En god ide var at sætte smørenipler i alle de bevægelige dele når det nu er
skilt ad. Det holder dobbelt så længe hvis de bliver smurt efter hver
kørsel. På min Husqvarna TC 610 er der smørenipler i delene fra fabrikken,
ligeledes i bolten til bagsvingeren.
Mvh Ronni
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3c25f285$0$89120$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Denne uge i værkstedet.
>
> Nu er det vinter, med sne und alles!
> Nogle afleverer motorcyklen i vinterhi, og går så ulykkelige rundt i flere
> måneder indtil de kan få deres kære eje igen, andre er så heldige at have
en
> gammel garage eller andet der kan bruges som vinterhi, og de går glade
rundt
> og bruger en lang vinter til at pusle om den lille perle.
>
> Min dejlige vilde Kawasaki KX250 er ved at se lidt sølle ud, så udover de
> sædvanlige vinterpuslerier vil jeg have den sat lidt i stand, så den igen
> ser præsentabel ud. Stellet skal pulverlakeres, det er så stærkt at det
> måske ligefrem kan holde til en motocross racer, så jeg har brugt de
sidste
> par dage i værkstedet til at skille hele motorcyklen ad. Det er en god
> øvelse, som dog tager lidt tid, men man får et godt indblik i hvilken
> tilstand motorcyklen er i: Hvad er slidt, hvad er ikke slidt, nå, er dem
> dims også gået i stykker?
> Efter samråd med gruppen her, har jeg valgt at stoppe alle huller med
gevind
> med små gummipropper. Det skulle være den bedste måde at beskytte sine
> gevind ved pulverlakering. Mads Lund har fabrikeret en
> "kronrørs-lejeskåls-beskytter-dims" for jeg skal naturligvis heller ikke
> have pulverlak i mine lejeskåle.
> Se "Denne uge i værkstedet - Stel" i dk.binaer.motor.
> Det er faktisk en ret smart dims han har lavet der, nu får vi se om den
> virker...
>
> Så drastisk er det naturligvis ikke alle der går til værks om vinteren,
men
> denne periode er nu en god lejlighed til lige at få tjekket op på om alle
> lejer og aksler nu har det godt. Det er let og hurtigt lige at tjekke
> hjullejerne og smøre hjulakslerne med fedt. Klods cyklen op, afmonter
> hjulakslen, smør den grundigt med fedt, monter den igen. Gentag med den
> anden ende af cyklen. Så er dine aksler ikke rustet fast næste gang du har
> brug for at skille det ad.
>
> Et af de onde steder på de fleste japanske MC er linksystemet! Når nu man
> alligevel er ved at smøre hjulaksler, skal man jo også huske
> baggaffel-akslen, den skiller man nemlig ikke ad ved fx. dækskift, så den
> får på mange cykler lov at sidde til den er rustet godt sammen. Effekten
er
> at ens bagstøddæmpning bliver træg og elendig, og det kan have mange
> forskellige kedelige effekter på kørslen! Aksler på japanske motorcykler
er
> IKKE smurt fra fabrikken, det er man nødt til at gøre selv.
>
> Desværre er det ikke nok at smøre baggaffel akslen, for der er ganske
mange
> lejer i et moderne japansk baghjulsophæng. For at opnå en vis
progressivitet
> i dæmpningen er de fleste japanere nemlig udstyret med et linksystem til
> ophæng af den ene ende (som regel bunden) af bagdæmperen, og der sidder
> myriader af lejer i det link-system. Tjek dem alle sammen for slør ved at
> (få en kammerat til at) løfte i baghjulet, så du/han kan mærke om der er
> slør i baghjulet ved lodrette bevægelser. Er der det, så lad kammy'en
løfte,
> mens du med en finger ved lejepunkter i linket finder ud af hvilket leje
det
> er galt med.
> Her kommer et godt råd: Skift dem i tide, ellers kan det blive RIGTIG
dyrt!
> Lejerne i linket er smurt fra fabrikken, men de skal smøres med fedt ca.
> hvert andet år, hvis de skal blive ved med at virke. (På motocross racere
> skal der naturligvis smøres en hel del hyppigere, da de er udsat for helt
> andre påvirkninger end gadecykler).
>
> Jeg har valgt helt at adskille linksystemet på Kwak'en, for der var slør,
og
> jeg kunne mærke at det kom fra mere end et leje - så kan jeg lige så godt
> tjekke dem alle sammen igennem.
>
> Se "Denne uge i værkstedet - LINK1" i dk.binaer.motor.
>
> Billedet viser den primære del af linksystemet som det ser ud på de fleste
> Kawa'er, jeg kalder det kødbenet. Deri sidder lejerne, og som man kan se
har
> jeg afmonteret det ene leje, lejet og bøsninger og en cimmering ligger ved
> siden af kødbenet. Sådan ser et utilstrækkeligt smurt leje ud. Mangelen på
> smørelse slider meget på cimmeringene, som så tillader lidt fugt at trænge
> ind, og så ... rust, rust og atter rust.
> Det ødelagte leje her, er støddæmperens bundleje.
> Havde lejet nu ikke været ødelagt, kunne jeg bare have pillet bøsningerne
ud
> og smurt lejet godt med fedt, men det her leje skal skiftes, og det samme
> skal bøsninger og cimmeringe. De 4 store lejer i kødbenet ser fine ud, men
> en nærmere inspektion afslører at det ene leje alligevel er beskadiget, så
> det skal også skiftes. Oftest kan man se om lejet er OK bare ved at kigge
på
> bøsningen, for de slides jo sammen. Jeg blev mistænksom da den ene bøsning
> havde nogle enkelte huller i hærdningen (pga. slid). Under alle
> omstændigheder skifter jeg alle cimmeringene, for de ser slidte ud, og de
er
> langt billigere at skifte end det leje de sidder der for at beskytte.
Lejer
> og cimmeringe købes billigst hos den lokale leje forretning (Jysk maskin
> teknik, hvis man bor i Aalborg), eller noget dyrere hos den lokale MC
> forhandler, men det er næsten altid standard lejer og standard cimmeringe,
> så der er penge at spare ved ikke at købe "originalt" (som alligevel ofte
er
> Koyo, bare i en pæn Kawasaki indpakning).
>
> Se "Denne uge i værkstedet - LINK2" i dk.binaer.motor.
>
> Skal man kun skifte cimmeringe er det let, de kan lige vippes forsigtigt
ud
> med en skruetrækker, og nye kan på min model presses i med fingrene -
ellers
> kan de altid presses i i skrustikken hvis man lige lægger et brædt på hver
> side af kødbenet til at beskytte det.
>
> Se "Denne uge i værkstedet - LINK3" i dk.binaer.motor.
>
> Lejer kan presses ud som vist her i skruestikken, med et par passende
toppe
> fra topnøglesættet. Nye lejer presses i på samme måde, dog er det smart at
> varme kødbenet op med en varmepistol først, så smutter de meget lettere på
> plads.
>
> Da nu stellet skulle til maler, tog jeg også forgaflen af. Der opdagede
jeg
> at nederste kronrørsleje var slidt op - tydelige huller i hærdningen i
> yderste lejeskål. Det nederste leje slides altid mest, og skal skiftes
> mindst dobbelt så tit som det øverste, så lad være med at købe komplette
> kronrørsleje sæt. Lejet koster 213 kr. hos leje pusheren. Jeg har ikke
> mærket det fjerneste til problemer med lejet under kørsel, men slidte
lejer
> kommer jo krybende så langsomt at man ikke lægger mærke til noget før det
er
> rigtig slemt.
>
> Nå, nu ved i hvad jeg går og hykker med de lange vinteraftner
>
> Rittig
>
> --
> Football, tennis and golf, requires only one ball,
> racing requires two.
>
>
>