VF vs CB vs GSX vs GPZ
Fra : Allan T

Dato : 05-01-02 17:46

Davs NG

Da jeg vil have mig en motorcykel til foråret, er jeg begyndt at finde ud af
hvad det skal være for en... Da jeg bor alene på SU, skal den helst ikke
koste mere end 30000kr. Jeg vil have en maskine der er til at køre lidt
længere ture på, evt ferie, så der må gerne være lidt kubik og en kåbe,
eller bare en styrkåbe ville være at foretrække.
Har tidligere efterlyst erfaringer omkring GPZ750, hvor det kom frem at dem
på det danske marked er luftkølede, og i det hele taget lidt gammeldags. Men
det er vel egentlig hvad man kan forvente af en gammel maskine... Jeg blev
af nogle i stedet anbefalet GSX750ESD i stedet. Nogle andre igen mente at
GPZ'en var bedst og nogle igen CB. Sådan er det jo så herligt at der er
forskellige meninger om alt.

Der er ikke særlig mange GSX750ESD'er til salg på mc-basen, kun nogle hos
Køge-mc og de er sindsyg dyre(ca. 45000).

Derfor ville jeg høre ekspertpanelets (jer) vurdering af Honda VF750F. Har
den nogle specielle svagheder, udover at den er gammel, med det nu medfører.
Den vejer lidt mere end GSX'en, har 18" baghjul, men de er til gengæld lidt
bredere. 120 mod 100 foran og 130 mod 120 bagpå. Vil det være muligt af
smide et 17" baghjul på, eller vil det ødelægge mere end det gavner? Det vil
jo give lidt flere dæk-muligheder.

Der er også Honda CB 750/900 men de vejer lige 10-15 kg mere end VF'eren. Og
de fleste med billede på mc-basen har ikke kåbe, hvilket jeg gerne ville
have. Og man skal op i 900'eren hvis den skal have lige så mange hk som de
andre 750'ere.

Hvordan er de forskellige maskiner at servicere? Nemmest - sværest,
billigst - dyrest ?

Hvilken af cyklerne vil I mene er det bedste køb. Jeg tror, jeg mest hælder
til VF'eren. Nok mest på grund af design og det at det er muligt at købe
dele hos david silverspares. Man skal jo også lige kigge på om det er til at
få dele til cyklen, og at de ikke koster hele mit SU-budget.
Ang david silverspares, var lige inde og kigge. Der var kun ca. 20
forskellige dele til VF750. Er det alt de har til modellen, eller bare de
mest solgte de har smidt på nettet?

Nå det var vist det hele for denne gang, håber på nogle gode svar...

Allan

Fra : Armand

Dato : 06-01-02 14:53

Allan T <allan@REMOVETHIStoft-online.dk> skrev i en

> [...]
og en
> kåbe, eller bare en styrkåbe ville være at foretrække.

Som sagt af en klog mand: Det er dyrt at være fattig!!

Det er nærmest en umulighed at få sine ønsker og sin økonomi til at
falde i hak omkring køretøjer, og dine tanker er næsten et klassisk
eksempel herpå!
Mankan ikke få en motorcykel til det hele for det halve - 30.000 er nede
i laveste prisleje for blot mellemstore motorcykler, og hvis du skal
have dig en model med nogenlunde pålidelighed (=spare din betrængte
økonomi for pludselige solide værksteds/reservedels -udgifter), bør du
sigte én eller to klasser lavere end hvor du er lige nu :-/

> Derfor ville jeg høre ekspertpanelets (jer) vurdering af Honda VF750F.

AV!
Hold dig fra den, hvis ikke at det er fordi at du er Honda-freak, eller
på anden måde ser dig dedikeret til at holde lige denne model på gaden!!
VF750 havde store smøre og knast -problemer fra starten og floppede helt
som model, og hvis den ikke var en varm kartoffel dengang, så er den det
ihvertfald idag, 20 år efter!
Med VFR 750 er det til gengæld en helt anden sag; men det er priserne jo
også!

> [...]
baghjul
> på, eller vil det ødelægge mere end det gavner? Det vil jo give lidt

Jup!
Men det er også i sig selv en udgift, som vil være bedre placeret i en
nyere model (med 17" fra original af?)!

> [...]
> VF'eren. Og de fleste med billede på mc-basen har ikke kåbe, hvilket
> jeg gerne ville have. Og man skal op i 900'eren hvis den skal have

Jup!
De såkaldte Bol d'Or's er omend endnu mere outdatede - Faktisk har de
kun 16 ventiler at "prale" med! Og til trods for det bærer de på en
heftig pris p.g.a. lidt Honda-kult omkring dem

> Hvordan er de forskellige maskiner at servicere? Nemmest - sværest,
> billigst - dyrest ?

- VF'erne er temmeligt komplicerede at komme blot til tændrørene af!
- Generelt er vandkølede ofte lidt mere besværlige at komme til
ventilerne på. Dette p.g.a. en køler der oftest skal afmonteres helt!
- Kåber er omend endnu mere i vejen!

Billigst/enklest er en "klassisk" tocylindret luftkølet!

> Ang david silverspares, var lige inde og kigge. Der var kun ca. 20
> forskellige dele til VF750. Er det alt de har til modellen, eller bare
> de mest solgte de har smidt på nettet?

David Silver sælger ud af opkøbte restlagre - Derfor de store huller i
reservedelskataloget til ældre Honda'er!

Mit seneste bud på dine trængsler er en GPZ 500 S á ca. 35.000 kr!

--
Armand.

Fra : Allan T

Dato : 06-01-02 15:39

> Som sagt af en klog mand: Det er dyrt at være fattig!!

Det er jo lige det. Og det varer kun et år før jeg er færdig med uddannelse,
men jeg bliver sgu næsten nød til at have en mc nu...

> [...]
> ihvertfald idag, 20 år efter!
> Med VFR 750 er det til gengæld en helt anden sag; men det er priserne jo

Ja, så er prisen dobbelt op. Smøreproblemer på en så gammel cykel lyder ikke
godt...

> [...]
>
> Billigst/enklest er en "klassisk" tocylindret luftkølet!
>
> Mit seneste bud på dine trængsler er en GPZ 500 S á ca. 35.000 kr!

Tjaa, den er nu egentlig heller ikke så tosset. Havde ikke lige tænkt over
den.

Eller hvad hvis man gik i en helt anden retning, stært inspireret af
Paris-dakar og købte en cykel ala Yahama XT600.
Den er en-cylindret og derfor kan der ikke være så mange dele der kan/skal
skiftes. Eller slidtet så meget større på den ene cylinder?
Kunne det være noget der var være at gå efter, eller er de sønderkørte alle
sammen?

Det er sejt ud når de ligger der for fuld knald ud gennem ørknen...

> --
> Armand.

Allan

Fra : Armand

Dato : 06-01-02 16:37

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> >
> Eller hvad hvis man gik i en helt anden retning, stært inspireret af
> Paris-dakar og købte en cykel ala Yahama XT600.

Hvis du begynder at flakke sådan rundt iblandt mc-typerne, så er det da
slet ikke til at råde dig

> Den er en-cylindret og derfor kan der ikke være så mange dele der
> kan/skal skiftes. Eller slidtet så meget større på den ene cylinder?

Den er for så vidt enkel at overskue p.g.a. kun den ene cylinder, og
ligeledes er der ikke det firedobbelte antal motorstumper
(stempler,ventiler o.s.v.) at skifte ved renovationer; men der er et par
kameler der skal sluges sammen med, og det er f.eks. vibrationer og
lavere ydelse!

> Kunne det være noget der var være at gå efter, eller er de sønderkørte
> alle sammen?

Der er selvklart en risiko for at en XT'er er mere sønderkørt end en GS
500 (jeg nævner med vilje ikke GS 450!!) :-/

> Det er sejt ud når de ligger der for fuld knald ud gennem ørknen...

Tjaeh :-/
Men du lagde selv ud med at modellen skulle være rejse-brugelig, og dér
falder en XT'er altså lidt af på den (ikke at det er umuligt!)!!

Noget andet er, at XT'eren blev solgt til meget lav pris sidste år, og
det ser ud til at den holder i år også (restlageret??)!
Jeg tror ikke at brugtpriserne endnu har tilrettet sig at modellen fra
ny er så meget billigere - Så lige nu er måske det forkerte tidspunkt at
købe en brugt XT'er.

--
Armand.

Fra : Allan T

Dato : 06-01-02 17:27

> Hvis du begynder at flakke sådan rundt iblandt mc-typerne, så er det da
> slet ikke til at råde dig

Det var også bare lige en tanke... :) Og du skrottede jo de andre cykler for
mig... :) Jeg kan godt se det er godt gammelt noget, men man kunne jo håbe
de havde bygget en fornuftig maskine dengang, der stadig var ok at køre på.

> [...]
>
> Der er selvklart en risiko for at en XT'er er mere sønderkørt end en GS
> 500 (jeg nævner med vilje ikke GS 450!!) :-/

GS 500 er næsten for kedelig. XT'eren er godt nok langsommere, men sjov på
en anden måde...

> Tjaeh :-/
> Men du lagde selv ud med at modellen skulle være rejse-brugelig, og dér
> falder en XT'er altså lidt af på den (ikke at det er umuligt!)!!

Ja, det kan der jo være noget om.

> [...]
> Jeg tror ikke at brugtpriserne endnu har tilrettet sig at modellen fra
> ny er så meget billigere - Så lige nu er måske det forkerte tidspunkt at

Tjaa, det kan godt ske. Så lige de stod til ca. 50k sidste år, det er da
egentlig billigt nok for en ny cykel.

Nå, jeg må jo vente til jeg er flyttet og har købt de ting der nu skal købes
i forbindelse med det, og så se hvor meget der er tilbage i banken. Og høre
om de evt vil låne mig lidt...
Man skulle være flyttet til sverige i stedet for til roskilde. Og hente en
SV650S i tyskland. Så havde man haft 2 år gammel fed cykel for lige over
30kkr... Belastende

> --
> Armand.

Allan

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-01-02 18:09

"Allan T" <allan@REMOVETHIStoft-online.dk> skrev i en meddelelse

> GS 500 er næsten for kedelig.

Det er da lige , den rigtige maskine til en på SU.

Hellere have en "kedelig" maskine, og så have råd til at få kørt nogle km,og
så samtidigt få glæde af det sammenhold der er blandt Mc'ister

Det er kun drengerøve der smiler overbærende af en GS 500

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Allan T

Dato : 06-01-02 18:59

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> så samtidigt få glæde af det sammenhold der er blandt Mc'ister
>
> Det er kun drengerøve der smiler overbærende af en GS 500

Så vil jeg hellere købe den GZP500S som Armand foreslog. Fandt en fra 92 til
35000. Den har 60 hk, kåbe, mod GS500 45 hk og ingen kåbe til samme pris.
Den er så godt nok ca 4 år nyere...

> --
> Hilsen
> Dennis Pedersen
> XJ 600 S

Allan

Fra : Armand

Dato : 07-01-02 16:55

Dennis Hellan Pedersen <dhp@tdcadsl.dk> skrev i en

> Det er da lige , den rigtige maskine til en på SU.

Jup!
Hver ting til sin tid!

> Hellere have en "kedelig" maskine, og så have råd til at få kørt nogle
> km,og så samtidigt få glæde af det sammenhold der er blandt Mc'ister

Kloge ord, som alt for nemt ignoreres af folks brændende ønske om en
"Ferrari"
GS 500'eren ér en Folkevogn på godt og ondt!!

> Det er kun drengerøve der smiler overbærende af en GS 500

For ikke længe siden var 50 Hk toppen af poppen!
Den sæson hvorunder jeg personligt har kørt længst, var på min 48-HK's
XS 500'er i '80 - Det skete bl.a. igennem jævnlig træfkørsel til
Holland(!) i weekenderne!!
Og mine bedsteforældre kørte i 50'erne Europa tyndt i på en 250'er DKW
med sidevogn

Man behøver ikke en Goldwing for at komme rundt!!!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 07-01-02 17:45

> For ikke længe siden var 50 Hk toppen af poppen!

in your world

det sjove ved ti er, at det du kalder "For ikke længe siden..." kalder jeg,
"Da jeg var en lille dreng..." Det er lidt det samme når man snakker
motorcykler med far Torben. For har er en Norton Mercury 850 stadig noget af
det vildeste.

