Vanddybde - floder til Middelhavet
Fra : Britta Rasmussen

Dato : 19-01-02 20:20

Hej

Er der nogen der ved om man kan sejle en Elan 31 fra Danmark til
Middelhavet - via floderne?

mvh.
Britta

Fra : Fie & Erik

Dato : 19-01-02 22:08

Hvor mange er i ombord ? Når i kommer ned til slæbestedet, skal i være nok
til at komme over og så skal skipperen have slæbeøllet parat bagefter. (Frit
efter Røde Orm)

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 20-01-02 00:07

Britta Rasmussen <bmr@struer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2cgsr$2rk$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> Er der nogen der ved om man kan sejle en Elan 31 fra Danmark til
> [...]

Det vil være en rigtig god ting, hvis du skrev din dybgang!

Sejlerhilsner

Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"
Sstruer
"Sailing is life........
Everything else is just details"

Fra : Hanne og Hans

Dato : 20-01-02 20:20

Man kan sejle ad floder og kanaler til middelhavet hvis båden ikke stikker
mere end 1,80.
Og husk at i ferskvand skal du lægge 5- 10 % til din dybgang.
Hans

Fra : Magnus Sterky

Dato : 21-01-02 19:49

Så, då skulle en kölbåt med 1.50 m djupgående få 1.65 meter i sötvatten
eftersom havsvatten har 3-4% salt?

På en Ballad t.ex. är ytan i vattenlinjen nog ungefär 7*3/2 rundat uppåt
till 11 kvadratmeter
Varje centimeter djupgående betyder då c:a 110 kg
15 cm extra djupgående motsvarar minst 1650 kg, troligen mer för både bredd
och längd i vattenlinjen ökar tydligt, kanske med 5% vardera. Alltså snarare
en total deplacementökning med 1950 kg.

En lastad ballad för övrigt väger nog strax under 4000 kg. Inte behövs 15 cm
till för att ta upp 3-4% mindre densitet på vattnet....

Salt har densitet 2.2 eller så, och 4% bör ge en volymeffekt på c:a 9%.
9% av 4ton Ballad är 360 kg, vilket bör motsvara c:a 30mm enligt resonemang
ovan, inräknat ökande vattenlinjebredd och längd.

Vänligen
Magnus Sterky

Fra : MadZen

Dato : 21-01-02 21:59

bare en prøve

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 22-01-02 12:40

Hejsa,

Nu har vi snakket meget om dybgang og de fysiske forhindringer.
Tillad mig at henlede opmærksomheden på de franske myndigheders krav om at
man, for at besejle de franske kanaler, skal have et fransk
flodskippercertifikat. Dette kursus kan pt. kun tages i Sverige, Tyskland og
Frankrig.
I FTLF arbejde vi på et dansk 1 dags kursus, som dog nok først kommer i gang
til efteråret. I mellemtiden har vi af Søfartsstyrelsen fået lavet en
skrivelse, som måske kan bruges. Det kræver naturligvis medlemskab af FTLF:
www.ftlf.dk

--
Sejlerhilsner

Frank Kristensen