GPZ erfaringer.
Fra : Allan T

Dato : 11-12-01 19:59

Davs NG

Jeg går lidt i tankerne om at købe en mc til foråret. Har ellers et GSX 250
stel med dk papirer, men dropper den måske igen...

Så i stedet overvejer jeg at købe en Kawasaki GPZ 750. Så vidt jeg kan se i
MC-revyen er der to modeller.
I 84 kom den frem med en luftkølet motor med 86 hk.
I 85 bliver den vandkølet, 92 hk og kommer til at hedde GPz 750R. Samme
model står i 86 udgaven men her står samtidig at den ikke importeres. I 87
beskriver de den luftkølede 86hk version igen.
I 88 skifter den modelbetengelse til GPX750R og får 106 hk, men den er for
dyr for mig...
Den findes også som 600, men alle dem der står i mc-basen.dk er uden afgift.
Pris mellem 10k-20k kr. Dvs. ca samme pris på gaden, tror jeg...
Eller GPZ 750 turbo... :) Men den tør jeg ikke på et SU-budget.

Er det en model der er værd at gå efter?
Er der overhoved importeret nogle af de vandkølede til DK?
Er køreegenskaberne mest touring eller sport?
Hvordan med holdbarhed på motor? Selvfølgelig har brug/misbrug og service
meget at sige, men har motoren en kendt svaghed?
Hvad er der ellers af cykler i den prisklasse af samme type? ca. 30000 kr.

Allan T

Fra : Johnny Jensen

Dato : 11-12-01 20:25

Hej Allan,

> Hvad er der ellers af cykler i den prisklasse af samme type? ca. 30000 kr.

Jeg kender desværre ikke ret meget til GPZ'erne... Men... Jeg synes du
skulle kigge på GSX750ES(D).. Sådan en har jeg haft i lidt over 5 år, og den
var jeg rigtig rigtig glad for. De er oftest fra '85 og kan findes i meget
flot stand til omkring 30-35kkr. Der er billigere eksemplarer, men det
kommer jo an på standen.
Jeg solgte min i starten af denne sæson for 29.500,- og det var nok lige i
underkanten. Den stod ualmindelig flot stand med helt nye skiver, nye
klodser, stålarmerede bremseslanger, KN-filter, fuldkåbe (original er
halvkåbe, men der var en bundkåbe på min), Laser forrør og Arrow Slip-on
(oplagt udstødning efter lidt svejsning, hehe)..
Cyklen vejer på papiret 215Kg tør og har 85Hk.. Min blev rullet hos Mogens
MC i sommeren '99 (med over 70.000km på klokken), der lagde den 78.6Hk på
baghjulet (har kurverne endnu :)..
Min havde kørt 50.000km da jeg købte den over lidt over 90.000km da jeg
solgte den igen. Motoren har altid gået som en drøm, men fik dog skiftet
knastkæde strammeren ved 60.000km (kendt problem, den begynder at rasle, men
andet sker der ikke). Da den alligevel var skilt ad bad jeg mekanikeren
skifte stempelringe på den fordi de kan være slidt omkring 50.000km, de
fejlede dog ingenting så nærmest ud som nye, men blev skiftet alligevel.
Eneste fejl modellen har er en raslende koblingsskål. Det kommer efte
10-20.000km, og der er ikke noget at gøre ved det. Det skader ingenting, men
lyder lidt brutalt hvis den går for lavt i tomgang.
Det er en relativt tung cykel, men med et kun 16" forhjul styrer den faktisk
ikke så ringe endda. Den har nok motorkraft til at følge med det meste og
topper omkring 230 km/t (på klokken). Motoren er pænt smidig og trækker pænt
fra lave omdrejninger og så op til det røde felt. Min fik en hel del tæsk og
jeg lå ofte med mellem 180-220 på strækningen Købehavn-Falster. Den har
aldrig givet et kny fra sig, så motoren er solid nok..

Vil du vide mere eller have billeder så skriv endelig..

Hygge
JJ

Fra : ped

Dato : 11-12-01 21:04

Hørt - hørt! Også jeg har været den glade og meget tilfredse ejer af en
GSX750ES. 10 år og 110.000 km blev det til. Jeg har skrevet lidt om den på min
hjemmeside på adressen

http://home4.inet.tele.dk/pedmail/gsx750es.htm

Det var godt nok ikke lige det Allan spurgte efter, men jeg kunne bare ikke lade
være...

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Jonas Holt

Dato : 11-12-01 22:17

> [...]
> GSX750ES. 10 år og 110.000 km blev det til. Jeg har skrevet lidt om den på

Hm - skruzuki? Nej tak.

Jeg havde engang en GPZ750 - og var glad for den. Den kørte upåklageligt,
startede nemt (men må endelig ikke få for meget choker, drukner nemt) og var
servicevenlig. Ok, skal der stilles ventiler skal du have knastakslerne af -
men det kan jo sagtens lade sig gøre. Motoren trækker fint og blødt og er
luftkølet og sortlakeret. Det sorte falmede noget med tiden, men sprøjt den
ind i WD-40 en gang imellem, så ser den nærmest ud som ny.
Den styrer ikke som en racer - hvilket _ikke_ er sagt nedsættende.
Herhjemme i dk kørte jeg omkring 17 km/l og i Norge på langfart var jeg oppe
på 25,5 km/l
Jeg kan anbefale cyklen.

Jonas Holt & CBR600F2 - i hi

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 12-12-01 18:09

Hejsa

Jeg ruller (rullede, for den står i vinter hi.) rundt på en GPZ500(D) fra
'95, og den kan jeg heller ikke sige noget ondt om..
Det er godt nok kuns en 500cc, men jeg er heller ikke nogen monster stor
mand, så det går fint. Den kører fint, og stod mig i 38k i sommers, dertil
kom et sæt koniske-kronrørstriller. Den passer indtilvidere fint til mit SU
budget... modellen blev ændret i '94 så hvidt jeg husker.

Den futter 205 på klokken, hvilket jo er udmærket størrelsen taget i
betragtning. Det fede ved den er at den er excelent til bytrafik, den vejer
ikke en sqid, og er nem at kaste rundt med.
Specielt som førstegangs mc'ist er jeg begejstret for den. Jeg har så
primært prøvekørt 500-600cc maskiner, så jeg ved ikke en dyt om hvordan den
er i forhold til 7'eren.

Mvh
Kristoffer

Fra : Armand

Dato : 12-12-01 18:20

> Så i stedet overvejer jeg at købe en Kawasaki GPZ 750.
> Så vidt jeg kan se i MC-revyen er der to modeller................

Ingen af de nævnte har med hinanden at gøre:
- GPZ750 er den gamle 8-ventilede luftkølede model!
- 750R er en krympet 900'er Ninja; men som det rigtigt står, blev den
aldrig solgt herhjemme -I det hele taget var den nærmest et flop, derved
at den vejede næsten det samme som den ikke ligefrem lette 900'er, og
konkurrenterne var GSXR og VFR. Derfor lagde Kawa' sig i selen og
introducerede:
- GPX 750, som er en større model af GPX 600. Begge er vist rimelig
motoridentiske med GPZ 600(R?).

> Er det en model der er værd at gå efter?

Hvis man skulle kigge tilbage på generationsskiftene blandt
mc-modellerne, så var de væsentligste spring i udviklingen (i rækkefølge
"bagud"!):
- Overgangen til vandkøling!
- Brug af 16" (senere 17") lavprofil fordæk
- Overgangen til 16-ventil teknik i topstykket!
- Dobbelte overliggende knastaksler!

GPZ 750 er så gammel at den kun har de dobbelte knastaksler at byde på
Og ér altså en bedaget konstruktion
Den GSX750ES, som Johnny nævner, har til forskel både 16" hjul og 16
ventiler!

> Er der overhoved importeret nogle af de vandkølede til DK?

Ja - GPX'erne

> Er køreegenskaberne mest touring eller sport?

Mest tung! :-|
Og lige kommet fra en GSXR 2½'er er det sikekrt en trillebør af rang :-/

> Hvordan med holdbarhed på motor? Selvfølgelig har brug/misbrug og
> service meget at sige, men har motoren en kendt svaghed?

God gammel traver; men med risiko for olieforbrug - Ikke mindst eftersom
at de må have kørt et utal af km's på de næsten tyve år siden
lanceringen:-/

> Hvad er der ellers af cykler i den prisklasse af samme type? ca. 30000
kr.

GSXR250

--
Armand.

Fra : Allan T

Dato : 15-12-01 11:28

Hejsa NG

> [...]
> Og ér altså en bedaget konstruktion
> Den GSX750ES, som Johnny nævner, har til forskel både 16" hjul og 16

Det kunne da godt være man skulle droppe den GPZ tanke igen.

> Ja - GPX'erne

> Mest tung! :-|

Trist...

> Og lige kommet fra en GSXR 2½'er er det sikekrt en trillebør af rang :-/

Jeg har dog kørt andet end GSXR 2½'er, dog kun lånte maskiner.

> [...]
>
> God gammel traver; men med risiko for olieforbrug - Ikke mindst eftersom
> at de må have kørt et utal af km's på de næsten tyve år siden

Det havde jeg da jeg var 18-19 år, det gider jeg ikke igen. Ikke et ondt ord
om modellen, for jeg var skam glad for den, men jeg har ligesom været der...
Vil gerne have noget der var til at køre lidt længere på.

> --
> Armand.

Allan

Fra : Klaus Johansen

Dato : 16-12-01 20:23

Det kan godt være GSX'eren har 16v 16" forfælg og bagfælg men det jo just
heller ikke noget hit jeg har kørt begge modeller og kawa'en kører klart
bedst CBR fireblade GPZ 900 kørte også 16" forfælg uden at det blev et hit

Fra : Armand

Dato : 17-12-01 04:03

Klaus Johansen <k.l.j@vip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
klart
> bedst CBR fireblade GPZ 900 kørte også 16" forfælg uden at det blev et

GPZ 900, der afløste GPZ 1100 "i"'en, styrede da ihverfald som en
scooter
i forhold til den gamle sættevogn!!

Men jeg må desværre krybe til korset og erkende at jeg ikke har haft
røven på en 7½'er

--
Armand.

Fra : bwl

Dato : 18-12-01 11:22

> Men jeg må desværre krybe til korset og erkende at jeg ikke har haft
> røven på en 7½'er
>
> --
> Armand.

Det har jeg........Og jeg vil da sige at fra at køre honda cb900 og så sætte
røven over i en kawa gpz750..... er der en del foreskel...
Det var min svogers jeg prøvede en tur på.
Den yder vidst omkring 85 hk??. Den har ikke noget særligt bundtræk. Den
bruger lidt olie... men det gør de fleste gamle maskiner vel?? min honda gør
ihvertfald oxo.... Den har kun 8 ventiler, Det er en tung maskine ligger vel
omkring 220-240 kg, ... nå men det skal da oxo siges at det er en okay
maskine. Jeg savner bare lidt mere power iden.
Jeg ville nok vælger en honda bold´Or istedet til samme pris og med lidt
flere hk

Man kan jo ikke gøre for at man er Honda mand *GGGG*

Brian W.

Fra : Mads Lund

Dato : 18-12-01 12:53

> Man kan jo ikke gøre for at man er Honda mand *GGGG*

Næh, det er jo genetisk betinget både for pigerne og bøsserne )

Mads Lund, mærke antifanatisk
Aprilia
Kawasaki
Ktm
Suzuki
(og desværre nok snart en honda, så jeg nyder friheden så længe som muligt)

Fra : Niels S.

Dato : 18-12-01 13:09

Mads Lund skrev

> [...]
> Ktm
> Suzuki
> (og desværre nok snart en honda, så jeg nyder friheden så længe som

*LOL* - det beviser så kun at når man har strittet længe nok imod (og prøvet
alt andet) så kommer man til sidst til fornuft

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Mads Lund

Dato : 18-12-01 14:14

> muligt)
>
> *LOL* - det beviser så kun at når man har strittet længe nok imod (og
prøvet
> alt andet) så kommer man til sidst til fornuft

Ved du godt hvad den skal bruges til ?

Så vil din lille smily og bemærkninger om fornuft nok forstumme

Mads Lund
snart med CB Hill climber, som nok falder lidt hårdt engang imellem.

Fra : Niels S.

Dato : 18-12-01 19:48

Mads Lund skrev

> Ved du godt hvad den skal bruges til ?
>
> Så vil din lille smily og bemærkninger om fornuft nok forstumme
>
> Mads Lund
> snart med CB Hill climber, som nok falder lidt hårdt engang imellem.

Jeg havde jo nok lidt på fornemmeren at du ikke liiige havde tænkt dig at
erstatte 9eren med en Honda, og at det derfor måtte være noget alternativ
kørsel den skulle bruges til. Og når det nu skal være til lidt hårdhændet
behandling så er valget jo aldeles oplagt

Som du ser er både min smiley og fornuft fuldt intakt

Et lettere modificeret Volvo-slogan fra 50'erne (tror jeg det var): Hold dem
til Honda - den holder til dem!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-12-01 20:54

Niels S. wrote:

> Et lettere modificeret Volvo-slogan fra 50'erne (tror jeg det var): Hold
> dem til Honda - den holder til dem!

"Vuk for fa'en, det er en Volvo!"

....det er nu en skæg film
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Niels S.

Dato : 19-12-01 09:51

Jes Vestervang skrev

> "Vuk for fa'en, det er en Volvo!"
>
> ...det er nu en skæg film

Jep en rigtig griner Stakkels Vuk - det er ik' så lidt han udsættes for
i løbet af filmens første 20 min. Specielt synes jeg scenen ved
prøvesprængningen hvor Vuk står og vinker til de andre er rigtig bisar.

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-12-01 17:11

"Niels S." <HondaVFR@krudt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i løbet af filmens første 20 min. Specielt synes jeg scenen ved
> prøvesprængningen hvor Vuk står og vinker til de andre er rigtig bisar.

Jeg har hørt de er ved at skyde en 2'er i Sverige for tiden. Nørj, hvor jeg
glæder mig!

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-12-01 21:00

Claus Rittig wrote:

> for
>
> Jeg har hørt de er ved at skyde en 2'er i Sverige for tiden. Nørj, hvor
> jeg glæder mig!

Jubbiiiiiii

Fra : Niels S.

Dato : 20-12-01 09:07

Claus Rittig skrev

> Jeg har hørt de er ved at skyde en 2'er i Sverige for tiden. Nørj, hvor
jeg
> glæder mig!

Jep der er en 2er på vej. Faktisk er nogle af stunt optagelserne lavet lige
nedenfor mit vindue på arbejdet. Desværre var det på en søndag hvor en af
mine kolleger var på arbejde og havde første parket til hele menageriet.

Et billede fra optagelserne kan ses her:
http://www.herdel.com/activities.html

Fra : Armand

Dato : 18-12-01 17:12

bwl <dustyman41@hotmail.com> skrev i en

> Jeg ville nok vælger en honda bold´Or istedet til samme pris og med
lidt
> flere hk
> Man kan jo ikke gøre for at man er Honda mand *GGGG*

Prøv også lige en GSX 750 ES'er, og find ud af hvilken damper Bol d'Oren
er
Og ønsk dig så en mere nutidig Honda i julegave

--
Armand.

Fra : Morten Dahl

Dato : 19-12-01 06:58

> Prøv også lige en GSX 750 ES'er, og find ud af hvilken damper Bol d'Oren
> er
> Og ønsk dig så en mere nutidig Honda i julegave

Nu har jeg aldrig haft oplevelsen af at prøve en Bol d´Or, men hvis den
styrer dårligere og er tungere at håndtere end en GSX7½ ES så burde den
fandme kun kunne indregistreres som traktor. Har ved flere lejligheder
prøvet en kammi´s ES´r. og magen til balje skal man sku lede længe efter,
den ka ik styre, den ka ik bremse og den vejer som et ondt år..

-
Morten Dahl

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-12-01 09:24

> Nu har jeg aldrig haft oplevelsen af at prøve en Bol d´Or, men hvis den
> styrer dårligere og er tungere at håndtere end en GSX7½ ES så burde den
> fandme kun kunne indregistreres som traktor.

Nu skal du huske på de er 17 på gamle eller sådan noget. En ESD'er er en
udmærket cykel til få penge. Jeg ville til enhver tid vælge sådan en over en
CB750. Jo ældre cykler bliver, jo større bliver spredningen i
køreegenskaber, altså behøver din kammerats 750'er ikke at være
representativ for hele verdens bestand af Suzuki GSX 750 ESD.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Johnny Jensen

Dato : 22-12-01 14:34

Hej Morten,

> Nu har jeg aldrig haft oplevelsen af at prøve en Bol d´Or, men hvis den
> styrer dårligere og er tungere at håndtere end en GSX7½ ES så burde den
> fandme kun kunne indregistreres som traktor. Har ved flere lejligheder

Bummelum.. Så er det vist heller ikke værre.. altså.. Sådan en gammel Honda
styrer uendeligt meget dårligere end en 750ES'er. Måske din kammys bare ikke
lige var så velkørende som den kunne værre..

> prøvet en kammi´s ES´r. og magen til balje skal man sku lede længe efter,
> den ka ik styre, den ka ik bremse og den vejer som et ondt år..

Den er tung, ja.. Den kan til gengæld godt styre, men den er jo altså ikke
ny længere, vel.. Sådan noget med en cykel som var moderne tilbage i '85 har
selvfølgelig ikke køreegenskaber som en CBR600F. Men, den er dejlig stabil
også ved høj hastighed. Min havde ikke den mindste smule slinger i valsen
selv med klokken visende 230-240 stykker, det synes jeg er værd at tage med
på sådan en gammel kværn. Bremserne er heller ikke så dårlige som du
antyder. Min bremsede for slattent i lang tid, men da jeg fik sat et sæt
stålarmerede slanger på den skete der ting og sager. Stoppies kommer den
ikke til at lave, min blokkede altid forhjulet først, men stoppe kan den
altså godt..

Hygge
JJ - Før 750ES, nu TL1000R...

Fra : E J Skog

Dato : 26-12-01 02:09

Hei fra Norge

Jeg har en GPz 750 84 modell.

Den er behagelig å kjøre, men trives best over 5000 rpm.
Toppfart ca.215 km/t Det er en lang sykkel. En FZ750 virker som en scooter i
sammenligning.Den trenger lett trimming for å yte mer.Jeg vil montere
Dynojet stage 3 på min.Ca:95 Hester.
Se denne linken:
http://members.tripod.com/gpz_rider/
Mvh Einar