Motorcykel scooter 125 Vs EU45 Scooter
Fra : Kim

Dato : 20-01-02 18:38

Hejsa.

Her kommer sikkert nogle meget dumme ?-mål, men bær over med mig, da jeg ved
0 om motorcykler.
Jeg har idag en 45 scooter, men tænker på om man skulle tage et mc kort, for
så at købe en 125/150 scooter, da jeg går ud fra man så må kører 2 mand på
sådan en?
Har set at man kan få en ny model til ca. 25000.-
Men så kommer det, er der noget som hedder syns periode lige som til bil?
Hvad med en ansvar forsikring til sådan en? er den dyr, til en 45scooter er
den jo kun 600.- om året.
Vil bare finde ud af om det kan betale sig at tage mc kortet. Jeg er nok
ikke interessert i at kører større ccm end 150. Kan det betale sig? Eller
kommer der altmuligt vægtafgift osv. på som ikke er med ved en 45 scooter?

/Kim

Fra : PWH

Dato : 20-01-02 19:15

Kim <mailbox@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4b0068$0$62890$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
Eller
> kommer der altmuligt vægtafgift osv. på som ikke er med ved en 45 scooter?

Hej Kim

Det kræver mc kort at kører på 125/150 scooter. Den bliver betragtet
fulstændigt
som en mc efter færdelsloven. Og man må selvfølgelig sidde 2 personer på
hvis
scooter'en er typegodkendt til det.
Der er ikke faste synsperioder på mc'er. Kun i forbindelse med
omregistrering.
Jeg aner ikke hvad en ansvarsforsikring koster når man er nystartet. Prøv at
ringe
til et par af de store selskaber. Jeg giver selv ca 1200/årligt med fuld
kasko på
en Aprillia 125 scooter. Men jeg kører også i eliteklasse.
Der skal betales vægtafgift ligesom på en mc. Jeg mener at det er ca
700/årligt.
Mit råd til dig er at købe en rigtig mc i stedet for hvis det er for at få
noget
kørerglæde. En scooter er i mine øjne kun et praktisk transportmiddel
som INTET har med en mc at gører. Det er nærmest som at kører på en
meget tunet knallert.

PWH (som drømmer om at købe mc til foråret)

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-01-02 19:26

"Kim" <mailbox@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
for
> så at købe en 125/150 scooter, da jeg går ud fra man så må kører 2 mand på

Ja, det må man.

> Men så kommer det, er der noget som hedder syns periode lige som til bil?

Nej, der er kun krav om syn ved ejerskifte, og det kan du jo evt. lade være
den næste ejers problem.

> Hvad med en ansvar forsikring til sådan en? er den dyr, til en 45scooter
er
> den jo kun 600.- om året.

Det varierer fra model til model og efter hvor meget anciennitet du har, men
regn med 600 - 1000 kr.

> Eller
> kommer der altmuligt vægtafgift osv. på som ikke er med ved en 45 scooter?

Vægtafgift ja, men den er vist 500 kr. om året, så det kan vel ikke vælte
din økonomi. Til gengæld kan du så køre på landeveje uden at være i konstant
livsfare.

Rittig

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 20-01-02 19:47

> Nej, der er kun krav om syn ved ejerskifte, og det kan du jo evt. lade
være
> den næste ejers problem.
Jeg har lige et spørgsmål i denne tråd

Jeg har en cykel fra 1999. Skal den synes hvis jeg sælger den ny ? eller
hvordan er reglerne med nye/brugte cykler ?

Mvh
Tim

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 20-01-02 19:57

> [...]
>
> Jeg har en cykel fra 1999. Skal den synes hvis jeg sælger den ny ? eller
> hvordan er reglerne med nye/brugte cykler ?

Cykler skal vist ikke synes? Dog skal der være reflekser på, og lys hvis du
kører i lygtetændingstiden.

(undskyld)
Henrik
www.gsx.dk

Fra : Steen Holmgaard

Dato : 20-01-02 20:11

"LOL"
Steno

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 20-01-02 20:29

> Cykler skal vist ikke synes? Dog skal der være reflekser på, og lys hvis
du
> kører i lygtetændingstiden.
ÆV

Mvh
Tim - MOTORcyklist

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-01-02 22:31

"Tim Hoffmann" <news@marius-nielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en cykel fra 1999. Skal den synes hvis jeg sælger den ny ? eller
> hvordan er reglerne med nye/brugte cykler ?

