/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bremsevæske + Kølervæske
Fra : Tobias Nawrocki


Dato : 20-01-02 15:29

Hej,

Man kan jo ligeså godt bruge vinteren til noget fornuftigt, så efter at have
rydtet grundigt op i min garage er der nu plads til at lave noget praktisk
arbejde...

Jeg skal bl.a. skifte bremsevæske på cyklen, men er lidt i tvivl hvilken
type jeg kan bruge. På beholderne står der DOT 3 ONLY - men jeg mener flere
gange at have hørt at man sagtens kan bruge DOT 4 i sådanne situationer - Er
det korrekt? DOT 4 skulle jo være en bedre kvalitet, men ikke så heldigt
hvis det ødelægger hele mit bremsesystem :-/

Kølervæsken skal også udskiftes - noget specielt man skal købe?


--
/Tobias
ICQ#: 3558390
Kawasaki ZXR-400
Saab 9-3 2.0t




 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 20-01-02 19:48

> Jeg skal bl.a. skifte bremsevæske på cyklen, men er lidt i tvivl hvilken
> type jeg kan bruge. På beholderne står der DOT 3 ONLY - men jeg mener
flere
> gange at have hørt at man sagtens kan bruge DOT 4 i sådanne situationer -
Er
> det korrekt? DOT 4 skulle jo være en bedre kvalitet, men ikke så heldigt
> hvis det ødelægger hele mit bremsesystem :-/
>
> Kølervæsken skal også udskiftes - noget specielt man skal købe?

Hej Tobias

Hvis du holder dig til til Dot 3, Dot 4 eller dot 5,1 så er der ingen ko på
isen. Dot 5.0 er silikonebaseret og ikke umiddelbart anbefalelsesværdigt.

Den største forskel på de tre førstnævnte bremsevædsker er at de stiger i
kogepunkt jo højre nummeret er, til gengæld stiger hydofiliteten også med
nummeret, altså den hastighed hvormed de optager vand fra omgivelserne.
Altså jo højre nummeret er jo oftere skal det skiftes. Nå bremsevædsken
optager vand bliver den mørk og kogepunktet falder. Det gælder om at holde
kogepunktet højt, da man ved et lavt kogepunkt kan miste bremsetrykket efter
mange gentagede nedbremsninger. Dot 4 er det mest anvendte og i frisk
tilstand er kogepunktet rigeligt højt til alt andet end det vildeste ræs.
Det burde ikke være dyrt og det du kan købe på tankstationerne er rigeligt
fint.

Dot 5.0 er silikonebaseret og optager ikke vand, altså skal aldrig skiftes.
Tilgændgæld koster det 4-5 gange så meget og har et lavere kogepunkt end
frisk glyserol baseret bremsevædske. Dot 5 er ofte farvet lilla. Hele
bremsesystemet skal renses for almindelig glyserol baseret bremsevædske (Dot
3, Dot 4 eller dot 5,1) før dot 5.0 påflydes. Min ydmyge mening er at Dot
5.0 er penge ud af vinduet. En smart ting er dog at det ikke er en syre og
man derfor ikke behøver at være bange for sine lakerede overflader i omgang
med det.

Kølervædske kan fås i to forskellige varianter blå og grøn. De skal somregel
blandes op 50% kølervædske og 50% demineraliseret vand. Vandet skal være
demineraliseret for ikke at lave aflejringer i kølesystemet. Den grønne og
den blå kølervædske må ikke blandes, da det forringer kølevædskens
egenskaber. Hvis man er sikker på altid at have påfyldt enten grøn eller blå
vædske i 50% kølervædske 50% demineraliseret vand og kølervædsken ser klar
og ren ud, skal vædsken aldrig skiftes. Hvis du påfylder ny vædske vil jeg
anbefale den blå version, da den er nemmest af skaffe hos tankstationer.

Jeg håber det oplyste dig.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Tobias Nawrocki (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Tobias Nawrocki


Dato : 20-01-02 19:54

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
news:a2f3d5$ql0$1@eising.k-net.dk...
> Hvis du holder dig til til Dot 3, Dot 4 eller dot 5,1 så er der ingen ko

> isen. Dot 5.0 er silikonebaseret og ikke umiddelbart anbefalelsesværdigt.
>
> Den største forskel på de tre førstnævnte bremsevædsker er at de stiger i
> kogepunkt jo højre nummeret er, til gengæld stiger hydofiliteten også med
> nummeret, altså den hastighed hvormed de optager vand fra omgivelserne.
> Altså jo højre nummeret er jo oftere skal det skiftes. Nå bremsevædsken
> optager vand bliver den mørk og kogepunktet falder. Det gælder om at holde
> kogepunktet højt, da man ved et lavt kogepunkt kan miste bremsetrykket
efter
> mange gentagede nedbremsninger. Dot 4 er det mest anvendte og i frisk
> tilstand er kogepunktet rigeligt højt til alt andet end det vildeste ræs.
> Det burde ikke være dyrt og det du kan købe på tankstationerne er rigeligt
> fint.
>
> Dot 5.0 er silikonebaseret og optager ikke vand, altså skal aldrig
skiftes.
> Tilgændgæld koster det 4-5 gange så meget og har et lavere kogepunkt end
> frisk glyserol baseret bremsevædske. Dot 5 er ofte farvet lilla. Hele
> bremsesystemet skal renses for almindelig glyserol baseret bremsevædske
(Dot
> 3, Dot 4 eller dot 5,1) før dot 5.0 påflydes. Min ydmyge mening er at Dot
> 5.0 er penge ud af vinduet. En smart ting er dog at det ikke er en syre og
> man derfor ikke behøver at være bange for sine lakerede overflader i
omgang
> med det.
>
> Kølervædske kan fås i to forskellige varianter blå og grøn. De skal
somregel
> blandes op 50% kølervædske og 50% demineraliseret vand. Vandet skal være
> demineraliseret for ikke at lave aflejringer i kølesystemet. Den grønne og
> den blå kølervædske må ikke blandes, da det forringer kølevædskens
> egenskaber. Hvis man er sikker på altid at have påfyldt enten grøn eller
blå
> vædske i 50% kølervædske 50% demineraliseret vand og kølervædsken ser klar
> og ren ud, skal vædsken aldrig skiftes. Hvis du påfylder ny vædske vil jeg
> anbefale den blå version, da den er nemmest af skaffe hos tankstationer.
>
> Jeg håber det oplyste dig.

Ok, jeg snupper DOT 4 bremsevæske og blå kølevæske

1000 tak for godt og informativt svar !

--
/Tobias
ICQ#: 3558390
Kawasaki ZXR-400
Saab 9-3 2.0t



Jes Vestervang (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 20-01-02 20:23

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Kølervædske kan fås i to forskellige varianter blå og grøn.

Mit er rødt Det var vist noget med at det var baseret på noget organisk
af en art, men jeg kan ikke lige huske det :-/
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Foobar (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Foobar


Dato : 22-01-02 14:06

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
news:a2f3d5$ql0$1@eising.k-net.dk...

> ...
> Dot 5.0 er silikonebaseret og optager ikke vand, altså skal aldrig
skiftes.
> Tilgændgæld koster det 4-5 gange så meget og har et lavere kogepunkt end
> frisk glyserol baseret bremsevædske. Dot 5 er ofte farvet lilla. Hele
> bremsesystemet skal renses for almindelig glyserol baseret bremsevædske
(Dot
> 3, Dot 4 eller dot 5,1) før dot 5.0 påflydes. Min ydmyge mening er at Dot
> 5.0 er penge ud af vinduet. En smart ting er dog at det ikke er en syre og
> man derfor ikke behøver at være bange for sine lakerede overflader i
omgang
> med det.
> ...

Går og overvejer lidt at skifte til DOT 5 - netop fordi det er
ikke-'ætsende', er vandskyende og ikke skal udskiftes så hyppigt... Du
skriver at man skal rense bremsesystemet for anden bremsevæske? Ved du hvad
der er velegnet til formålet??

- Og jeg *er* på vej med CBR600 "Owner's Manual"..!

/Claus




Jens Jacob Bager Jen~ (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 22-01-02 18:00

> Går og overvejer lidt at skifte til DOT 5 - netop fordi det er
> ikke-'ætsende', er vandskyende og ikke skal udskiftes så hyppigt... Du
> skriver at man skal rense bremsesystemet for anden bremsevæske? Ved du
hvad
> der er velegnet til formålet??

Hej Claus

Jeg ville adskille systemet. Rense i sprit, puste igennen med trykluft og
samle kaliberne igen og smøre stempler og O-ringe med ATE bremsepasta. Men
jeg går også amok i service.
Du kan sikkert finde flere der bare har hældt Dot5.0 i oven i den
glyserolbaserede bremsevædske og så pumpet nogle dl. igennem.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)




Arne Lorenzen (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 21-01-02 18:53


"Tobias Nawrocki" <tobias@nawrocki.dk> skrev i en meddelelse
news:a2ek6u$2mfq$1@news.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Man kan jo ligeså godt bruge vinteren til noget fornuftigt, så efter at
have
> rydtet grundigt op i min garage er der nu plads til at lave noget praktisk
> arbejde...
>
> Jeg skal bl.a. skifte bremsevæske på cyklen, men er lidt i tvivl hvilken
> type jeg kan bruge. På beholderne står der DOT 3 ONLY - men jeg mener
flere
> gange at have hørt at man sagtens kan bruge DOT 4 i sådanne situationer -
Er
> det korrekt? DOT 4 skulle jo være en bedre kvalitet, men ikke så heldigt
> hvis det ødelægger hele mit bremsesystem :-/
>
> Kølervæsken skal også udskiftes - noget specielt man skal købe?
>
>
> --
> /Tobias
> ICQ#: 3558390
> Kawasaki ZXR-400
> Saab 9-3 2.0t
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408689
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste