Vedligeholdelse af blykøl
Fra : Steen Andreasen

Dato : 20-01-02 18:57

Jeg har købt en Granada 34 med blykøl. Mine tidligere både har haft stålkøl,
og den årlige vedligeholdelse har jeg tidligere klaret ved blot at reparere
rustskader med en to-komponent epoxy.

Min nye båd har et par mindre skader nederst på kølen, og blyet står
blottet. Jeg er usikker på om hele kølen eller det øverste af kølen er
glasfiberbelagt eller om den blot er epoxybehandlet.

Hvordan vedligeholder jeg bedst min blykøl?

Hvad gør andre bådejere med blykøl?

mvh Steen Andreasen

Fra : Henning

Dato : 01-02-02 13:08

Hej Steen,
Blykøle er meget taknemmelige, da materialet i sig selv er
modstandsdygtigt over for tæring. Normalt er blykøle ikke belagt med
glasfiber, men er monteret direkte op i bådens bund eller sidder på en
opsats af glasfiber, af samme form som kølen, der stikker mellem 10
– 20 cm ud fra bunden.
Grundstødnings rapperationer foregår normalt ved at man sliber blyet i
facon hvis det er deformeret, og fylder op med en epoxy spartelmasse og
sliber igen. Derefter maler jeg et lag epoxy maling uden på, men det er
mest for at bundmalingen skal hæfte ordentligt.
Mvh
Henning

http://www.kandu.dk/

Fra : dag.stenberg@nospam.~

Dato : 01-02-02 13:10

Henning <Henning.news@kandu.dk> wrote:
> Blykøle er meget taknemmelige, ...
> Grundstødnings rapperationer foregår normalt ved at man sliber blyet i
> facon hvis det er deformeret, og fylder op med en epoxy spartelmasse og
> sliber igen.

Ja!!
http://www.helsinki.fi/~stenberg/minerva/dmg-keelrp1.jpg
http://www.helsinki.fi/~stenberg/minerva/dmg-keelrp1.jpg