Flow-up <Forgaffel-opstrammer<OT eu45 m.Sh~
Fra : [KTN]FalkenDK

Dato : 09-12-01 00:04

Hej Igen

Det er noget af en tråd der har hæftet sig ved min post !.

Allerførst tak til dem der har taget tiden til at skrible diverse poster ( I
ved hvem, ingen nævnte ingen glemte ). Dog er det ikke lykkeds mig at finde
hverken specs el. tegninger af selv gaffelbenene, så det bliver " Learn as I
go " !. Går det galt, bliver den lokale reservedelspusher nok glad !.

Man siger tak for hjælpen

Venlig Hilsen

Hans Peter. Næstved

Ps. Så postede mit problem i denne N.G, da jeg ( LOGISK NOK ) mente min
forgaffel har mere med en MC at gøre, end en scootergaffel med imprægneret
skumgummi som fjedre ! ! !. Selv min MTB har en forgaffel med bedre
teknologi end en scooters !
plus at jeg vidste jeg absolut intet brugbart svar ville få fra D.F.K, andet
end "Prøv i D.F.M" !

-----------------------------------
http://falken.vikingdk.net
hpaalling@hotmail.com

Fra : Armand

Dato : 09-12-01 02:38

[KTN]FalkenDK <hpaalling@`hotmail.com> skrev i en

> [...]
selv
> gaffelbenene, så det bliver " Learn as I go " !. Går det galt, bliver

Du har endnu ikke svaret på mit modspørgsmål: Specificér venligst
"virker
temmeligt slap i sin virkemåde"!
Som du kan udlede af strengens udpensling af fin-detaljer, er det ikke
uvæsentligt om det er dæmpningen eller fjedringen der er vag!

--
Armand.

Fra : [KTN]FalkenDK

Dato : 09-12-01 16:11

Hej Armand

Dæmpning er fin nok, gaflen spiser hurtigt et hul, dog føler jeg at fjedren
er for blød for der skal næsten ingen ujævnhed til før at den er aktiv. Jeg
finder det pisse irreterende at forenden hele tiden "vugger" derudaf når
man køre !

Affjedringen bag på er justeret på den måde, at jeg har taget et par
gevaldige hop og landet direkte på baghjulet for at imitere en extrem
belastning. Fjederen er så spændt op så der lige er omkring 1 cm før den
bunder ud !. Det vil sige at jeg har nu har mindre "spænding" på end den
havde fra fabrikken !.

Jeg ved ikke om den information hjælper !.

Venlig Hilsen

Hans Peter.

Fra : Michael K.S.

Dato : 09-12-01 16:40

On Sun, 9 Dec 2001 16:11:14 +0100, "[KTN]FalkenDK"
<hpaalling@`hotmail.com> wrote:

> [...]
>finder det pisse irreterende at forenden hele tiden "vugger" derudaf når

Typisk eks. på at du måske har svært ved at tolke hvad den fortæller
dig,hvor hurtigt den bevæger sig er _netop_ noget med dæmpningen at
gøre.Fjederkraften er en statisk kraft,og fortæller noget om hvor
meget en gaffel komprimeres ved en given belastning,dæmpningskraften
er en dynamisk kraft.Det giver ingen mening at tale om en
dæmpningskraft ved en given sammentrykning alene,det skal altid ses i
sammenhæng med gaflens hastighed og man taler om low/high speed
damping,eks. et hul vs. en blødt trafikbump.Så det er bestemt ikke
sikkert at fordi high speed damping "affjedringen spiser et hul" at
low speed dampingen også er okay.Forestil dig f.eks at dæmpningen i
gaflen er for lille,så vil gaflen hurtigt opsuge et hul,men til
gengæld vil den også nemt kunne stå at svinge omkring en
ligevægtsstilling ved relativt mindre påvirkninger hvilket føles som
at cyklen "vugger" som du kalder det.

Her kommer så problemet,for det kan også godt være fjederen (mindre
sandsynligt dog) du oplyser ikke nok.Fjederstyrken finder du ved at
måle det statiske sag,jeg har ingen anelse om hvor det bør ligge på en
øvert for den har unægteligt en anden geometri end en MC,men normalt
siger man 30 % af totalvandringen (med fører) er et fornuftigt
udgangspunkt for en MC

> [...]
>gevaldige hop og landet direkte på baghjulet for at imitere en extrem
>belastning. Fjederen er så spændt op så der lige er omkring 1 cm før den

Sjov metode,men meget arbitrær synes jeg nok,det afslører dog også at
du ikke kender forskel på fjederforspænding og fjederstyrke ).

> Det vil sige at jeg har nu har mindre "spænding" på end den
>havde fra fabrikken !.

Jaså )

>Jeg ved ikke om den information hjælper !.

Både og....

-M

Fra : Armand

Dato : 09-12-01 23:55

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> Typisk eks. på at du måske har svært ved at tolke hvad den fortæller

> Både og....

Jeg lægger vægt på irritationen over vuggeriet, og mener derudfra at
olien på teleskoperne skal udskiftes til rette mængde af en frisk (=
ikke "tyndslidt") med original viskositet (oplysninger derom må kunne
skaffes et sted!)!
Hjælper dette ikke på vuggeriet skiftes atter (=>gavner i den sidste
ende også rengøringen af teleskopets indre!) til en olie der er 5W
højere i viskositet - Jeg tror at den ene gang vil fange en for tynd
olie og få teleskoperne til at dæmpe bedre, ellers er det blot at give
den endnu et skifte med +5W!
Olieudgiften kan ikke være alvorlig, hvorved det kun drejer sig om
knofedt og tid for at fange problemet; men til gengæld bliver man meget
klog (i kraft af talrige "Ahaaaa-oplevelser" (TM)) undervejs!!!!

