B.N.L. <slot5@mail.tele.dk> skrev i en
news:3c152ba4$0$94401$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> .............. Men ved kold opstart tænder venstre cylinder vanskeligt
> og dens udstødning "knalder". Det hjælper umiddelbart at trække
> tændledningen lidt fra, så der springer gnist over til tændrøret.
> Tændrørsfejl kan udelukkes,
Hvorfor det???
Hvis jeg bevidstignorerer den med løftet tændrørshætte, så ligner det
grangiveligt et (efterhånden klassisk) problem med et "træt" NGK-rør!
NGK'ere tenderer i stigende grad til ikke at kunne lide at blive druknet
(= permanent død derefter!), og det kunne tyde på at venstre tændrør
ikke bryder sig om den fede chokerblanding :-/
Prøv på enkleste vis at bytte om på de to rør, og se om ikke problemet
følger med over til højre cylinder :-/
Venstre karburator!?
Er fejlen kuntilstede når modellen står på sidestøtteben, eller også ved
brug af
centralbenet?
I fald, så prøv at stille den fra dig på centralbenet om aftenen, og se
om ikke den starter mere beredvilligt næste morgen :-/
Det kan ligeledes (især i tilfælde af at det kun er ved brug af
sidestøtten!) også tyde på vinterklassikeren med vand i svømmerhuset:
Chokeren suger fra det dybeste sted i svømmerhuset - Lige dér hvor
forekommende vand også vil ligge. Ved koldstart i tidens temperaturer er
chokeren nødvendig; men venstre cylinder får ikke fornøden fed blanding
i tilfælde af en vand-tilstoppet chokerdyse :-/
Tøm begge svømmerhuse og giv modellen en solid gang karburatorsprit i
tanken ved næste optankning!
Dette var et par enkle tricks og fiduser, som ikke kræver det store
skruesnilde og/eller værksted - Prøv dem lige inden at du skiller hele
CX'eren fra hinanden i desperation
--
Armand.