som vist ovenikøbet normalt er gratis i tyskland) ?????

Man kunne jo så anduve fra søsiden, og komme vidt omkring uden at
det ville udvikle sig til en decideret flodferie

Henrik

Hans <spamurd@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:US2e8.6733$PE.234220@news000.worldonline.dk...

Fra : Hans

Dato : 11-03-02 09:51

Der er en sluse i hver ende af Kielerkanalen, men de er ikke gratis.Husk de
sidste opdaterede kort, det er kriminelt at sejle uden. Hvad det angår er
tyskerne og hollænderne meget nidkære. Du kan få dem i Kiel.
Det er en fin tur, husk også tidevandtabellen.
Hans.

Fra : Anders Funch Nielsen

Dato : 11-03-02 20:25

" Hans" <urd@image.spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tyskerne og hollænderne meget nidkære. Du kan få dem i Kiel.
> Det er en fin tur, husk også tidevandtabellen.

Som Hans ganske rigtigt skriver, skal der betales for gennemsejling af
Nord-Ostseekanal eller Kaiser Wilhelm kanalen som tyskerne kalder den.
Beløbet betales i slusekontoret i Holtenau-slusen (den i Kiel) og udgjorde i
2000 21,00 DM. altså sådan ca. 11? i nutidens penge.
På hjemturen betales samme beløb - sammesteds.
Lystbåde må kun besejle kanalen i dagslys. Træffes man i de mørke timer, kan
der vanke bøder!
Der findes et par udmærkede overnatningssteder i kanalen. Bl.a. kan
Rendsburg anbefales. Men det kan sagtens lade sig gøre at gennemsejle den
ca. 100 km. lange kanal på én dag.

Mht. tidevand, er det vigtigt at affare slusen i Brunsbüttel ved højvande.
Derved har man ca. 3 knobs medstrøm hele vejen ud af Elben og videre ud i
Nordsøen/Tyskebugt. Og kan desuden "skære" et par hjørner, hvilket ikke
lader sig gøre ved "nebel-wasser".
Ang. tidevandstabel kan jeg anbefale at man går op i boghandelen i
Brunsbüttel og køber en "Gezeiten-kalender". Den koster blot 2? - og
indeholder tidevandstabeller fra den danske til den hollandske grænse.
(Altså nok til at man kan nå helt forbi Borkum og ned til Delfzeil hvor man
kan komme ind i det hollandske kanal-system).

Vi gik selv ind her og fulgte derefter "masteruten" via Groningen og
Leeuwarden til Ijsselmeer, hvorfra der er adgang til Amsterdam eller videre
til Den engelske Kanal.

Anders