Du er ikke den eneste der er hysterisk.
Konen og jeg har været med en hel del forskellige færger - mange gange. Der
er altid en eller anden form for reb e.l. til at fastgøre med. Og de får
både klodser, 1 gear, reb osv. Selv om der ikke er søgang kan det godt gynge
når f.eks. færgen vender udenfor havnen. Afhængigt af bagage, central -
sidestøtteben, osv. er det meget forskelligt hvor sikkert en MC står. Nogen
bruger en elastik på forbremsegrebet, hvis de har centralstøtteben (Så
hjælper 1. gear jo ikke så meget....)
Jeg glemmer sent engang på Molslinien, hvor vi kort efter afgang blev bedt
om at sætte os ned, da kaptajnen sagde det kunne gynge en del under
vendingen. Selvfølgelig satte jeg mig ikke ned, men for ned til min MC (Der
var heldigvis ikke låst til bildækket.) Kort efter begyndte det at gynge ad
h... til. Jeg stod og holdt forbremsen med en hånd, og holdt fast i et
gelænder med den anden. Efter et stykke tid sprang en RD 350'er ned fra sit
centralstøtteben. Den stod vel en 7-8 meter fra min. Først væltede den ind
mod skibssiden, og da den så var på vej udad mod bilerne blev der lavet en
fantom-redning, med en læderbeklædt mand der vandret gennem luften lagde sig
imellem cyklen og en citroén. Bilen tog ikke skade, og RD'eren blev nu med
magt kastet tilbage mod skibssiden. Nu stod jeg der - igen med en hånd på
forbremsen og en fast i gelændert, og pressede cyklen mod skibssiden.
Så lød en sjov lyd lige bag mig, og en Suzuki 600 hang med en
nedlægningsvinkel på ca. 75 grader ud fra skibsvæggen. Kvajpanden havde ikke
trukket rebet over cyklen, men havde bundet fra gelænderet og ned til
fodhvileren på samme side.Heldigvis var rebet bundet stærkt nok til at den
ikke lagde sig helt ned.
Da der blev lidt mere ro på, blev RD'er sat tilbage og bundet (hysterisk)
fast. Suzukien blev rejst, sat på centralstøtten og bundet igen. Min egen
cykel var heldigvis blevet stående, men hvis den var væltet havde den nok
også taget hele skibsvæggen med
Jeg fandt ejeren af RD'eren og sammen besigtigede vi skaderne. Heldigvis var
der kun blevet bøjet lidt blinklys og spejl + lidt ridser hist og pist. Men
den var ikke helt ny, så ejeren var bare glad for at intet var flækket, og
at der ikke skulle til at køre en forsikringssag med diverse bilejere.
Suzukiejeren blev først fundet da vi skulle fra borde, og han blev noget
bleg, da jeg forklarede hvordan hans cykel have hængt.
Det skal lige siges, at det blæste MEGET den dag. Man kan også opleve at de
slet ikke vil tage MC'er med hvis det blæser for meget.
Så er der selvfølgelige også historien om den Toyota der havde glemt 1. gear
og håndbremsen, og som derfor kom kørende på tværs over bildækket og ind i
min kones cykel, men det er en anden historie....
Nå, men kom handskerne mellem rebet og sædet, da rebet kan give nogle grimme
mærker. Og selv om der er stille, så stik den 1 gang reb alligevel. Blæser
det, så stik den 2 eller 3
Allan
TRX 850 - kone på SZR 660
"Anneli" <anneli_jensen@yahoo.dk> wrote in message
news:a2i01t$ftc$1@sunsite.dk...
>
> "AM & J" <ap-jk@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c4c7b9d$0$89105$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej med jer
> >
> > Er der nogle har der har prøvet at have deres MC med på en færge.
>
> Jeg har kun haft min over med Mols-linjen, men jeg er hysterisk nok til
både
> at surre den fast (der er stropper til formålet ude i siden af
vogndækket),
> sætte klodser bag dækkene og parkere i 1. gear ;0)
>
> Stor hilsen Anneli - og Savage
>
>