/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Stramning af balanceakselkæden
Fra : Jonas Bøje


Dato : 26-12-01 19:40

Når jeg vil stramme kæden til balanceakslerne piller jeg dækslet (proppen) på
venstre side af motoren af, løsner møtrikken inden i, strammer igen, for
dernæst at montere proppen igen.
Er dette den korekte måde at gøre dette på?

Jonas


--
Posted from [213.237.117.187]
via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

 
 
Jonas Bøje (26-12-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Bøje


Dato : 26-12-01 19:42

Nedenstående er på en Honda CB450s

"Jonas Bøje" <jbo@lgk.dk> wrote in message
news:264d6e9db61b682e411700d556b929f5.54136@mygate.mailgate.org...

> Når jeg vil stramme kæden til balanceakslerne piller jeg dækslet (proppen) på
> venstre side af motoren af, løsner møtrikken inden i, strammer igen, for
> dernæst at montere proppen igen.
> Er dette den korekte måde at gøre dette på?
>
> Jonas




--
Posted from [213.237.117.187]
via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Claus Rittig (26-12-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 26-12-01 21:34

"Jonas Bøje" <jbo@lgk.dk> skrev i en meddelelse
news:b334d295ae2aa594cf62f52ed72c9a3f.54136@mygate.mailgate.org...
> Nedenstående er på en Honda CB450s

> > Når jeg vil stramme kæden til balanceakslerne piller jeg dækslet
(proppen) på
> > venstre side af motoren af, løsner møtrikken inden i, strammer igen, for
> > dernæst at montere proppen igen.
> > Er dette den korekte måde at gøre dette på?

Er det ikke knastakselkæden du strammer?
Normalt mener jeg ikke man kan stramme balanceakselkæden (det gøres lidt
mere automatisk), og er det egentlig ikke mest Kawasaki der bruger
kædetrukne balanceaksler?

Rittig



Armand (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-12-01 00:33


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3c2a34b4$0$46381$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Jonas Bøje" <jbo@lgk.dk> skrev i en meddelelse
news:b334d295ae2aa594cf62f52ed72c9a3f.54136@mygate.mailgate.org...
> > Nedenstående er på en Honda CB450s
> > Når jeg vil stramme kæden til balanceakslerne piller jeg
...............
> > Er dette den korekte måde at gøre dette på?
> Normalt mener jeg ikke man kan stramme balanceakselkæden (det gøres
> lidt mere automatisk), og er det egentlig ikke mest Kawasaki der
> bruger kædetrukne balanceaksler?

Derved at CB4½'eren (i lighed med stamfaderen CM400T (CB400T2)), er
en 360° twin, har også Honda fundet behov for et par balanceaksler!

Ifølge 450 S'erens manual skal man rigtignok blot løsne den bolt der
sidder
indenfor det store cromede skrue-låg på højre(!) side af motoren
(forrest/øverst på koblingsdækslet!), hvorved at opspændingen foregår af
sig selv!

Ekstratip:
Hvis udskæringen på lasken hvori nævnte bolt/møtrik spænder har nået til
sin ende betyder det IKKE en fornyelse af kæden; men blot at man lige
skal flytte lasken ét hak på den stjernenot den sidder fastspændt på -
Akkurat som en gearpedal eller bremsearmen på en tromlebremse!
Men dette kræver dog at man afmonterer koblingsdækslet først!

--
Armand.






RpR (27-12-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 27-12-01 01:22

> Derved at CB4½'eren (i lighed med stamfaderen CM400T (CB400T2)), er
> en 360° twin, har også Honda fundet behov for et par balanceaksler!

Kan ske jeg spørger dumt, men hvad er en balanceaksel? Ja tak, den laver nok
balance i noget der er i ubalance men altså =)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Steen Schmidt (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 27-12-01 05:05

> Kan ske jeg spørger dumt, men hvad er en balanceaksel? Ja tak, den laver
nok
> balance i noget der er i ubalance men altså =)

En balanceaksel er en aksel monteret i motorblokken, der roterer modsat
krumtappen, og typisk med det dobbelte omdrejningstal af denne. Den ses ofte
i bilmotorer, da vibrationer her er meget uønskede, men flere
motorcykelmotorer huser også sådan en fætter (det gør flere andre typer
motorer selvfølgelig også).

Man bruger den oftest på motorer som har en stor iboende uligevægt (hvilket
naturligt giver en del vibrationer) - eksempelvis parallelle V-twins,
en-stampere og (i biler typisk) 3-, 4- og 5-cylindrede rækkemotorer, samt
V6-motorer. Altså der hvor det er svært, dyrt eller umuligt at afbalancere
korrekt.

