EBC bremseskive erfaring?
Fra : RasmusZX9R

Dato : 09-01-02 13:24

Hej NG!
Er der nogen herinde, der kører med uoriginale EBC bremseskiver?
Jeg vil bare lige høre om de har tendens til at ruste, ligesom så mange
andre uoriginale skiver?
Jeg vil selfølgelig gerne høre lidt om holdbarhed og bremseevne også.
Mvh
Rasmus ZX9R-C

http://www.kandu.dk/

Fra : origo@earthling.net

Dato : 09-01-02 16:50

"RasmusZX9R" <RasmusZX9R.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> andre uoriginale skiver?
> Jeg vil selfølgelig gerne høre lidt om holdbarhed og bremseevne også.

Jeg har benyttet dem i to år på R1'en. Det er EBC modellen med blått nav og
røde nitter. Jeg erstattet de røde nitter med de blanke som kommer i pakken.
Det gir bedre rom for utvidelse av skiven, og kan anbefales.

Skivene er laget i en stål levering, de ruster derfor ikke på samme vis som
støpejerns skiver. Bremseeffekten er god, det er dog helt avhengig av hvilke
klosser som benyttes. Jeg har hatt god erfaring emd Corbone Lorraine SB3
(tror jeg de heter), samt Lucas. Lucas klossene var dyre (racing versjon),
men gav en meget lineær bremseefekt som gjorde sykkelen nem å kontrollere
under nedbremsing i kritiske situasjoner. Kan klart anbefales til banebruk,
jeg er dog mere i tvil om deres verdi til gaten. Her er nok de alminnelige
Lucas klosser bedre (og meget billigere). EBCs egne HH klosser fungerte også
bra, men de er ikke like enkle å dosere, hvorfor jeg på bane hadde noen
situasjoner hvor jeg uforventet kom til å blokkere forhjulet ved harde
nedbremsinger fra høy hastighet. Har også benyttet Ferodo (både gate og
racing versjon), og vært meget tilfreds med det. Lucas klossene var dog
klart de beste.

Såfremt dine gamle skiver er OK, vil jeg egentlig ikke anbefale å skifte.
Forskjellen i bremseeffekt i forhol til originalt lå først og fremst i valg
av bremseklosser, og ikke selve skiven. Vektforskjellen er også marginal,
ihvertfall på R1'en.

JS

Fra : Rasmus Hauch

Dato : 10-01-02 07:39

Tak for oplysningerne.
Det er ikke til mig selv,men til en kammerat på en Gixxer.
Jeg synes at jeg havde hørt nogen herinde sige at de ikke rustede og
det var hans eneste krav til nye skiver.
Da de er ca 1200 kr billigere per stk end de originale,lyder det vist
som et meget godt køb.
Jeg kører på mit andet sæt originale og da jeg kan købe dem ligeså
billigt som uoriginale,bliver jeg sikkert ved med det.
Mvh
Rasmus ZX9R-C

Fra : Armand

Dato : 11-01-02 16:05

Rasmus Hauch <rasmushauch@yahoo.dk> skrev i en

> Jeg synes at jeg havde hørt nogen herinde sige at de ikke rustede og
> det var eneste krav til nye skiver.

OK!
Hvis "rust" derved er forskellen på støbejerns-skiver, der ruster fælt,
og skiver af rustfast materiale, så ruster EBC'erne ikke!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-01-02 16:48

"RasmusZX9R" <RasmusZX9R.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen herinde, der kører med uoriginale EBC bremseskiver?

Nej, jeg bruger France Equipment bremseskiver, de er i god kvalitet og
ruster ihvertfald ikke.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 09-01-02 19:16

> [...]
> Er der nogen herinde, der kører med uoriginale EBC bremseskiver?
> Jeg vil bare lige høre om de har tendens til at ruste, ligesom så

Hvis ikke at dine originale skiver kan tendere til at ruste lidt i
overfladen, er det fordi at der er møgfedtede!
Test selv ved at gnubbe med en ren finger eller klud på skiven - Og se
hvor sort at den bliver

--
Armand.

Fra : Robert

Dato : 09-01-02 21:25

> [...]
> andre uoriginale skiver?
> Jeg vil selfølgelig gerne høre lidt om holdbarhed og bremseevne også.

En lille afvej:
Ikke just skiver men klodser, såfremt nogen kender til,
er der noget i "vejen" med disse klodser ?
http://www.sbs.dk/

prøv kataloget.....

Mvh
Robert