> Den sæson hvorunder jeg personligt har kørt længst, var på min 48-HK's
> XS 500'er i '80 - Det skete bl.a. igennem jævnlig træfkørsel til
> Holland(!) i weekenderne!!

Mon så det er cyklen eller tiden ?

Jeg tror de fleste mc'ister kører flest km de første år. Derefter begynder
man så småt at få andre ting at se til, og prioritere derfor tiden lidt
anderledes. Eller også sker det, at man pludselig har 4 cykler og x antal
projekter i garagen, og så går der planlægning i det hele, og så bliver det
ikke til så mange spontane Hollandsturer.

> Og mine bedsteforældre kørte i 50'erne Europa tyndt i på en 250'er DKW
> med sidevogn
> Man behøver ikke en Goldwing for at komme rundt!!!

Og Sanne (hvor fan... er det nu hun kommer fra) kørte til FIM i Polen på en
Nimbus, men så havde hun selvfølgelig også taget den rundt syd europa først,
for lige som at få en tur ud af det.

Mads Lund
Ninja9RT (der kører rundt 15.000 om året)

Fra : Armand

Dato : 07-01-02 21:30

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en
> [...]
når man
> snakker motorcykler med far Torben. For har er en Norton Mercury 850

Nu skal du ikke gøre mig ældre end jeg er
Men jeg vedkender at blot 5 år er meget indenfor mc-branchen - Både hvad
angår udvikling; men ligesåvel ud fra klientellet (det er få der hænger
på, ud over 5 år!).

Når jeg tillod mig at bruge udtrykket "for ikke længe siden" var det
netop fordi at det er efter(!) at japanerne kom til og altså ikke
tilbage hvor det kun drejede sig om englændere (selvom at den nævnte
8½'er Norton vist er samtidig med de første årgange af japanerne :-/)!
Dengang var CB 750 en superbike, og CB 500F blev faktisk lanceret som
"letvægts touringmaskine" !!!

> Mon så det er cyklen eller tiden ?

Absolut tiden!

- Tiden qua årstallet - Derved at det var førend at oliekrisen tvang
bensinpriserne op og gjorde det betragteligt dyrere "lige at smutte til
Holland"
- Tiden qua min alder - Derved at det var som 21-årig at der skete
absolut mest omkring mig og min motorcykel - Jeg mener at kunne huske at
jeg kørte mere end 25.000 km dén sæson og det har jeg ikke engang
matchet siden til trods for større modeller og dybere engagement i
motorcyklisme
En klubkammerat brændte 68.000 km af på 18 måneder (incl. mellemliggende
vinter!), og han havde "kun" en GS 550!

> [...]
tiden
> lidt anderledes..og så bliver det ikke til så mange spontane
Hollandsture.

Jup!
Men netop derfor er en GS 500 absolut ikke for lille til en newcomer der
"vil det hele"!

> Og Sanne (hvor fan... er det nu hun kommer fra) kørte til FIM i Polen
> på en Nimbus, men så havde hun selvfølgelig også taget den rundt syd
> europa først, for lige som at få en tur ud af det.

Alt(!) kan lade sig gøre og det er kun ønsket og viljen der sætter
grænsen - og alt for mange ejere af to-hjuls Ferrari'er kommer aldrig
væk fra "vesterbrogade"
Jeg undrer mig idag over at mange knægte trods ejerskabet af en 30'er
knallert eller Øv'ert, end ikke kender noget til kommunens forstæder og
nærmeste omkreds - Da jeg fik min Puch som 15-årig, var det en del af
den nyvundne frihed at man ubesværet kunne udforske vejnettet imellem
hjemadressen og nabo-byerne!
Det ér op til piloten at udnytte materiellet!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-01-02 15:55

Armand wrote:
> Mit seneste bud på dine trængsler er en GPZ 500 S á ca. 35.000 kr!

....og hvis det også er for meget, så er der jo også gs500e, som kan fås fra
omkring 30.000,-, men til gengæld er en del kedeligere/mindre sjov :-/
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk