Slip-on
Fra : Jesper Petersen

Dato : 11-01-02 20:53

Hej NG.
Jeg overvejer at købe en slip-on til min SV650S men synes det er lidt dyrt,
at give 5000 kr. bare for lidt lyd.
Er det nødvendigt at købe en slip-on der passer lige til den model man har,
eller er det et salgstrick fra forhandlerne?

Fra : Bo Thomsen

Dato : 11-01-02 22:58

> Er det nødvendigt at købe en slip-on der passer lige til den model man
har,
> eller er det et salgstrick fra forhandlerne?
næ, en leo vince titaninum eller carbon er fine nok, de fås vist nok fra
2500
og 3500 for carbonen. jeg har en vince carbon på min vfr og den gir en
rigtig
fed lyd, jeg synes ikk jeg har hørt en lige så god endnu ( pånær en duc 996
med
terminogni'er ). og den har da også fået megen ros af andre.
og jeg har kørt 1½ år og ca. 23k km med den i al slags vejr. og den fejler
intet.
og den er heller ikke raslet fra hinnanden som nogle siger at carbonerne gør

v-motorer.
mvh
bo thomsen

Fra : Bo Thomsen

Dato : 11-01-02 23:00

> jeg har en vince carbon på min vfr
det er også leo vinci titanium slip-on'en jeg har set på alle
de sv'ere jeg har set. og med omdysning fik jeg også lidt flere hk'er
bo thomsen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 12-01-02 01:31

> det er også leo vinci titanium slip-on'en jeg har set på alle
> de sv'ere jeg har set. og med omdysning fik jeg også lidt flere hk'er

Jeg vil hævde at hvis man blot får justeret SV'erens motor ordentligt ind
fra starten af, så får man ikke den motor bedre for under kr. 10.000,-.

Jeg har haft 2 stk. SV650S'ere (hvis I skulle være i tvivl , og den ene
havde jeg en MIG slip-on på. Begge er blevet dynoet en del gange - både
sommer og vinter. Det var tydeligt at mærke at SV'eren fik en motor der
føltes langt kraftigere, blot efter en god karburatorjustering. En helt
anden maskine.

Det var ligeså tydeligt at alt det jeg havde opnået ved justeringen, mistede
jeg igen da jeg fik MIG'en på (selvfølgelig med atter et karbjob). Maskinen
føltes endda svagere end standard i bestemte situationer, og topeffekten
forblev præcis den samme med og uden slip-on; 70 baghjulshk vinter, og 68
baghjulshk sommer.

Det blev ad flere omgange på dynoen afsløret hvad der var sket både ved
standard karbuartorjustering og efterfølgende slip-on. Det hele drejede sig
om det de kalder opsamling - hvis du slipper gassen i et gear, og giver
maks. gas igen. Du kan se på dynoudskriften (og tydeligt mærke på
landevejen), at du mister en del effekt i opsamlingen. Der var faktisk op
til 18 hk forskel på bedste (standard m/ karbjustering) og dårligste
(slip-on) konfiguration, i enkelte situationer. De steder jeg mærkede mest
til det var selvfølgelig i overhalinger - med slip-on'en lærte jeg at holde
gas på maskinen imens jeg kiggede mig over skulderen efter bagfrakommende,
da der ellers ikke ville være ordentlig damp på maskinen i et par sekunder
efter overhalingen var sat ind. Ikke betryggende.

Et dynoeksempel jeg mener at kunne huske, var ved 7000 rpm i 5. gear (ca.
55hk ved fuld påløb). I standardtrim, dog med karbjustering, tabte den kun
13 hk (55->42->55) ved fuld luk, fuld åben af gassen. Med slip-on var
effekttabet i samme situation 31 hk (55->24->55)!. Samtidig tog det omtrent
3 gange så lang tid for den mistede effekt at returnere, som uden slip-on.
Dét er noget der mærkes langt tydeligere på landevejen end 0,3 hk ekstra på
toppen.

Prøv at se her, http://www.bamberg.dk/suzuki-power.html, hvor lidt det giver
at rive kroner i nakken af SV'eren. Husk at på de billeder ser du ikke de
ekstra problemer (opsamling osv.) der kan være med en slip-on på en
SV650'er.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 13-01-02 15:11

Steen Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en

> [...]
> ved standard karbuartorjustering og efterfølgende slip-on. Det hele
> drejede sig om det de kalder opsamling - hvis du slipper gassen i et

Mads Kristiansen har netop haft sin SV'er hos Finn Villadsen i Borum.
Han fik i efteråret en MIVV titaniumpotte på efter en parkeringsskade og
har først nu fået den dyset ind dertil. Modellen er købt brugt og der er
ingen forlydender om hvorvidt at den allerede havde fået løftet nålen af
den 1. ejer.

Han har her til middag været forbi for at få scannet sine rulninger
derfra, og de er nu lagt i binær.motor under: "SV 650 S effektkurve".
Husk at læse kurverne som hhv. med MIVV, og med MIVV + trimning - Der er
ingen original-måling!

