Maling af cylinder og topstykke.
Fra : Steen Gruby

Dato : 21-01-02 22:51

Hej NG.

Jeg ved godt at dette emne har været oppe før, men jeg syntes aldrig
rigtigt det er blevet færdigbehandlet.
Og nu er det min tur til at stå med en aluminiumstop og en
støbejernscylinder der lige er blevet "glasblæst".
Det er stumperne til min NSU Special Max der endelig har fundet vej
til arbejdsbordet.
Nu skal den !"#¤%&/() motor samles færdig
Jeg overvejer at give cylinderen en gedigen gang sort ovnsværte af
samme type jeg med mellemrum giver min pejs.
Men hvad søren gør man med et topstykke der for alt i verden gerne må
blive ved med at ligne aluminium?
Findes der klar lak der er varmebestandig?
Findes det på spraydåse?
Findes varmebestandig ovnlak på spraydåse?

(Armand ka' du ikke lige spørge overkommandoen?)

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : jacob Stegelmann

Dato : 21-01-02 23:25

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg overvejer at give cylinderen en gedigen gang sort ovnsværte af
> samme type jeg med mellemrum giver min pejs.

Nu beskytter sværte jo ikke så godt som maling.
du kunne jo købe en varmebestandig maling til udstødningsrør, jeg købte selv
en, for en uge siden, der kunne klare 800 graders varme....og den kostede
en flad 50'er

> Men hvad søren gør man med et topstykke der for alt i verden gerne må
> blive ved med at ligne aluminium?

her vl jeg foreslå en eloxering.......jeg ved dog ikke hvordan sådan noget
har det med varme.

> Findes varmebestandig ovnlak på spraydåse?

Jepper ovenfor nævnte spray er af mærket Barpdahl og er købt hos autopart i
Århus.

> (Armand ka' du ikke lige spørge overkommandoen?)

Lyder som om du ved hvordan kommandostrukturen er hjemme hos Armand

--
Jacob

Fra : Armand

Dato : 22-01-02 16:53

> "Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> skrev i en meddelelse

Citat: "Det husker jeg sgu' da ikke sådan lige hvad det hedder"!

Var det svar nok??

--
Armand.
(der skulle mene at der ligger en bil-bix med Bardahl-produkter i enhver

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-01-02 20:58

On Tue, 22 Jan 2002 16:53:21 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Citat: "Det husker jeg sgu' da ikke sådan lige hvad det hedder"!
>
>Var det svar nok??

Øh - hun er sørme informativ

Jeg har imellemtiden fået et tip af en kollega der er Harley freak.
Han snakkede om en speciel maling med label VHT.
Det skulle stå for Very High Temperature og skulle kunne fås i flere
farver og på spraydåse.
Forhandleren skulle bl.a. være Street Parts, så jeg kigger lige der.

Nærmere info følger.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Sand

Dato : 21-01-02 23:27

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> wrote in message
> Findes varmebestandig ovnlak på spraydåse?
Ja! - Bardahl laver en til Udstødningssystemer (kan både fås i sort og
sølv)
Jeg mener den er varmebestandig op til 800gr.C

- S@nd -
|| Bol d'Or ||

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-01-02 00:09

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Og nu er det min tur til at stå med en aluminiumstop og en
> støbejernscylinder der lige er blevet "glasblæst".

Til cylinderen ville jeg bruge en ganske alm. sort spray. Ikke noget med
ovnsværte, "over 800°C" eller hvad de skriver på deres såkaldte
varmefaste malingtyper. Mine to gamle maskiner er malet på cylinderen med
alm. sort spray. Nimbussen er det 20 år siden og det er da blevet lidt
rustent på toppen ved ustødningen. Men den bliver også meget varm. Alu'en
ville jeg dytte i petrolium som en sagde forleden. Og så lade det suge
så megetdet kan.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Jan Jepsen

Dato : 22-01-02 22:49

> [...]

op til 800 grader.
>Men med topstykket har du også den mulighed, at få det glasblæst, for
dernæst at "impregnere" det i >vaseline olie, som kan købes hos matas.
Hermed mener jeg selvfølgelig, at den simpelthen skal "sejle" i det.
>Det råd fik jeg af 'en som roder med gamle harley`er. Og det virker skam
udmærket.
>WD-40 er også fulstændig u-undværlig i den sammenhæng.
>Det lyder dyrt, men det kan faktisk godt betale sig at købe en 5 Liters.
>Det bruger jeg gerne sæsonen igennem. Og katastrofen sker først når dunken
er tom.
>Det er næsten værre som at løbe tør for øl.
>Såvidt jeg husker, har max`en et superflot topstykke. Og jeg kunne ikke
lade være med at højglans-polere >det , hvis det var min.
>Men ak, det er det ikke.
>Men èn ting gælder for alt aluminium; hvis du ikke beskytter det, så
"rådner det" lige så langsomt.(men >sikkert)
>En anden ting også; glem alt om klarlak på alu. Det holder ikke.
>Hvis du får noget glasblæst, vil jeg tilråde og få det lakeret
øjeblikligt(minimum samme dag) ,fordi der jo er >vand i luften omkring os.
Vand(luft) på rå alu er lige så godt som vand på en papirflyver.
>Det dur simpelthen ikke.
>Håber indlægget kan bruges.

Mvh. Jan Jepsen , Kawa Z 900, RD 500, GSXR 250

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-01-02 21:05

On Tue, 22 Jan 2002 22:49:12 +0100, "Jan Jepsen" <jtj@cool.dk> wrote:

Hej Jan.

>op til 800 grader.

Jeg har fået et tip af en kollega.
Det undersøger jeg lige.
Det ligger ikke langt fra det du taler om.

>dernæst at "impregnere" det i >vaseline olie, som kan købes hos matas.
>Hermed mener jeg selvfølgelig, at den simpelthen skal "sejle" i det.
>udmærket.

Toppen er glasblæst, og ligger ren som en nynusset barnenumse.
Jeg har fået samme råd flere andre steder fra, så jeg prøver at give
det noget uskyldigt så som vaseline.

>er tom.

WD40 er "gudevand"

>lade være med at højglans-polere >det , hvis det var min.

Det er faktisk flot, men kan ikke poleres.
Dertil er tidens tand (kraterne) for store.
Men topdækslet kan, og det bliver gjort.

>"rådner det" lige så langsomt.(men >sikkert)
>øjeblikligt(minimum samme dag) ,fordi der jo er >vand i luften omkring os.
>Vand(luft) på rå alu er lige så godt som vand på en papirflyver.

Det har givet stof til eftertanke - mange tak.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750