Mvh
Steen



Claus Rittig (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 27-12-01 13:40

"Steen Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:p5xW7.3899$aS.586535@news010.worldonline.dk...

Okay, nu har jeg lige lært at Honda også bruger kædetrukne balanceaksler...

> En balanceaksel er en aksel monteret i motorblokken, der roterer modsat
> krumtappen, og typisk med det dobbelte omdrejningstal af denne.

Det er ikke akslen i sig selv der afbalancere noget, men den kontravægt den
roterer (som kunne ligne kontravægten på selve krumtapakslen, bare mindre).
Men dobbelt omdrejningstal? Jeg troede tricket netop var at den roterede med
SAMME omdrejningstal?

Der er balanceaksel i næsten alle off-roadere, da de jo er encylindrede og
derfor vibrerer meget. Jeg købte engang en Yamaha DT 125 LC ligesom den jeg
har nu, hvor noten til det tandhjul det trækker balanceakslen var knækket
af. DEN kørte godtnok underligt! Den skiftede mellem at køre helt normalt,
og så at ryste og hoppe helt vildt, i sådan en slags pulserende skift. Jeg
fik den enormt billigt, og det var en meget billig reparation.

Rittig



Jakob Danielsen (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Jakob Danielsen


Dato : 27-12-01 14:52


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3c2b1a25$0$62873$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
Jeg købte engang en Yamaha DT 125 LC ligesom den jeg
> har nu

Hvad fa´en Rittig, hvor længe har du haft en DT 125?

mvh Jakob



Claus Rittig (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 27-12-01 17:25

"Jakob Danielsen" <jakob.danielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:a0f916$20s6$1@news.cybercity.dk...

> Hvad fa´en Rittig, hvor længe har du haft en DT 125?

Det føles som århundreder...

Rittig
KTM EXC380 (enduro/motard)
Honda XLR600R
Kawasaki KX250
Yamaha DT125LC
Suzuki GS500E





Steen Schmidt (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 27-12-01 15:12

> > En balanceaksel er en aksel monteret i motorblokken, der roterer modsat
> > krumtappen, og typisk med det dobbelte omdrejningstal af denne.
>
> Det er ikke akslen i sig selv der afbalancere noget, men den kontravægt
den
> roterer (som kunne ligne kontravægten på selve krumtapakslen, bare
mindre).

Ja, klart nok, men balanceakslen er vel navnet for hele det roterende
legeme? Ellers ville det vel ikke være en balanceaksel...? Nå, vi ved da
hvad der menes

> Men dobbelt omdrejningstal? Jeg troede tricket netop var at den roterede
med
> SAMME omdrejningstal?

Oftest (har jeg læst) roterer den med det dobbelte omdrejningstal, og det
virker jo fornuftigt nok, da kontravægten så behøver at være det mindre.

Mvh
Steen



Claus Rittig (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 27-12-01 17:23

"Steen Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:x_FW7.3940$aS.621282@news010.worldonline.dk...

> Oftest (har jeg læst) roterer den med det dobbelte omdrejningstal, og det
> virker jo fornuftigt nok, da kontravægten så behøver at være det mindre.

Nåh-ja, klart nok. Det kunne også forklare hvorfor alle lejer i en XL600
motor er standard lejer til 8.000rpm undtagen balanceaksellejerne, de er
nogle special lejer der koster en bondegård.

Rittig
(Det er da utroligt som jeg lærer nye ting idag)



RpR (27-12-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 27-12-01 15:22

> Der er balanceaksel i næsten alle off-roadere, da de jo er encylindrede og
> derfor vibrerer meget. Jeg købte engang en Yamaha DT 125 LC ligesom den
jeg
> har nu, hvor noten til det tandhjul det trækker balanceakslen var knækket
> af. DEN kørte godtnok underligt! Den skiftede mellem at køre helt normalt,
> og så at ryste og hoppe helt vildt, i sådan en slags pulserende skift. Jeg
> fik den enormt billigt, og det var en meget billig reparation.

Hmm, nu har min GPR ikke en balance aksel, men den ryster da alligevel ikke
så meget så jeg lægger mærke til det? Og den arbejder trods alt ved 11 - 12k
rpm når den accellererer?

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Rittig (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 27-12-01 17:27

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3c2b2e81$0$62857$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hmm, nu har min GPR ikke en balance aksel, men den ryster da alligevel
ikke
> så meget så jeg lægger mærke til det? Og den arbejder trods alt ved 11 -
12k
> rpm når den accellererer?

Jeg KAN altså ikke lade være med at sige det:
Det ER jo også kun en knallert.

Den roterende masse på sådan noget nips kan vel ikke lave alverden af
vibrationer? Nå, det er nok bare afbalanceret på anden måde.

Rittig



Jakob Danielsen (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Jakob Danielsen


Dato : 27-12-01 18:19


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3c2b4bc3$1$55576$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
Den roterende masse på sådan noget nips kan vel ikke lave alverden af
> vibrationer? Nå, det er nok bare afbalanceret på anden måde.

Nej sandt og sige, kan det ikke være mange vibr. den leverer. På min
1stampede 620ér er der ingen balanceaksel, her mærker man at den sq er
levende- uden det dog er generende....

Mvh Jakob



Armand (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-12-01 22:45


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3c2b4bc3$1$55576$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> news:3c2b2e81$0$62857$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Hmm, nu har min GPR ikke en balance aksel, men den ryster da
alligevel
> > ikke så meget så jeg lægger mærke til det? Og den arbejder trods alt
ved
> > 11 - 12k rpm når den accellererer?
> Jeg KAN altså ikke lade være med at sige det:
> Det ER jo også kun en knallert.
> Den roterende masse på sådan noget nips kan vel ikke lave alverden af
> vibrationer? Nå, det er nok bare afbalanceret på anden måde.

Og jeg kan ikke lade være med at oplyse at den GPR vi bruger i
"KUN-race" vibrerer både det ene og det andet af

--
Armand.




Armand (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-12-01 00:09


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3c2b4bc3$1$55576$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> news:3c2b2e81$0$62857$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Hmm, nu har min GPR ikke en balance aksel, men den ryster da
> > alligevel ikke så meget så jeg lægger mærke til det? Og den arbejder
> > trods alt ved 11 - 12k rpm når den accellererer?
> Jeg KAN altså ikke lade være med at sige det:
> Det ER jo også kun en knallert.
> Den roterende masse på sådan noget nips kan vel ikke lave alverden af
> vibrationer? Nå, det er nok bare afbalanceret på anden måde.

Og jeg KAN ikke lade være med at oplyse at den GPR vi bruger i
"KUN-race" vibrerer både det ene og det andet af

--
Armand.








Armand (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-12-01 15:51


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3c2b1a25$0$62873$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Steen Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:p5xW7.3899$aS.586535@news010.worldonline.dk...
>
> > ........... der roterer modsat krumtappen, og typisk med det
> > dobbelte omdrejningstal af denne.
> ...dobbelt omdrejningstal? Jeg troede tricket netop var at den
> roterede med SAMME omdrejningstal?

Jeg er ganske sikker på at den der sidder i GPZ 900 R kører med dobbelt
hastighed; men har ikke kunnet finde hverken skrift eller tegning der
bekræfter dette
Kanske at det skyldes at det er en 180° krumtap det drejer sig om på en
fire-cylindret - I modsætning til en et-cylindret samt CB'erens 360°
Twin :-/
På den anden side så ses det tydeligt i Haynes manual over XS 500
(twin), at udvekslingen er 1/1 imellem krumtap og balanceaksel, og 2*
Ninja'ens 11.000 RPM lyder også lidt voldsomt :-/

Eftersom at XS'erens balanceaksel er et tydeligt eksempel på mekanikken
lægger jeg lige et scan af Haynes i .binær.motor under subj.
Balanceaksel!!

> .........Jeg købte engang en Yamaha DT 125 LC ligesom den jeg
> har nu, hvor noten til det tandhjul det trækker balanceakslen var
> knækket af. DEN kørte godtnok underligt! Den skiftede mellem
> at køre helt normalt, og så at ryste og hoppe helt vildt, i sådan en
slags
> pulserende skift.

En kammerat fik vendt balanceakslen i sin Z 750 (twin) 180° galt, og det
var sgu til at se: Modellen formedelst hoppede hen af garagegulvet i
tomgang da den var samlet og blev startet op

--
Armand.





iluap (28-12-2001)
Kommentar
Fra : iluap


Dato : 28-12-01 18:28

"Armand" skrev d. 27-12-01 15:51 dette indlæg :
> Eftersom at XS'erens balanceaksel er et tydeligt eksempel på
mekanikken
> lægger jeg lige et scan af Haynes i .binær.motor under subj.
> Balanceaksel!!

Ahøm... hvordan finder man frem til det der binaer...? (Jeg er
tastaturmongol...)