Specielt kurven med gearskiftene synes jeg beskriver det "at samle op"
derved at den tidligere kurve er væsentligt bredere øverst imellem
topydelsen for hvert gear, ligesom at den er betragteligt mere V-formet
p.g.a. denne bredde. Det drejer sig anslået om de første 500 rpm's
acceleration efter gearskiftet, som foregår med betragteligt færre HK
indtil motoren atter får "samlet op"

Forøvrigt er kurverne (for SV generelt) skønne at skue:
Masser af drejningsmoment over hele registeret (mindst 80% allerede fra
3.000 rpm!), med deraffølgende(!) jævnt tiltagende effektkurve, og der
er ingen "huller" undervejs (hvad ellers ikke er noget særsyn idag)!

En måling á den aktuelle på ca. 73 baghjuls-HK er da heller ikke at
foragte!

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 14-01-02 02:00

> Specielt kurven med gearskiftene synes jeg beskriver det "at samle op"

Jeps - man skal ikke kimse af den effekt man får af korrekt
dysning/justering.

> En måling á den aktuelle på ca. 73 baghjuls-HK er da heller ikke at
> foragte!

En god maskine på en god dag - rigtigt flot af en SV'er, som er standard
udover slip-on.

Mvh
Steen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 14-01-02 10:20

Steen Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> wrote in article
<c4q08.14268$aS.1953451@news010.worldonline.dk>...

> En god maskine på en god dag - rigtigt flot af en SV'er, som er standard
> udover slip-on.

Var selv lige ude at trille en kort tur på en SV i lørdags. Jeg havde helt
glemt glæden ved moderne motorcykler
Den er monteret med et Micron fuldt system, og lyder rigtig godt når den
får lov at brøle nede i Limfjordstunellen. Ja jeg skulle lige kontrollere
om den rent faktisk tøvede et øjeblik før den tog gassen når håndtaget blev
knaldet i bund.

Øv...

--
Mikkel

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 14-01-02 16:39

"Steen Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps - man skal ikke kimse af den effekt man får af korrekt
> dysning/justering.

Gælder det alle cykler ?

Hvis man nu bare vil have den cykel man har, til at køre så optimalt som
muligt, uden den "larm" et andet udstødningssystem giver,
er der så nogen ide i ,at købe et KN-Filter + et jetkit ( stage 1 ) ?

Det kan fås til min model, men er det de penge værd ?

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 14-01-02 21:26

> Gælder det alle cykler ?

Mange i hvert fald. SV'eren er specielt slem, fordi den er opgivet til 22
(eller 21?) km/l, og hvis det skal lade sig gøre ved blandet kørsel, må
karburatorerne nødvendigvis konfigureres lidt konservativt. Det betyder også
at man her vil bruge lidt ekstra benzin efter indgrebet på en SV'er (omkring
2 km/l dårligere). SV'eren har med standardjustering et tydeligt hul i
mellemområdet - ca. mellem 2500 og 5500 rpm (hvori man sikkert befinder sig
90% af tiden på motorcyklen).

> Hvis man nu bare vil have den cykel man har, til at køre så optimalt som
> muligt, uden den "larm" et andet udstødningssystem giver,
> er der så nogen ide i ,at købe et KN-Filter + et jetkit ( stage 1 ) ?

Det er meget forskelligt om du får noget ud af et KN-filter - på SV'eren
siges det at det ikke hjælper spor, men jeg har ikke selv investeret i et
sådant. Du må ud på nettet og kigge efter erfaringer fra andre med samme
maskine som dig. Tag dig i agt for blærerøvsberetninger - folk vil ikke
gerne indrømme hvis en investering ikke bar frugt.

Et nyt jet-kit - husk på du har et i forvejen - et andet jet-kit vil typisk
blot indeholde andre nåle (jets) og eventuelt fjedre. En karburatorjustering
indebærer at man justerer på benzin/luft forholdet i forskellige
situationer - essentielt set vil du kunne ændre på motorens karakteristik
ved forskellige omdrejningstal og belastninger. Hvis du er heldig vil du
kunne få en bedre motorkarakteristik ud af bøvlet, men du kan sagtens ende
op med bare at bruge mere benzin. Det kræver en erfaren mand at justere den
slags ind.

Mange former for tuning - eksempelvis ændring af udstødningsforhold - kræver
at man ændrer på karb.konfig for at motoren fungerer ordentligt igen (og
dermed kan udnytte de ekstra stumper). På indsprøjtningscykler vil ECU'en
selv i stort omfang kunne tage forbehold for ændringerne (via en bunke
sensorer), men i nogle tilfælde kræver det også en udskiftning eller
omprogrammering af denne (som så også kan give andre fordele).

Mvh
Steen

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 15-01-02 00:19

> .............. SV'eren har med standardjustering et tydeligt hul i
> mellemområdet - ca. mellem 2500 og 5500 rpm

Skal man tage det som en indikering på at Mads Kristiansens SV'er har
løftede nåle allerede på Finn Villadsens første måling??

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 15-01-02 17:30

> Skal man tage det som en indikering på at Mads Kristiansens SV'er har
> løftede nåle allerede på Finn Villadsens første måling??

