> Hvorfor tror du at vinteren er hård imod bilers bremser, og især
> bagbrems-skiver?
> Det er meget sjældent at man i bil bremser særligt hårdt op i løbet af
> en vinterperiode - indenbys kørsel (KBH måske dog undtaget!) og glat
> føre vil forstærke dette. Derved bliver overfladerust ikke engang slidt
> af fra dag til dag, endende med at der formedelst er rustkager på
> skiverne!
Ha, et skummelt forsøg på at undvige
![Blink](images/smileys/wink.gif)
At tage farten af og bremse er det
samme. Om man så bruger motorbremsen eller hjulbremserne.
> Mange motorcyklister kører ligeledes med et "glid", som gør at
> motorbremsen
> kun behøver understøtning af bagbremsen - Indtil en sjælden gang hvor en
> situation opstår, som rigtig kræver brug for at bremse.
Hmm, så har jeg fundet ét argument for min kørsel. For uagtet føret og
underlaget (pånær ren is i rold skov) er forbremsen altid i brug. Bagbremsen
bruger jeg mest til at styre med (eller forsøge i det mindste).
> Snakken er endvidere basal snak om bremsebrug for den almene mc-bruger,
> hvorunder at deciderede stoppies ikke kan blive hensyntaget
Hmm, så er jeg stemplet
![Blink](images/smileys/wink.gif)
, og falder udenfor kategorien "almen mc bruger"
> Forøvrigt er du ikke den eneste der har oplevet at stå på hovedet - Arne
> Loklindt oplevede det på en lånt Motard få omgange inde i et løb og for
> enden af Ring Djurslands langside
Jeg har heldigvis aldrig flippe forover, de 2 gange hvor jeg har slået mig
på RR har været ved forhjulsblokader på vej ind i sving.
> Men:
> Når man træder på bagbremsen sker der det modsatte af når en
> forsving-gaffel (er der ikke en gammel MZ Troophy i gammel-Lunds gemmer
> et sted?)
1½ helt precis
> stiver sig af ved bremsning - bagsvingeren trykkes op under
> sædet (dette er endda meget let at se på en off-roader's bløde
> bag-affjedring, så test det lige selv inden du modsiger mig heri!)!!!
Næ næ det ved jeg godt.
> En sænkning af bagende = en sænkning af tyngdepunktet, hvilket kan være
> lige dét der skal til for at en model ikke laver en stoppie
Tjo både og, hvis man bremser på bagenden først (uden jeg dog kan gennemskue
at man kan gøre det i rr, hvor man accelerere lige til bremsepunktet) så vi
bagenden sænke sig og tyngdepunktet bevæge sig et par cm nedad.
Men men, årsagen til at bagenden har denne opførsel er, at ved bremsning af
rotationen, vil baghjulet forsøge ar rotere bagsvingeren i en opad gående
bevægelse, hvilket svarer til at man løfter i baghjulet. Og hvis nu man har
reduceret vægten på baghjulet til nær nul (lige før hjulet løfter sig) og så
bremser, så vil bremsningen give en opad rettet kraft, som starter stoppien.
Situationen er selvfølgelig kun kritisk hvis man har så hårdt fat i
forbremsen, at baghjulet er stort set ubelastet.
> Og så er der lige argumentet med at få mervægt på forhjulet førend at
> man kaster sig over forbremsen!!!!
Som betyder hva ?
> Nedgearinger foregår også mere problemfrit når baghjulet bremses (á
> koblingsfri nedgearing!)!
Hmm, jeg laver nu koblingsfrie nedgearinger uden at bruge bagbremsen, og med
det rette interval så kan men faktisk bremse hjulet med nedgearingerne så
dets hastighed passer med forhjulets under hele nedbremsningen og de dermed
har samme hastighed når forbremsetrykkel lettes og svingningen påbegyndes.
> Sprøger du mig, så er bagbremse go'nok!
Jow jow, det er ikke 100% overflødig vægt
Men det skal måske lige nævnes at jeg under en træning sidste år mistede
forbremsen, pga et hul i slangen. Så byttede jeg for og bagbremse slangerne
og listede ud igen (uden om teknisk kontrol
![Blink](images/smileys/wink.gif)
og kørte uden problemer det
næste træningspas. Så det er nok ikke meget jeg bruger bagbremsen. Men det
var muligvis noget jeg skal arbejde med.
Mads Lund
RS125RR