Med venlig hilsen

Hans


--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Armand (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-12-01 00:24


iluap <iluap.news@kandu.dk> skrev i en
news:CR1X7.4276$aS.722876@news010.worldonline.dk...
> "Armand" skrev d. 27-12-01 15:51 dette indlæg :
>
> > lægger jeg lige et scan af Haynes i .binær.motor under subj.
> Ahøm... hvordan finder man frem til det der binaer...? (Jeg er
> tastaturmongol...)

Hvordan fandt du denne gruppe?
Ved at lede efter navnet??
Navnet på "binær.motor" er: dk.binaer.motor !

Ellers:
Venstreklik på den øverste ikon (for "Outlook Express" - eller hvad
program du nu har) over alle dine mapper (incl. denne gruppe!?), hvorved
der kommer en art indholdsfortegnelse frem der dækker: E-mail,
Nyhedsgrupper og Kontaktpersoner!
Klik på "abonner på nyhedsgruppe", hvorefter listen over tilgængelige
nyhedsgrupper fremstår!

Har du været igennem hele denne rækkefølge uden held tidligere er det
ikke fordi du er mongol; men fordi at din provider (TDK?) ikke har den
på programmet
I fald, er der kun at gå omveje á andre udbydere af nyhedsgrupper; men
det er jeg for meget mongol til at kunne forklare nærmere

--
Armand.






iluap (29-12-2001)
Kommentar
Fra : iluap


Dato : 29-12-01 01:34

"Armand" skrev d. 29-12-01 00:24 dette indlæg :

> Navnet på "binær.motor" er: dk.binaer.motor !

Ja, hvis jeg leder via Google, kan jeg ikke finde det...

> Ellers:
> Venstreklik på den øverste ikon (for "Outlook Express" - eller hvad
> program du nu har)

...det har jeg...

> over alle dine mapper (incl. denne gruppe!?), hvorved
> der kommer en art indholdsfortegnelse frem der dækker: E-mail,
> Nyhedsgrupper og Kontaktpersoner!
> Klik på "abonner på nyhedsgruppe", hvorefter listen over tilgængelige
> nyhedsgrupper fremstår!

So far, so good...

> Har du været igennem hele denne rækkefølge uden held tidligere

...har jeg ikke - var nyt for mig...

> er det
> ikke fordi du er mongol; men fordi at din provider (TDK?)

...worldonline...(?)

> ikke har den
> på programmet
> I fald, er der kun at gå omveje á andre udbydere af nyhedsgrupper; men
> det er jeg for meget mongol til at kunne forklare nærmere

OK, tak anyway...

Hygge...
Hans

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jonas Bøje (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Bøje


Dato : 27-12-01 03:10

Det var netop det jeg ville frem til. Min laske er nået til sit endepunkt, og
jeg tænkte om den sad på en spline/stråle aksel. Er der én af jer der har
prøvet at dreje lasken "et hak"?
Jonas
> Ekstratip:
> Hvis udskæringen på lasken hvori nævnte bolt/møtrik spænder har nået til
> sin ende betyder det IKKE en fornyelse af kæden; men blot at man lige
> skal flytte lasken ét hak på den stjernenot den sidder fastspændt på -
> Akkurat som en gearpedal eller bremsearmen på en tromlebremse!
> Men dette kræver dog at man afmonterer koblingsdækslet først!
>
> --
> Armand.




--
Posted from [213.237.117.187]
via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Armand (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-12-01 15:50


Jonas Bøje <jbo@lgk.dk> skrev i en
news:6b665031efaa19d92fafb9d03de01523.54136@mygate.mailgate.org...
>
> > Ekstratip:
> > Hvis udskæringen på lasken hvori nævnte bolt/møtrik spænder har nået
> > til sin ende betyder det IKKE en fornyelse af kæden; men blot at man
> > lige skal flytte lasken ét hak på den stjernenot den sidder
fastspændt
> > på - Akkurat som en gearpedal eller bremsearmen på en tromlebremse!
> > Men dette kræver dog at man afmonterer koblingsdækslet først!
> Det var netop det jeg ville frem til. Min laske er nået til sit
endepunkt,
> og jeg tænkte om den sad på en spline/stråle aksel. Er der én af jer
der
> har prøvet at dreje lasken "et hak"?

Hæ!
Nærmest synsk, ikke?

Har ikke selv haft gang i sagerne; men sidder du på en solid forbindelse
kan jeg da godt besørge et par scans fra den tyske manual!?

Ser forøvrigt ud til at være let og ligetil at udføre!

--
Armand.

(PS: det er god orden at placere sit svar under(!) tidligere indlæg (på
samme måde som jeg har gjort her (incl. dit!)!)





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177606
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409281
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste