/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
HONDA CX 500 84-85
Fra : B.N.L.


Dato : 10-12-01 22:38

Fint træk og fuldstændig jævn gang, også i tomgang. Men ved kold opstart
tænder venstre cylinder vanskeligt og dens udstødning "knalder". Det hjælper
umiddelbart at trække tændledningen lidt fra, så der springer gnist over til
tændrøret. Så snart der er jævn forbrænding kan ledningen igen sættes på, og
alt er normalt indtil næste koldstart. Tændrørsfejl kan udelukkes, og
kompressionen er god og ens i begge cylindre. Det er vanskeligt for et MC
værksted at finde fejlen, da den jo forsvinder kort efter start og aldrig
optræder ved varm tilstand. Hvad gør jeg ? Max



 
 
Armand (11-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-12-01 18:51


B.N.L. <slot5@mail.tele.dk> skrev i en
news:3c152ba4$0$94401$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> .............. Men ved kold opstart tænder venstre cylinder vanskeligt
> og dens udstødning "knalder". Det hjælper umiddelbart at trække
> tændledningen lidt fra, så der springer gnist over til tændrøret.
> Tændrørsfejl kan udelukkes,

Hvorfor det???

Hvis jeg bevidstignorerer den med løftet tændrørshætte, så ligner det
grangiveligt et (efterhånden klassisk) problem med et "træt" NGK-rør!
NGK'ere tenderer i stigende grad til ikke at kunne lide at blive druknet
(= permanent død derefter!), og det kunne tyde på at venstre tændrør
ikke bryder sig om den fede chokerblanding :-/
Prøv på enkleste vis at bytte om på de to rør, og se om ikke problemet
følger med over til højre cylinder :-/

Venstre karburator!?
Er fejlen kuntilstede når modellen står på sidestøtteben, eller også ved
brug af
centralbenet?
I fald, så prøv at stille den fra dig på centralbenet om aftenen, og se
om ikke den starter mere beredvilligt næste morgen :-/

Det kan ligeledes (især i tilfælde af at det kun er ved brug af
sidestøtten!) også tyde på vinterklassikeren med vand i svømmerhuset:
Chokeren suger fra det dybeste sted i svømmerhuset - Lige dér hvor
forekommende vand også vil ligge. Ved koldstart i tidens temperaturer er
chokeren nødvendig; men venstre cylinder får ikke fornøden fed blanding
i tilfælde af en vand-tilstoppet chokerdyse :-/
Tøm begge svømmerhuse og giv modellen en solid gang karburatorsprit i
tanken ved næste optankning!

Dette var et par enkle tricks og fiduser, som ikke kræver det store
skruesnilde og/eller værksted - Prøv dem lige inden at du skiller hele
CX'eren fra hinanden i desperation

--
Armand.





B.N.L. (24-12-2001)
Kommentar
Fra : B.N.L.


Dato : 24-12-01 13:53

Tak for dine gode forslag Armand.
Du skal nu ikke kimse ad den med den løftede tændrørshætte. Det er nemlig en
kendsgerning, at en gnist udenfor tændrøret forstærker "gennemslaget". De i
sin tid så frygtede tændrørsstop på knallerter, og som skyldtes
soddannelser, krævede oftest rensning af ændrøret. Imidlertid var det også
kendt, at hvis man uden at stoppe op kunne nå tændrørshætten og trække den
lidt fra, slog tændingen alligevel igennem, soden brændte væk, og kørslen
kunne fortsætte uden videre. I mit aktuelle tilfælde var det en revne i
gummimanchetten mellem karburator og topstykke der ved at give "falsk luft",
var årsagen til startvanskelighederne.
BNL




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177606
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409281
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste