On Sun, 23 Dec 2001 00:22:29 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej.
>> >
>> Den med laderelæet har jeg også hørt, men ved ikke hvor stort et
>> problem det er ?
>
Ikke ret stort.
Duc's ladesystem er på de "ældre" modeller tofaset.
Det betyder at der vil gå en del mere strøm i de enkelte ensrettere,
og regulatoen vil derfor blive en del varmere end de trefasede
systemer.
Det ses bl. a. på at tilledningerne fra generatoren til regulatoren i
regelen er lidt nisfarvede pga. strømmen og overgangsmodstanden i
stikkene.
Bl. a. er elnettet ikke diminsioneret til at køre med lys på konstant
hvilket kan mærkes på tændingslåsen, den bliver meget varm.
Der vil være en yderligere belastning på systemet på cykler der har
benzinindsprøjtning da de har fået ekstra storforbrugere så som
brændstofpumpen.
Generatoren på de Duc motorer jeg kender kan levere 300 Watt som
maksimum.
Deraf tager lyset konstant ca. 80 W, tændingen ca. 50 - 60 W, og
benzinpumpen ca 30 W
Når blinklys og bremselys kommer til tages der yderligere ca. 50 W
Jeg ved ikke hvad brændstof trykpumpen på en Duc med Injection
forbruger, men det er nok det dobbelte af den normale benzinpumpe.
Og så nærmer man sig langsomt generatorens maksimale formåen.
Selv om der stadig er ca. 50 W til overs skal der jo også være lidt
til akkuen
Så alt i alt kan en 300 W generator levere strøm nok selv om den har
fået lidt mere at slæbe på.
BTW. så hjælper akkuen med når der er topforbrug hvis ikke generatoren
kan levere varen, så det går nok.
Nogle af de ting der er med til at forlænge ladesystemets liv er:
At sørge for at alle stikforbindelser i elsystemet er i orden.
At regulatoren sidder frit så den kan få køling.
At regulatoren er ren (samme årsag som ovenfor)
At akkuen er i orden - den er med til at stabilisere spændingen.
Fjern aldrig akkuen fra en startet Duc.
>Ikke nødvendigvis stort; men for den ramte altid pludseligt og
>ubelejligt :-/
>
Jaeh, men generatoren på min Duc lever endnu i bedste velgående.
Men den har jo heller ikke Injection systen at slæbe på (desværre).
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk