Forhjul rustet fast
Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 10-12-01 14:06

Skivebremserne på forhjulet er rustet fast til bremseskiverne i en sådan
grad, at forhjulet slæber hen over fliserne i garagen. Har I et trick eller
to, der kan få forhjulet i omdrejninger igen?

mvh
hsl

Fra : Mads Lund

Dato : 10-12-01 14:13

Det lyder lidt som om din cykel godt kan trænge til lidt kærlighed.

Anyway, tag og løsen bremsekaliperen, og fjern pinden det holder klodserne i
caliperen. Så burde du kunne fjerne caliperen, og komme til at slå klodserne
fri.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 10-12-01 17:34

"Henrik Steen Larsen" <hsl@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
eller
> to, der kan få forhjulet i omdrejninger igen?

WD40?!?

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 10-12-01 17:47

Tak for løsningsforslagene. Jeg fandt dog en anden løsning.

Start motoren. Sæt et stk. mandsperson på bagsædet så bagdækket får rigtig
godt fat. Slip koblingen. Voila.

Fra : Armand

Dato : 10-12-01 18:45

Henrik Steen Larsen <hsl@adslhome.dk> skrev i en
> Tak for løsningsforslagene. Jeg fandt dog en anden løsning.
> Start motoren. Sæt et stk. mandsperson på bagsædet så bagdækket får
> rigtig godt fat. Slip koblingen. Voila.

Du snakker om støbejernsskiver, ikke?
For drejer det sig om alm. rustfrie, kan det bagvedliggende problem være
af anden karakter, end at det blot kan løses ved at får klodserne fri
:-/

--
Armand.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 10-12-01 19:22

Jeps - de ruster altid fast efter regnvejr, men denne gang kunne jeg ikke
klare det alene.

Bremserne har det så vidt jeg ved ganske fint i øvrigt.

Fra : Armand

Dato : 10-12-01 23:39

> Jeps - de ruster altid fast efter regnvejr, men denne gang kunne jeg
> ikke klare det alene.

OK!
Prøv med det simple trick at vænne dig til IKKE at bruge forbremsen når
du parkerer foran hjemmet (eller hvor modellen nu plejer at overnatte)!
Selvom det er pakningerne i bremsecaliberen der står for at trække
stemplet tilbage, er det luftlaget omkring den roterende skive der
presser klodserne væk fra skiven og imod stemplet. Ved at bruge
forbremsen lige til stilstand vil klodserne efterlades i kontakt med
bremseskiven => kunne ruste fast - holdes de derimod fri fra kontakt med
skiven lige til det sidste, vil skivens overfladerust ikke kunne binde
klodserne næste morgen

--
Armand.

Fra : Tommy Bruus-Jensen

Dato : 10-12-01 18:09

"Henrik Steen Larsen" <hsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> to, der kan få forhjulet i omdrejninger igen?

Prøv at gi' den lidt WD40 - det skulle løse problemet. Sprøjt det på og lad
det virke i 10 min. Dernæst bør du nok opbevare din cykel et tørt sted - og
huske at skylle evt. salt af inden du stiller den hen....

Mvh Tommy

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-12-01 20:17

> [...]
og
> huske at skylle evt. salt af inden du stiller den hen....

Så skal der endelig også sørges for at de bliver afrenset grundigt igen,
ellers virker de nok ikke optimalt..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-12-01 23:19

On Mon, 10 Dec 2001 18:09:10 +0100, "Tommy Bruus-Jensen"
<bruusREMOVE@stofanet.dk> wrote:

Hej.

>Prøv at gi' den lidt WD40 - det skulle løse problemet. Sprøjt det på og lad
>det virke i 10 min. Dernæst bør du nok opbevare din cykel et tørt sted - og
>huske at skylle evt. salt af inden du stiller den hen....

Det kan godt være at jeg har misforstået noget, men så vidt jeg kan
skønne er WD40 og bremser ikke just perlevenner?
Sidste gang mine bremseklodser kom "for tæt på" WD40 dåsen var det
skiftetid.
Siden da har WD40 i forbindelse med bremser kun fundet anvendelse til
at rense kaliberen i når den vel at bemærke er demonteret fra cyklen
og bremseklodserne er fjernet

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-12-01 22:16

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> skrev i en meddelelse

> Sidste gang mine bremseklodser kom "for tæt på" WD40 dåsen var det
> skiftetid.

Det kan være totalt umuligt at rense WD-40 ud af klodserne igen, så det er
nok den dyre løsning.

Rittig

Fra : Allan Bojesen

Dato : 12-12-01 17:16

> Det kan være totalt umuligt at rense WD-40 ud af klodserne igen, så det er
> nok den dyre løsning.

På den anden side set, er man vel fri for at de hyler

Allan Bojesen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-12-01 17:58

hellere bremser der hyler (og det gør de nu næsten ikke), end mig der hyler,
fordi bremserne har fået olie

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 15-12-01 21:11

Er der nogensinde nogen som har prøvet at rense det af med sprit?? Hvis det
virker, er man da fri for at skifte dem.

Mads K

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-12-01 10:36

"Mads Kristiansen" <sysop@zederkof.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogensinde nogen som har prøvet at rense det af med sprit?? Hvis
det
> virker, er man da fri for at skifte dem.

Jep, det har jeg prøvet, jeg lagde dem i blød i sprit en dags tid, det hjalp
heller ikke.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 16-12-01 13:53

Mads Kristiansen <sysop@zederkof.dk> skrev i en
> Er der nogensinde nogen som har prøvet at rense det af med sprit??
> Hvis det virker, er man da fri for at skifte dem.

Jup!

Men klodserne er af så porøs en kosistens at det er umuligt at få olie
renset ud af dem igen - Alle rester vil til gengæld senere blive "kogt
ud" af belægningen ved høj varme, og eftersom at høj varme er et tegn på
ihærdig
(nødvendig!?) bremsebrug, er fremkogt olie ikke ligefrem er ønskværdigt
i den situation =

--
Armand.