/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ridset krumtapshus - Hvad gør man?
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 06-01-02 17:12

Da jeg er igang med et renovere en lille 2 takter (læs Scooter) har jeg
skildt motoren ad for at skifte lejre mm. Men da der tidligere har været
problemer med et kvadret nåleleje er der kommet et par ridser i
krumtapshuset. Kan sådan noget ikke slibes forsigtigt væk, og med hvad ?
Håber i ved noget om det !

/Thomas



 
 
Allan Juul Larsen (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Allan Juul Larsen


Dato : 06-01-02 18:22

Det skulle vel ikke volde de store problemer at slibe graterne af...
Jeg har set tunede totakts motore hvor der var lagt et ganske tyndt lag
araldit inde i krumptaps huset for at mindske volumet, så hvis der er et
stort "hul" er det faktisk muigt at fylde noget i.

Allan

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> wrote in message
news:KD_Z7.137$BT4.4548@news.get2net.dk...
> Da jeg er igang med et renovere en lille 2 takter (læs Scooter) har jeg
> skildt motoren ad for at skifte lejre mm. Men da der tidligere har været
> problemer med et kvadret nåleleje er der kommet et par ridser i
> krumtapshuset. Kan sådan noget ikke slibes forsigtigt væk, og med hvad ?
> Håber i ved noget om det !
>
> /Thomas
>
>



Thomas Buus Andersen (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 06-01-02 18:56


"Allan Juul Larsen" <ajl@8-ball.dk> skrev i en meddelelse
news:a1a12h$nmv$1@sunsite.dk...
> Det skulle vel ikke volde de store problemer at slibe graterne af...
> Jeg har set tunede totakts motore hvor der var lagt et ganske tyndt lag
> araldit inde i krumptaps huset for at mindske volumet, så hvis der er et
> stort "hul" er det faktisk muigt at fylde noget i.

Ja, men det er vel enormt dyrt at få gjort?
Krumtappen er i forvejen et nummer større end orginale , så der er ikke ret
meget plads dernede !

>
> Allan

/Thomas
>
> "Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> wrote in message
> news:KD_Z7.137$BT4.4548@news.get2net.dk...
> > Da jeg er igang med et renovere en lille 2 takter (læs Scooter) har jeg
> > skildt motoren ad for at skifte lejre mm. Men da der tidligere har været
> > problemer med et kvadret nåleleje er der kommet et par ridser i
> > krumtapshuset. Kan sådan noget ikke slibes forsigtigt væk, og med hvad ?
> > Håber i ved noget om det !
> >
> > /Thomas
> >
> >
>
>



Klaus Autzen (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Autzen


Dato : 06-01-02 21:51

> "Allan Juul Larsen" <ajl@8-ball.dk> skrev i en meddelelse
> news:a1a12h$nmv$1@sunsite.dk...
> > Det skulle vel ikke volde de store problemer at slibe
graterne af...
> > Jeg har set tunede totakts motore hvor der var lagt et ganske
tyndt lag
> > araldit inde i krumptaps huset for at mindske volumet, så
hvis der er et
> > stort "hul" er det faktisk muigt at fylde noget i.
>
> Ja, men det er vel enormt dyrt at få gjort?
> Krumtappen er i forvejen et nummer større end orginale , så der
er ikke ret
> meget plads dernede !

Araldit koster vel 20-50kr. for et sæt? Resten er op til dig...

Jeg har selv brugt det på en gammel Puch 3gear og Yamaha FS1
(cross i ungdomsskolen i 80'erne) med rigtigt fint resultat.

Klaus



Thomas Buus Andersen (06-01-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 06-01-02 22:01


"Klaus Autzen" <teledk@autzen.com> skrev i en meddelelse
news:3c38b8fe$0$273$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "Allan Juul Larsen" <ajl@8-ball.dk> skrev i en meddelelse
> > news:a1a12h$nmv$1@sunsite.dk...
> > > Det skulle vel ikke volde de store problemer at slibe
> graterne af...
> > > Jeg har set tunede totakts motore hvor der var lagt et ganske
> tyndt lag
> > > araldit inde i krumptaps huset for at mindske volumet, så
> hvis der er et
> > > stort "hul" er det faktisk muigt at fylde noget i.
> >
> > Ja, men det er vel enormt dyrt at få gjort?
> > Krumtappen er i forvejen et nummer større end orginale , så der
> er ikke ret
> > meget plads dernede !
>
> Araldit koster vel 20-50kr. for et sæt? Resten er op til dig...
>
> Jeg har selv brugt det på en gammel Puch 3gear og Yamaha FS1
> (cross i ungdomsskolen i 80'erne) med rigtigt fint resultat.

Hvordan lægges laget på ? Kan du ikke forklare det lidt mere spesifikt ?
Det vil sige at man faktisk kan formindske volumen i krumtapshuset. Det
vil da give mere effekt , vil det ikke?

>
> Klaus
>
/Thomas
>



Klaus Autzen (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Autzen


Dato : 07-01-02 06:47


> Hvordan lægges laget på ? Kan du ikke forklare det lidt mere
spesifikt ?
> Det vil sige at man faktisk kan formindske volumen i
krumtapshuset. Det
> vil da give mere effekt , vil det ikke?

Det med effekten i forhold til mindre volumen, ved jeg ikke noget
om.
Jeg (vi - i ungdomsskolen - uha det er efterhånden _mange_ år
siden) brugte det til at rette op på flow'et igennem
krumtaphuset. Der blev både taget af, og lagt på så benzin/luften
havde fri vej op til forbrændingskammeret. Alle "knolde" blev
ujævnet så der var mindst mulig modstand. Det var noget der gav
bundtræk husker jeg.

vh Klaus.



RpR (07-01-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 07-01-02 16:38

> Det med effekten i forhold til mindre volumen, ved jeg ikke noget
> om.

Mindre volumen i krumtapshuset vil automatisk give en forskel, hvis det ikke
kan måles kan det ihvertfald mærkes ved at den reagerer hurtigere på gassen.
Det der teknisk sker er at undertrykket bliver stærkere og der kan suges
mere benzin / luft ind i motoren (hov, burde jo give noget målbart så :] )

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Armand (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-01-02 19:11


Klaus Autzen <teledk@autzen.com> skrev i en
news:3c39369c$0$37943$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Det vil sige at man faktisk kan formindske volumen i
> > krumtapshuset. Det vil da give mere effekt , vil det ikke?
> Det med effekten i forhold til mindre volumen, ved jeg ikke noget
> om. Jeg brugte det til at rette op på flow'et igennem
> krumtaphuset. Der blev både taget af, og lagt på så benzin/luften
> havde fri vej op til forbrændingskammeret.
> Det var noget der gav bundtræk husker jeg.

Lidt teknik:

Jo mindre overskydende luftrum der er i krumtaphuset, desto mere kontant
vil luften flytte sig under vende-skylningen!

Man kan på modsat vis forestille sig at krumtaphuset er en 10-liters
murerspand med krumpeteren roterende i midten og stemplet farende op/ned
i en sidemonteret 50 ccm's cylinder: Eftersom at det er stemplets
nedadgående bevægelse der skal pumpe luftblandingen igennem
skyllekanalerne og ind over stempeltoppen, vil de 10 liter hulrum stort
set kun lade sig komprimere de de 50 ccm (= en halv deciliter!), inden
at stemplet atter er på vej op => der nåes ikke at blive pumpet noget
luft af betydning!
For de der ikke lige kunne gennemskue dette, kan man gå i endnu større
ekstremiteter:
Jeg har været med til at bygge en sukkersilo på Assens sukkerfabrik -
Den er 35 meter i diameter og 45 meter høj! Hvis man borer to 10 mm.
hulle ved suden af hinanden i den tomme og hermetisk lukkede silo, for
derefter at puste ind af det ene - blæser det så ud af det andet??
Nix! Luft er ganske fjedrende!!!

Al overskydende tomrum i krumtaphuset vil afstedkomme samme
"airbag-effekt" i mere eller mindre grad, hvorved en absolut minimering
deraf vil gavne gasskiftet i motoren!!

--
Armand.








Armand (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-01-02 16:47


Thomas Buus Andersen <t-buus@get2net.dk> skrev i en
news:ba0_7.182$BT4.5446@news.get2net.dk...
>
> "Allan Juul Larsen" <ajl@8-ball.dk> skrev i en meddelelse
> news:a1a12h$nmv$1@sunsite.dk...
> > Det skulle vel ikke volde de store problemer at slibe graterne af...
> > .........hvis der er et stort "hul" er det faktisk muigt at fylde
noget i.
> Ja, men det er vel enormt dyrt at få gjort?
> Krumtappen er i forvejen et nummer større end orginale , så der er
ikke
> ret meget plads dernede !

Eftersom at du har set ridserne, så er skidtet vel alligevel skilt ad!?

Nøj (hvad er bydeform af "nøjes"?) hellere med at slibe alene - Man kan
risikere at en opfyldning slår sig løs, og så er du lige vidt. Og jeg
tvivler på at ridserne æder så meget som en centi-HK :-/

--
Armand.




Thomas Buus Andersen (07-01-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 07-01-02 18:30


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Eftersom at du har set ridserne, så er skidtet vel alligevel skilt ad!?

Jeps jeg skildte det ad for en uges tid siden da lejrene skal skiftes til
nogle C3.

>
> Nøj (hvad er bydeform af "nøjes"?) hellere med at slibe alene - Man kan
> risikere at en opfyldning slår sig løs, og så er du lige vidt. Og jeg
> tvivler på at ridserne æder så meget som en centi-HK :-/

Jeg kontaktede også ham der plejer at hjælpe mig (mc-mek) han sagde det var
bedst at slibe dem ned,
så godt det kunne lade sig gøre. Det ville være for farligt med en ny
belægning!
Men du kan jo selv se ridserne. Jeg smider et par billder i dk.binaer.motor
!


>
> --
> Armand.

/Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste