køb af GPS
Fra : Brian Jensen

Dato : 06-01-02 20:15

Hej i gæve søulke

Jeg vil have mig et GPS/kortplotter og kender ikke noget til det . Hvad skal
man købe ??. Jeg har set en Lowrance Global Map 3000 til 9000 kr. Men den
er vel ved at være gammel. Jeg vil have noget der funker til en maks. pris
af 15.000 kr. Der skal vel også være det der DGPS i den. Den skal primært
bruges til "lystfiskeri". dvs inplotning af lokaliter, sejlads i dårlig vejr
og i den dur.
mvh
Brian

Fra : Chris Lytken

Dato : 09-01-02 00:26

"Brian Jensen" <bria@spamnejtakworldonline.dk> wrote in message
> [...]
> af 15.000 kr. Der skal vel også være det der DGPS i den. Den skal primært
> bruges til "lystfiskeri". dvs inplotning af lokaliter, sejlads i dårlig
Når du taler kortplotter kommer det efter min mening primært an på hvilken
korttype du mener er bedre egnet for dit behov og din smag. De
digitaliserede kort eller de skannede. De skannede kort har den fordel at de
ser ud som papirsøkortene, men når du zoomer ind får du altså bare en
forstørret udsnit. de digitaliserede har flere funktioner når du zoomer ind,
men der kan under digitaliseringen indsnige sig fejl, hvilket der forøvrigt
tit sker.

Jeg mener en af de seneste udgaver af Bådmagasinet eller Båd nyt har haft en
lang og rimelig god artikel om emnet. Jeg ville prøve at se der som udgangs
punkt.

Personlig bruger jeg en Simrad shipmate og desuden har jeg OziExplorer en PC
og den billigste håmdholdte GPSfra Garmin.

Begge dele virker upåklagelig for mig og har bragt mig sikkert hjem gennem
de værste suppedase af tåge man kan forestille sig. Sigt under tre meter.

Hilsen Christof Lytken

Fra : Ole Fejer

Dato : 09-01-02 19:13

> [...]
en
> lang og rimelig god artikel om emnet. Jeg ville prøve at se der som

Angående testen af elektroniske søkort du nævner. mangler det nye kort fra
Garmin "Bluechart". Dette bliver omtalt i det næste bådnyt og er ikke med i
den test du omtaler
Så jeg ville lige læse den artikel for man træffer sin beslutning.
Iøvrigt er der noglen forhåldsvis billige kortplotter fra garmin som kan
bruge dette nye kort.
Her tænker jeg på GPSmap 162,

mvh
Ole Fejer

Fra : Chris Lytken

Dato : 10-01-02 17:36

Jeg mener jeg har læst noget som JANNE T skrev om Garmin Blue chart i
gruppen, den 29.12. når man udvider strengen. Såvidt jeg husker fik hun fat
i en vareprøve eller sådan noget. Den 29.12. her i gruppen, OM GARMIN BLUE
CHART, klik på plus for at vise hele strengen, så ser i Janne T s indslag.

Hilsen Christof Lytken

Fra : peter

Dato : 23-02-02 17:11

Hej Chris

Hvilke elektroniske kort bruger du?

Peter

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 10-01-02 09:50

Jeg ville blot lige tilføje lidt vedr. DGPS.

Almindelig GPS laver en stedbestemmesle vha. satelitter, hvilket kan gøres
meget præcist. Imidlertid er det amerikanske forsvar, som ejer satelitterne,
bange for at andre stater skal bruge teknologien militært mod dem. Derfor
lægger de helt bevidst en forskydning ind i signalerne fra satelitterne så
alle almindelige GPS'er viser positionen forkert. (Det amerikanske militærs
GPS'er korrigerer naturligvis for dette)

I gamle dage var denne forskydning af positionen på helt op til 100 meter,
men ad åre er amerikanerne gået med til at reducere denne forskyning mere og
mere så den i dag kun er i størrelsesordenen 10 meter.

DGPS (differentiel GPS) er et initiativ til forbedring af præcisionen der
stammer fra de dage hvor amerikanerne lavede en meget stor forskydning.
Teknikken går ud på, at man stiller nogle radiomaster op på kendte
positioner og lader dem læse deres egen position vha. GPS. Så kan man nemlig
beregne den aktuelle forskydning (fejl) som satelitterne sender i det
øjeblik. Denne forskydning sender radiomasten så ud. DGPS'en virker ved at
positionere i forhold til sattelitter og korrigere i forhold til
radiomastens kendte forskydning. resultatet er altså en meget mere præcis
stedbestemmelse (1-3 meter). Til gengæld virker DGPS så kun når de er en
radiomast i systemet inden for rækkevidde.

Den begrænsede dækning og den kontinuerlige forbedring der har været på
præcisionen af GPS generelt mener jeg helt personligt har gjort at DGPS ikke
er relevant for almindelige mennesker mere - så jeg ville ikke selv betale
en krone ekstra for den feature, men hvis den følger gratis med er det da
helt OK

Mvh.
Mikkel _/)_

Fra : Ole

Dato : 11-01-02 15:50

Det offset du omtaler forsvandt sidste år, da planerne om et Europæisk system
blev for "aktuelle" , i dag ligger nøjagtiheden meget bedre.

Fra : Michael Brandi Ander~

Dato : 10-01-02 14:37

DGPS er vel afhængigt af hvor precist du behøver din pos. GPS systemet
er jo ikke længere 'scrambled'?

Mvh

Michael

Fra : Ole Fejer

Dato : 11-01-02 19:27

Hvis man kan leve 1 - 2 år men en prasition på ca 5 m, så kan næsten alle de
GPS man køber idag modtage signalet WAAS som er noglen ekstra sattelitter
til at koorigere for afvigelser i det normale GPS system. så har man
pludselig en GPS med en nøjaktighed på 1 - 3 m.
Så var sikker på at den er WAAS kompatibel den du køber, min nye GARMIN GPS