Inden- eller udenbords motor
Fra : Tore og Helle

Dato : 25-12-01 11:48

Hej gruppe, god jul og alt det der!

Da jeg nu har sejlet med indenbordsmotor (Yanmar) i 4 år, og efterhånden
kender alle de problemer der kan opstå med denne (og hvordan de løses), står
jeg overfor en udskiftning til en anden bådtype, som sandsynligvis bliver en
Pd26. Denne fås både med indebords benzin- eller diesel eller påhængsmotor.

Der for vil jeg gerne høre nogle erfaringer fra andre sejlere, der har
erfaringer med begge (eller 3 motortyper bliver det vel). Erfaringer med
komfort (støj) og ikke mindst driftsikkerhed.

Tore
Dafne
Lynetten

Fra : Hanne og Hans

Dato : 25-12-01 12:06

Ingen tvivl om den sag, tag en indenbords diesel.
Bare tænk på brandfaren ved bensin.
Godt nytår til hele gruppen.
Hans

Fra : Janne T

Dato : 25-12-01 21:54

Jag håller helt med Hans. Innombords diesel är överlägsen.
Bensin är förbundet med en stor risiko och skall undvikas om möjligt.
Utombordare är väl OK om man vill hålla på med två saker samtidigt. Alltså
både styra sin båt och hålla reda på en utombordare med andra handen.
Alltid inombordare om man kan välja.
mvh
/Janne

--
S/Y Labamba
SFC6357

Fra : Mogens Skov

Dato : 26-12-01 00:31

"Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

Det er klart. Hvis der var plads til en diesel med mindst to cylindre og
økonomien ikke spillede nogen rolle.... Så var der inge tvivl.

Jeg har sejlet uden motor, med påhængsmotorer, med indenbords benzin og har
nu en trecylindret Yanmar.

Ingen motor er ikke acceptabelt i dag med de overfyldte havne, vi har.
Påhængsmotorer på en sejlbåd er en plage. Og så er de grimme. De skæmmer en
køn og harmonisk båd om en Pd.

Til gengæld vil jeg sige, at jeg i årevis sejlede med en lille vire
benzinmotor. Den er lettere, mere støjsvag end en diesel, og den ryster ikke
hele skivet som en encylindret diesel gør. Dertil kommer, at det let kan
give en prisforskel på en 10-15000 kr. om der er benzin eller dieselmotor
indbygget. Det er også værd at tage i betragtning.

Mange af os sejler alligevel rundt med benzin til påhængsmotoren til
gummibåden, og med en rigtig intallation - kobberrør og godkendte slanger
osv. er der ingen risiko ved viremotoren, som er udstyret med en kabutrator
uden svømmerhus. Den henter først benzinen når den skal bruge den. Man skal
bare sikre sig, at der ALDRIG lugter den mindste smule af benzin ombord.

Mvh.

Mogens

Fra : Tore og Helle

Dato : 26-12-01 17:56

Ja, vi sejlede rundt et år uden motor, efter at vi havde brand i vores
dieselmotor. Der kan opstå brand på så mange måder, så man skal passe på at
en diselmotor ikke bliver en sovepude, så man glemmer at tage strømmen fra
motoren, når man reparerer på den

I min nuværende båd har jeg en en-cylinderet Yanmar, men 16-18 HK i en PD26
som en to-cylinder vil give er vel lige lidt i overkanten.... især til en
båd som koster 80-100.000?

Har været nede i en Pd som havde en Vire motor... det var jo en sjov lille
sag, og ikke så dyr...

Og så kan man jo sige, at vi er en del der kører rundt i benzin biler uden
at brænde op i tide og utide.... man skal altid have en god brandslukker i
nærheden i båden (det er utroligt så hurtigt, man kan læse
brugsanvisningern, når generatoren står i flammer).

Diesel har også den ulempe, at en kop af dette materiale, der når at fordele
sig i båden giver lugt langt tid efter, som er svær at komme af med ( har to
dyner hængende ude på altanen endnu).

Hmmm tror jeg vælger indenbords.... Vire... måske en rimelig ny 1GM10, men
tilhængere af udenbords må meget gerne overbise mig om det modsatte.

Tore

Fra : Tommy Pedersen

Dato : 26-12-01 23:23

Hej!
Vedr. Vire kan du se her: www.mmc.dk
Tommy

Fra : Peter

Dato : 27-12-01 00:55

Hej Tore og Helle

Der er næppe tvivl om, at hvis man "virkelig har brug for en motor", ja så
er en indenbords (diesel) klart at foretrække.

Men hvis man f.eks. sejler meget kapsejlads (og i øvrigt kun skal bruge sin
motor på "fladt vand"), så har udenbordsmotoren da nogle fordele.
Eksempelvis vægt og pris.

Selv har jeg en OMC benzinmotor, som har været meget driftsikker, men bruger
en del benzin.
I havnen har vi et par både med Vire (benzin)motor, de har også været
driftsikre, men tørstige.
Driftsikkerhed er -stort set- et spørgsmål om pasning.

Med hensyn til støj, er det i høj grad et spørgsmål om isolering af
motorrummet.

God fornøjelse, Peter

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 27-12-01 12:18

Har I overvejet indenbords el-motor? Pris og ydelse svarer vist meget godt
til. f.eks. en 9 hestes Yanmar. Desforuden kan man få ladet batterierne,
mens man sejler for sejl. Støj og vibrationer burde også være mindre...

Måske er teknologien for ny endnu, men det er må da snart blive et naturligt
valg for sejlbåde, der skal have _ny_ motor!?

--
-
Venlig hilsen

Fra : Chris Lytken

Dato : 27-12-01 13:03

"Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> wrote in message
> [...]
> erfaringer med begge (eller 3 motortyper bliver det vel). Erfaringer med
> komfort (støj) og ikke mindst driftsikkerhed.

Hallo Tor / Dafne
Ved en 26 fod båd vil jeg ikke tænke mig længe om og vælge en
udenbordsmotor.
Grundene til dette valg ville være følgende:

a)Brandfare. En dårlig vedligeholdt Diesel el mindst lige så farlig som en
udenbordsmotor der ikke passes. Man skal blot udvise almindelig omtanke så
sker der ikke noget.
b)Driftssikkerhed. En Mercury 9.9 er lige så driftssikker som en Diesel.
Uanset om det er Diesel eller 2taks skal de vedligeholdes. Blot er
vedligeholdelsen og evt. reparaturer meget billigere ved en totakter, og
dette skal også sammenholdes med bådens værdi som så.
c) Speciel ved både op til 30 fod fylder en indenbordsmotor uforholdmæssigt
meget. Jeg er sikker på at Du / I vil blive glæde over den ekstra plads en
udenbordsmotor giver jer om læ.

Jeg ejer selv en Granada 27 som jeg snart vil udskifte da konen og mig
påtænker at drage på langtur i nogle år og vi vil have en mere Oceangående
størrelse. Men vi har aldrig haft bøvl med vores udenbordsmotor, været glæde
for den ekstra plads den har givet os og har altid været glæde for hvor let
det var at vende på en femøre når vi skulle ind eller ud af snævre
havnepassager eller pladser.

Hilsen
Christof Lytken
vikingexplorer@newmail.dk

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 27-12-01 18:42

> [...]
uforholdmæssigt
> meget. Jeg er sikker på at Du / I vil blive glæde over den ekstra plads en

Hej Chris/Tor/Dafne

Dieselmaskiner fås også i meget små størrelser nu om dage, og det er vel
begrænset hvad man har til at ligge nede i "sumpen" under cockpittet
alligevel? -Dette afhænger selvfølgelig af bådtype, kender ikke den I
omtaler...
Mht. brandfare, vil jeg næsten give Chris ret. Der er bare det med
påhængsmotorer, at der jo tilhører benzintanke, bløde plasticslanger osv...
Alt andet lige, så er det altså mere brandfarligt end en fastmonteret
dieselmaskine/tank.

Hvad støjen angår, så savner jeg overhovedet ikke lyden af et
benzinsprøjtende uhyre, der hænger og sprutter omme bagved. Derimod frydes
jeg ved den dæmpede kultiverede lyd ved en diesel for ca. 1/10 omdrejninger
af benzindyret... Så en vindstille dag med 20 SM foran jer, vil i frydes
over en diesel, eller være tæt på at dumpe jeres udenbords på 40 meter
vand...

Driftssikkerheden: Aldrig kan Chris eller nogen anden overbevise mig om, at
en udenbords er lige så driftssikker som en indenbords diesel, hvis begge er
vedligeholdt lige godt! En udenbords motor kan tit være svær at starte, og
være usikker i driften i de første 5-10 minutter, tit og ofte længere tid.
Den kan meget lettere gå ud ved fejlbetjening osv osv osv. At en diesel så
er dyrere at vedligeholde er sikkert rigtigt. -Omend nye udenbordsmotorer er
MEGET svære, hvis ikke umulige selv at lave pga. elektronik mm. - Der har
man oftest bedre eller lige gode chancer med en diesel.

Sidst men ikke mindst er en udenbords, som før skrevet, meget træls i høj
sø, eller hvis der er personer på fordækket - Den kommer ud af vandet.

Men som andre også skriver, så er en udenbords da fin, hvis man bare
påregner kapsejladser eller små dagture. Men er er behovet større er det
altså en diesel man bliver gladest for!

/Lasse

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 27-12-01 17:47

Indenbords diesel!!!

Udenbords larmer, er usikker, er brandfarlig, er MEGET uhandy i
havnemanøvrer, virker ad H... til i høj sø, eller med 2 mand på fordækket!
Skal jeg blive ved???

/Lasse
--
_/) Lasse Rønlev (\_
´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`

Fra : Tore og Helle

Dato : 28-12-01 09:19

Det er rart at få nogle gode svar på spørgsmål.

En Pd26 står for Polaris Drabant 26, der ser ud til at være en båd der kan
klare det meste vejr. Den har bl.a. en kølprocente på over 50 og en
skrogfacon, der modvirker at den banker pæle. Da jeg har sejlet en rank
Omega i 4 år, er jeg træt af både, der smider sig om på siden og jamrer ved
det mindste pust.

Jeg har i den haft 2 dieselmotorer: Den første var en 1GM fra 1984 og den
næste en 1GM10 fra 1995, der kom i sidste år. Tror jeg efterhånden kender
til de fleste problemer, der kan opstå med en diesel. Disse erfaringer vil
jeg opsummere til følgende:

Hav altid en ekstra impel til vandpumpen med. Monter evt. fingervenlige
skurer på dækslet til vanpumpen og øv dig i at udskifte impellen. Skift
filtre to hange hvert år. Brug en hævert og få skidtet op fra dieseltankens
sump. Sejl så vidt muligt med fyldt tank. Træn dig i at udlufte motoren.

Når det gælder motor sejler en del Pd'ere med Vire motor, og det virker som
om at dette giver mange fordele. Lav vægt, mindre støj, lavere pris og ingen
diesellugt!

Men hvordan ordner man i praksis at blande olie i benzinen? Og hvordan med
fordampning af benzin, som jo relativt forøger mængden af olie?

Tore
Dafne
Lynetten

Fra : Peter

Dato : 29-12-01 00:05

> Men hvordan ordner man i praksis at blande olie i benzinen? Og hvordan med
> fordampning af benzin, som jo relativt forøger mængden af olie?

> [...]

- - -

Vedr. blanding: Der fås flere forskellige "smarte" målere, der gør
blandingen ufejlbarlig. (Bland altid i fyldte dunke - så du har styr på
mængden af benzin). Et reelt benzin-problem er, at der som oftest kun er
diesel på havnen. Jeg har af og til følt det lidt træls, at skulle "gå tur"
med et par 15-liters dunke.

Fordampning af benzinen har aldrig været noget problem i praksis.

Mvh., Peter

Fra : Chris Lytken

Dato : 29-12-01 08:49

Undskyld Lasse .
Har jeg forstået dig ret i at du skrev at udenbordsmotorer ermeget uhandy i
havnemanøver?
Om ja, her er min e-mailadresse, vikingexplorer@newmail.dk
Du er meget velkommen til at skrive til mig så jeg kan invitere dig til en
tur med en Granada 27, hvor jeg viser dig hvordan man NETOP VENDER PÅ EN
FEMØRE P.G.A. eller ved hjælp af UDENBORDSMOTOREN. Det foregår nemmelig
således. Man slå roret over til ønsket side, giver udenbordsmotoren et nøk
så den drejer samme retning som roret, giver en smule gas og du vender på
pletten.
Især i snævre og overcrowdede havne som Rødvig har jeg ofte set ublu
misundelse fra Diesel truckere der aldrig ville kunne gøre samme manøver
efter.Indrømmet, når jeg skal på langfart, over atlanten, jorden rund mm.
hvilket jeg skal sammen med konen om toethalvt/tre år ville jeg aldrig sejle
med en udenbordsmotor.
Glæder mig at høre fra dig og evt. vise dig manøveren ved en tur (Jeg sejler
også denne vinter).
Happy Newbeer
Christof Lytken