Den skal IKKE synes, medmindre du først sælger den når den er 5 år gammel,
så skal den.

Rittig

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 20-01-02 22:37

> Den skal IKKE synes, medmindre du først sælger den når den er 5 år gammel,
> så skal den.
Tak for hjælpen Claus.

Lækkert, så er der en ting mindre jeg skal tænke på når sukien skal sælges

Mvh
Tim - Stadig 2 GS'ere

Fra : Brian/Hekto

Dato : 21-01-02 10:28

"Kim" <mailbox@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
Eller
> kommer der altmuligt vægtafgift osv. på som ikke er med ved en 45 scooter?

Jeg skiftede sidste år en EU45 ud med en 100cc scooter. Begge var samme
model, fra Peugeot.
Forsikringsmæssigt var 100cc'en billigere end EU45'eren!!! TopDK; men jeg er
også væsentligt over 30!!!
Man KAN godt køre 2 på; men der er altså ikke meget motorkraft, at gøre godt
med. Motorvejskørsel kan heller ikke rigtig betale sig.
I byen, er den tilgengæld væsentlig hurtigere end selv en Ferrari!!!

/Brian

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-01-02 11:29

> I byen, er den tilgengæld væsentlig hurtigere end selv en Ferrari!!!
> /Brian

Host - det må vist være en af de 6volt modeller de sælger i Toys'R'us ...

Men jeg triller også rundt på en 150ccm scooter - og har gjort det siden
8/1998. Jeg bruger den dagligt til transport, men da også til hyggeture. Det
er blevet til 38000km så lidt har den da fået lov at trille.

Den egner sig ikke til ræs. Det har den hverken motorkraft eller chassis
til, men er det snoet nok kan jeg da næsten hænge på en gs250 (der har ~30hk
og dermed det dobbelte). Scootere egner sig bedre til en afslappet kørestill
ala typisk chopper eller til lyskrydsræs mod biler.

>Brian:
>Motorvejskørsel kan heller ikke rigtig betale sig.

Hvis jeg dagligt skulle køre meget motorvej, ville jeg gå efter mindst en
250'er, men jeg kører ofte søborg<>hillerød og har da også været på tvær af
landet nogle gange. Det længste stræk jeg har kørt på en dag er godt 600km.
Med en topfart omkring 110 går det selvfølgelig ikke så stærkt men til
gengæld er komforten god, så jeg kan holde til nogle timer uden at blive øm
bagi.

>PWH
>En scooter er i mine øjne kun et praktisk transportmiddel
>som INTET har med en mc at gører

Kommer an på hvad du sammenligner med. Kigger du på små mc'er under 250'ccm
er der godt nok ikke så stort et udvalg, men et gammelt ordsprog siger også
at alt under 100hk er knallerter

> PWH
> Det er nærmest som at kører på en meget tunet knallert.

Det er der vel hælder ikke noget galt i - og så er det lovligt
Sammenligner du en "godt tunet" RS50 og en RS125 kan du vel sige det samme
om dem...

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150 98', 38Mm, Crash&Gaffa style

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 21-01-02 12:15

tjaa jeg kørte min skipper 150 i ca 5 mdr før jeg simpelthen måtte have en
rigtig mc....

fordele:
2 personer kørsel
igen gear nem og hurtig i byen
ingen rigtig vedligeholdelse
110km/t -120 hvis man lagde sig ned
kunne køre den lovlige hastighed på alle danske veje
godt beskyttet mod vej snask

ulemper:
blev stoppet af politi for at køre 2 på scooter (de troede det var 45
knallert)
topboksen var vandtæt men osen trængte igennem boksen så alt lugtede at
totagger
100-110 med passager er lige i underkanten på motorvejen, hvor man konstant
bliver opverhælet samt presset af andre belister der også tror det er en 45
der har forvildet sig ud på motorvejen
14 km/l lige meget hvordan jeg kørte / lille tank

jeg fik da trillet knabt 10kkm på den på de 5 mdr i al slags vejr....og det
gik fint...ingen problemer med den odover det evendlige problem med
manglende hk (den havde vist 12 eller 15)

set i bakspejlet var den nok egentlig meget god og alsidig maskine, det
gjorde hvad man bad den om....og til alt andet end motorvej havde den hk
nok...lige på nær overhalinger af besse far med 70 km/t på landevej...disse
skulel tænkes godt igennem på grund af manglende acceleration.

Lasse
39 dage til mille

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-01-02 13:02

"Lasse Lundberg"
> tjaa jeg kørte min skipper 150 i ca 5 mdr før jeg simpelthen måtte have en
> rigtig mc....

Men havde du valgt en 125/150ccm mc havde du sikkert også skiftet den efter
de 5måneder ...

> blev stoppet af politi for at køre 2 på scooter (de troede det var 45
> knallert)

Kender det - Blev vinket ind på motorvejen af en betjent der ikke rigtigt
havde styr på det med nummerplader.....

> topboksen var vandtæt men osen trængte igennem boksen så alt lugtede at
> totagger

Problem med alle 2takterer

> 14 km/l lige meget hvordan jeg kørte / lille tank

Det var ikke meget - men tror du ikke at du burde have skrevet "lige meget
hvordan jeg kørte med fuld gas"

--
/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-01-02 13:50

Fik lige email fra "Tommy Fer" - Sikkert en fejl at han ikke postede her
istedet ...

>Hmm, den chaaffør må da havde været uden evner...
>Kender ikke lige gs modellem... men GN modellen
>har da stel som smør og køre egenskaber derefter *g*
>mvh Tommy Fer Suzuki GSXR250 (der med garanti
> tager alle scootere i snoet kørsel... også brugmann)

GSX250ESD (_ikke_ noget R) er et bund solidt midtfirser bøttejern med lige
godt 30hk. Men på en sådan skal der rodes gevaldigt i geargassen for at
holde hestene til ilden. Hvilket på helt små snoede veje, giver en 15hk
kilremsknallert en mulighed for næsten at hænge på.

/A

Fra : PWH

Dato : 21-01-02 19:45

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2gq7s$k3t$3@sunsite.dk...

> [...]
250'ccm
> er der godt nok ikke så stort et udvalg, men et gammelt ordsprog siger

Det var ikke set ud fra motorydelsen men oplevelsen/fornemmelsen af at
kører på en mc. At kører på en scooter føles (for mig) nærmest som at
sidde på en damecykel. Det kan ikke forklares men skal opleves og er
IKKE ment som en kritik af scootere som er et genialt transportmiddel.
En mc betragter jeg kun som fornøjelse.

> Det er der vel hælder ikke noget galt i - og så er det lovligt
> Sammenligner du en "godt tunet" RS50 og en RS125 kan du vel sige det samme
> om dem...

Yes det var også pgr. lovligheden at jeg blødte 8000- ekstra i forhold til
en
45 scooter. Men igen det er fornemmelsen ved at kører 125 scooter der
minder mig mest om de gode gamle dage med tunede knallerter. Og for
25000- kan man finde en ganske fornuftig brugt mc som i mine øjne vil
give væsentligt mere kørerglæde en en mc. Det er en naturlig udvikling for
de fleste at vokse fra tunede knallerter og købe en rigtig mc.
Og igen en scooter er ikke og opleves ikke som en mc.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-01-02 21:44

> Og igen en scooter er ikke og opleves ikke som en mc.

Og hvad er så en "rigtig" mc i dine øjne

Mine egne mc-erfaringer er lidt begrænsede og det "vildeste" jeg har kørt på
er en weekend med en Honda Varadero som jeg lejede i tyskland (1000ccm,
~95hk ). Jeg tog kørekort på en ER5 og en Hornet, og har kørt lidt på lånte
cykler som omtalte GSX250, DT125R, XJ600 og Aprilia's Pegaso (der står højt
på ønskesedlen til næste gang). Jeg synes ikke at man så kategorisk kan
affærdige scooteres køreegenskaber pga. af "damecykel effekten" af den
manglende tank til at klemme knæene omkring - det er mest en vanesag.

/A

Fra : PWH

Dato : 23-01-02 11:03

Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email)

> [...]

> affærdige scooteres køreegenskaber pga. af "damecykel effekten" af den
> manglende tank til at klemme knæene omkring - det er mest en vanesag.

Da du tilsyneladende vælger at læse mit indlæg som et angreb på
Scootere. Selvom jeg flere gange har poienteret at jeg betragter scootere
som et glimrende kørertøj (jeg ejer selv en 125 priller). Fører videre
diskussiun
ikke til noget fornuftigt.Jeg har gennem de sidste 20 år ejet ca 12-14
forskellige
mc'er og min personlige smag går imod det sportsprægede. Men at diskuterer
smag fører ikke til noget. Min personlige mening er stadig at en scooter
IKKE er
en mc. Og de fleste i denne ng der har prøvet begge kørertøjer vil nok give
mig ret
i at der er større kørerglæde ved at kører rigtig mc. Derfor råede jeg Kim
der kom
med det opridelige indlæg til at købe rigtig mc i stedet for. Om det skal
værer
sport/cruiser/offroad/andet er op til hans personlige smag. Der kan jeg
ikke råde.

PWH

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-01-02 15:16

>Da du tilsyneladende vælger at læse mit indlæg som et angreb på Scootere

Nej - det jeg svarerede på var "damecykel" fornemmelsen - som jeg ikke mener
er at et problem (meget "sportlig" kørsel undtaget).

> Og de fleste i denne ng der har prøvet begge kørertøjer vil nok give
> mig ret i at der er større kørerglæde ved at kører rigtig mc

.... og alle herinde er nok også enige om at køreglæde bla. er et spørgsmål
om effekt "nok". Det fåes ikke rigtigt i små motorer Så om en 125motor
ligger i en scooter eller mc giver de samme problemer hvad det angår (RS125
og lignende undtaget der har en ret "høj" effekt trods det lille volumen).

Kigger man på hvad man kan få af nye små billige mc'er er det vel begrænset
til maskiner som yamaha DT175 og suzuki TU250XY mens udvalgte bliver godt en
håndfuld hvis man også tager lignende brugte med. Det jeg argumenterer for
at i den "klasse" er scooterne også en overvejelse værd.

Et af mantraerne her i gruppen ser ellers ud til være "køb hellere mindre og
nyere end en gammel forskruet maskine". Som ny motorcyklist er forsikringen
også noget der vejer tungt. Dette kan også være et argument for at købe en
med lille volumen. GF forsikring deler f.eks ved 175ccm.

Men kigger man efter en fornuftsbegynder mc som en gs500 i dba er det der
kommer nærmest kim's budget på 25000 en 91'er til 22kkr - med renoveret
motor. Og en udvidet søgning efter "noget nyere under 5år" og under 25kkr
giver maskiner som Suzuki GN 250, GZ125, Yamaha dt175 og tdr 125. Maskiner
som mange her mener man vokser alt for hurtigt fra ... ligesom en 125ccm
scooter. Men der er også nogen der "klarer" sig med en lille maskine i flere
år. Den GSX250 jeg har prøvet har kørt 100.000km med samme ejer over godt
10år. Han har dog også en dt125r til legeture offroad men alligevel

Og til Kim - Start bare med at tage det motorcykel kørekort. De mange timer
på skolecykel skal nok give dig en ide om det skal være scooter eller mc -
Jeg valgte scooteren selvom jeg kunne have fået en "let brugt" GS500 for de
samme penge (37500 i 1998

/Anders Majland

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-01-02 17:13

> [...]
for
> så at købe en 125/150 scooter, da jeg går ud fra man så må kører 2 mand på

Overvej at læse lidt i tyske Roller Special, Scooter&Sport eller
engelskeTwist'n'go. DSB's kiosker skulle kunne skaffe dem alle.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-01-02 17:50

Til den pris kan du få en "rigtig" MC med større hjul, og dermed bedre og
sikrere køreegenskaber. Køb fx. en Yamaha DT175 (Nypris ca. 26000,-), 500
kr. i vægtafg. og 600/år incl. vinterforsikring (elite/ansvar) og så kører
den mellem 20-30 km/L.

Og der findes sikkert en række andre alternativer. Mit råd er, hold dig væk
fra scootere hvis du har mulighed for det. Du vil sikkert alligevel bliver
forvekslet med øverter. Og du har sikkert prøvet at være lige ved at blive
kørt ned af div. biler, fordi de fejlvurdere din hastighed (=holder ikke
tilbage ved fx. sideveje m.m.). Det vil sikkert kun blive værre på en rigtig
scooter, da jeg formoder du vil kører hurtigere på den.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.