Det kunne godt se sådan ud. Det tager ikke mange sekunder under 1000 km
service, og mange mekanikere vil måske gøre det af sig selv, idet de måler
emission osv?

Mvh
Steen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-01-02 19:11

[snak om sv650s, slip-ons og karburatorer]
> Mads Kristiansen har netop haft sin SV'er hos Finn Villadsen i Borum.

Meget apropos, så overvejede jeg jo også at køre min Seca ind til FV på din
anbefaling, men det bliver selvfølgelig først efter cyklen er kommet frem
igen.

Ved du hvad han ca. tager for at justere sådan et par karburatorer? Det er
jo ikke noget højtydende motor eller noget, jeg vil bare gerne have den til
at køre så godt som muligt, men jeg håber da ikke at det koster flere
tusinde at få det gjort?

> [...]
> 3.000 rpm!), med deraffølgende(!) jævnt tiltagende effektkurve, og der
> er ingen "huller" undervejs (hvad ellers ikke er noget særsyn idag)!

Sådan en må jeg have mig en dag.
SV'eren har jeg altid haft et godt øje til..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 15-01-02 21:51

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> at køre så godt som muligt, men jeg håber da ikke at det koster flere

8<---
Ditto her, selv om det ikke er et teknologisk højfartsvidunder man har, er
det rart at den kører så optimalt som muligt, derfor spurgte jeg også om
KN-Filter + Jetkit

> Sådan en må jeg have mig en dag.
> SV'eren har jeg altid haft et godt øje til..

8<---
Igen enige , jeg kan dog bedst lide den "nøgne" model uden kåbe, men der
er mest på grund af den mere oprejste siddestilling, for S modellens kåbe
design ,er helt flot, den mangler dog ( IMHO) en udstødning i hver side
ligesom TL 1000 eller Cagiva Raptor

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Zierra

Dato : 18-01-02 00:54

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> er mest på grund af den mere oprejste siddestilling, for S modellens kåbe
> design ,er helt flot, den mangler dog ( IMHO) en udstødning i hver side

Renegade i England (www.renegade-exhausts.com) har dobbelt-sæt. Kig efter
Twin Low-level eller Twin High-level. Og som noget nyt har de nu også
Underseat-sæt klar a'la Ducati. Det eneste "problem" er sådan set, at de
bruger de originale forrør, som så bliver savet i passende stykker. Der
bliver dog sat kraver og ting på, så man senere kan montere den originale
potte, hvis man skulle få den slags bizarre lyster. De sælger det endda som
løse kits, hvis man har mod på at gøre det selv, men ellers kan man bare
møde op hos dem (aftal lige tid først), så klarer de det på få timer, mens
man venter. Og justerer skidtet ind bagefter på rullefelt og det hele. Og de
er vist temmelig flinke, så vidt jeg har hørt.

Mvh Zierra
SV650S

Fra : Agner Madsen

Dato : 16-01-02 09:02

> [...]
til
> at køre så godt som muligt, men jeg håber da ikke at det koster flere

Nu må jeg vist hellere springe ud af skabslæsningen, jeg har nemlig selv
besøgt FV et par gange.
Normalt tager han omkring 1000-1200 kr. for en omdysning, hvilket vel er
meget normalt, men til gengæld synes jeg han på min har gjort det rigtig
godt.
Jeg gav dog selv 1300 kr., men det tog ham også 6 ture på rullefeltet før
han var tilfreds (forkerte str. dyser - endda 2 forsk. str. - samt chokeren
hang). Dette kan virke overraskende, særligt da den netop forinden havde
været til stort service hos aut. forhandler men nu kører den tilgengæd
godt .
Jeg kan derfor klart anbefale det, også selvom det ikke er en højtydende
motor,fx. har mine kammerater (kører BMW'er (R45, R65, R100S)) da også været
forbi og været tilfredse med resultatet.

Kenneth
PS.Det skal måske kort nævnes at cyklen er en GSX 400 X, men med GSX-R 400R
motoren + uorig. slip-on & KN clamp-on = masser af problemer for
uerfaren --> overtegnede.

Fra : S.G

Dato : 14-01-02 23:14

prøv i Tyskalnd.. der er mange penge at hente
ellers har ophuggeren i Herning slip/bolt-on fra 800,- og opefter
¨

Fra : Neser

Dato : 14-01-02 23:34

> ellers har ophuggeren i Herning slip/bolt-on fra 800,- og opefter
Har du adresse/tlf. nr. eller link til en evt. hjemmeside..??

--
- Neser
Neser@neser.dk

"A' er ikk' fuld, bare lidt swimmel!!" (Martin 18 år)
"Menigheden er dem, der holder med præsten." (Mie 8 år)
"Præster skal bl.a. være med til fødsel og dåb og konspiration og
begravelse." (Christoffer 8 år)
"Reeza tror ikke på Gud, han tror på Allan." (Kate 6 år)
"Når klokken er 12 vender alle sig mod Mekka og bider i kvasterne på
tæppet." (Raymond 7 år)