Yachtskipper3-prøver
Fra : Sejlertøsen

Dato : 22-01-02 10:33

Hej
Jeg er ved at tage Yachtskipper 3 og mangler nogle øvelser/prøver i
navigation hvor der indgår strømtrekanter.
Hvis nogen af Jer ligger inde med sådanne, kunne du/I glæde mig - og sikkert
også andre - ved at lægge dem hér. Resultaterne kunne vi så - måske -
diskutere.
Skriv venligst ikke på min mailadresse - den virker ikke.
Venligst
Sejlertøsen

Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 22-01-02 12:53

On Tue, 22 Jan 2002 10:32:42 +0100, "Sejlertøsen" <nospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>diskutere.
>Skriv venligst ikke på min mailadresse - den virker ikke.

Kan din underviser ikke give dig dem?????

VH Bpvk

Fra : Peter

Dato : 22-01-02 14:42

Hej Sejlertøs

Hvis ikke din lærer VIL af med nogle øvelseskopier, må du gerne låne min
(gamle) bog "Opgaver i navigation".

Hvordan havde du forestillet dig at opgaverne "blev lagt" i gruppen?

Mvh., Peter

- - - - - - - -

- - - - - - -

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 22-01-02 13:09

Eller lav nogle selv! Og løs dem selv og giv dem til andre der så
forhåbentligt får samme resultat. Snak så om dem

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 22-01-02 13:41

Og hvis I så ligger dem her, så ikke i PDF, GIF mm.
Men da gerne en "Flad" fil.

--
Sejlerhilsner

Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"
Struer
"Sailing is life........
Everything else is just details"

Fra : Bo Carlé

Dato : 22-01-02 16:30

Program der løser 1. og 2. strømtrekant + resten, samt hvorledes du gør:

http://navigation.homepage.dk/

Programmet er gratis !

Bo
greybeardet@hotmail.com

Fra : Bo Carlé

Dato : 22-01-02 18:40

Her er fire eksempler til 2. og 1. strømtrekant, + Formler til løsning af 2.
strømtrekant.
-

2. strømtrekant

Eksempel 1

Fra Esbjerg til Dover

*Beholden kurs retvisende over grunden=
224.4163

***Sejlet fart fra loggen=
19.5000

***STRØMOPLYSNINGER***
Strømmen sætter=
270.0000
Strømmens fart, i sømil i timen=
2.4000

****Sejlet kurs retvisende=
219.3729

********Beholden fart over grunden=
21.1042

-

2. strømtrekant

Eksempel 2

Fra Dover til Esbjerg

*Beholden kurs retvisende over grunden=
44.4163

[...]

49.4597
***MISVISNING***

********Beholden fart over grunden=
17.7448

---------------

1. strømtrekant

Fra Dover til Esbjerg

Eksempel 1

****Sejlet kurs retvisende=
49.4597

[...]

44.3579

********Beholden fart over grunden=
17.7567

-

1. strømtrekant

Fra Esbjerg til Dover

Eksempel 2

****Sejlet kurs retvisende=
219.3729

[...]

224.3296

********Beholden fart over grunden=
21.1149

Formel til løsning af 2. strømtrekant:

Der er to formler til konstruktion af 2. Strømtrekant

Denne første formel udregner vinklen
der skal tillægges eller fratrækkes
Beholden kurs retvisende.

Derved findes Sejlet kurs retvisende:

b* sin A
SIN B = ------------------- (1)

hvor b er Strømmens fart i timen, i sømil

A er forskellen mellem Beholden kurs retvisende og

Strømmens sætning (retning) i grader

a er den Sejlede fart fra loggen, gennem vandet

---

Denne anden formel finder den Beholdne fart

over grunden.

a* sin [ 180 - ( A + B ) ]
c = ---------------------------- (2)
SIN A

----

Eksempel 1:

Vores kurs over grunden er 289 grader

Sejlet fart fra loggen er 11 knob i timen

Strømmen sætter 248 grader

Strømmens fart 1.5 knob i timen

Hvad bliver Sejlet kurs retvisende og Beholden fart?

---

Metode:

Først findes Sejlet kurs retvisende ved

hjælp af formel 1.

-

1.5* sin ( 289 - 248 )
SIN B = ------------------------------- = 0.0895 (1)
11

B = 5.1327

B = 5.0 grader

Sejlet kurs retvisende er 294 grader.

Vi bruger nu formel 2 til at finde Beholden fart:

11.0* sin [ 180 - ( 41 + 5 ) ]
c = ---------------------------------- = 12.0610 (2)
SIN 41

Beholden fart er 12 knob over grunden.

---

Eksempel 2:

Vores kurs over grunden er 160 grader

Sejlet fart fra loggen er 12 knob i timen

Strømmen sætter 015 grader

Strømmens fart 2 knob i timen

Hvad bliver Sejlet kurs retvisende og Beholden fart?

---

Metode:

2.0* sin ( 160 - 15 )
SIN B = ------------------------------- = 0.0956 (1)
12.0

B = 5.4856

B = 5.5 grader

Sejlet kurs retvisende er 165.5 grader.

12.0* sin [ 180 - ( 145 + 5.5 ) ]
c = ------------------------------------- = 10.3022 (2)
SIN 145

Beholden fart er 10.3 knob over grunden.

Ovenstående er citat fra:

The Calculator Afloat (Desværre udgået fra print)

Skrevet af:

Shufeldt, HH & Kenneth E. Newcomer (1980)

Søg på: The Calculator Afloat

Bo
greybeardet@hotmail.com
http://navigation.homepage.dk/

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-01-02 21:37

Hej Sejlertøs,

Du kan da få en kopi af den opgave jeg sad med i går aftes. Efter torsdag
kan du også få løsningen (hvis du husker mig på det).

Jeg lægger den i i dk.binaer med subjet "navigation". jeg lægger den også i
en zip'ed udgave.

/Bjarke

Fra : Mogens Skov

Dato : 23-01-02 00:50

En henvendelse til Søfartsstyrelsen plejer at resultere i, at man får
tilsendt de sidste mange års eksamensopgaver & tilhørende løsninger. Det har
jeg selv brugt på de kurser jeg har kørt. Hvis din lærer ikke har lyst til
det, kan du prøve at gøre det selv.

Mvh. Mogens skov