--
Armand.

Fra : [KTN]FalkenDK

Dato : 10-12-01 00:30

Hejsa igen

Det jeg mener er !. Køre jeg over et fartbump i god fart (10-15 km/t
hurtigere end man normalt ville !) tager gaflen "imod" og falder hurtigt i
ro igen( ikke noget gynge syndrom), det samme med de dårlige rep´s. i
asfalten man køre over !. Det er der ingen probs. i !. Derimod når man køre
på flad vej uden synlige huller & lunker, så er det gaflen arbejder !(?)Den
laver de før omtalte dyk (måske små pothole´s men jeg mærker intet i rø...
fra bagfjeder) Min første tanke var bare at stille preload´en et par kilo op
(ved bare ikke hvordan) så gaflen er stille ved kørsel på flad & rolig vej.
Ang. geometrien(vinkel på forgaffel,bagsvinger,stel) på mit "pygmæ-jern" i
forhold til en rittig offroad-maskine, så er forskellen altså så godt som
ikke til at finde !

Venlig Hilsen

Hans Peter

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-12-01 08:06

On Mon, 10 Dec 2001 00:29:47 +0100, "[KTN]FalkenDK"
> [...]

>ro igen( ikke noget gynge syndrom), det samme med de dårlige rep´s. i
>asfalten man køre over !. Det er der ingen probs. i !.

Se det var jo en rigtig interessant præcisering,for det tyder
umiddelbart på at dæmpningen måske alliwl ikke er så skæv endda,og at
løsningen måske skal findes på fjedersiden.

> Derimod når man køre
>på flad vej uden synlige huller & lunker, så er det gaflen arbejder !(?)

Hvordan skulle den kunne det uden ydre påvirkning ) ?...nå jeg
forstår godt hvad du mener.

>Den
>laver de før omtalte dyk (måske små pothole´s men jeg mærker intet i rø...
>fra bagfjeder)

Det du her beskriver kunne rent faktisk godt skyldes en fjeder der er
blevet for slap = er sag'et uden for specs (Med det menes at fjederen
blevet for kort p.g.a en komb. af slid og/eller slaphed).

Dette vil bevirke dels en mindre fjederstivhed = større vandring for
en given belastning (burde være indlysende) og dels en nedsat preload
(fjederforspænding)...for at forstå hvorfor preload kan nedsættes ved
en forkortelse af fjederen skal man indse, at selv de gafler der ikke
er justerbare for preload normalt har en vis forspænding - det er
derfor man får gaffeltoppen i hovedet hvis man ikke passer på når
gaflen skilles ad.

Nedsat preload (såvel som nedsat spring rate) vil jo betyde at gaflen
sammentrykkes mere for små belastninger og det kan sagtens være det
fænomen du beskriver,selvom det ikke er særlig præcist/entydigt.

>Min første tanke var bare at stille preload´en et par kilo op

Baseret på ovenstående så er det faktisk ikke nogen dårlig ide at
prøve af.

>(ved bare ikke hvordan)

Man bør vel så næsten gå ud fra at gaflen så ikke er justerbar for
preload ?!? Den alm. metode er så at indsætte små afstandstykker i
gaflen med en længde afhængig af hvor meget preload man vil ha'.Man
regner nemt ud hvor langt det skal være udfra fjederkonstanten (spring
rate),men det kræver jo at du har en ide om hvor meget preload du vil
ha'. Er det fordi fjederen er blevet for slap som før omtalt og gaflen
førhen har virket upåklageligt er nemmeste løsning nye fjedre.

>Ang. geometrien(vinkel på forgaffel,bagsvinger,stel) på mit "pygmæ-jern" i
>forhold til en rittig offroad-maskine, så er forskellen altså så godt som
>ikke til at finde !

Okay nu interesser jeg mig absolut mindre end intet for øverter,men
kan vel så næsten regne ud at det er sådan en offroad_lignende_
tingest,om sådan en har en vægtfordeling og geometri som en rigtig af
slagsen bare fordi den ligner aner jeg intet om,det må du selv
undersøge.Iøvrigt er mit interesseområde også sports/roadracer MC'er
og jeg kan således ikke give dig en referenceværdi for en
offroader,men det du først bør gøre er at undersøge det statiske sag
(med fører) og måle længden af fjederen og se om den er indenfor
specs. og så komme med en tilbagemelding.

-M

Fra : Armand

Dato : 10-12-01 10:43

> Man bør vel så næsten gå ud fra at gaflen så ikke er justerbar for
> preload ?!? Den alm. metode er så at indsætte små afstandstykker i
> gaflen med en længde afhængig af hvor meget preload man vil ha'.

For den ubemidlede/ubehjælpsomme, er det et trick at finde nogle store
spændeskiver som akkurat passer indvendig i teleskop-røret, og lægge en
stak af sådanne ovenpå fjederen (á lige mange i hvert ben!).
Ca. 5% (5 cm pr. meter ) af fjederlængden kunne være et godt
udgangspunkt, for at trimme videre af/på efter prøveture!
Forudsat at modellen ikke er helt ny, er en udskiftning af
forgaffelolien nu heller ikke en dårlig ide, deri at den vitterligt ér
en sliddel

--
Armand.

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-12-01 14:20

On Mon, 10 Dec 2001 10:43:07 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> [...]
>Ca. 5% (5 cm pr. meter ) af fjederlængden kunne være et godt
>udgangspunkt, for at trimme videre af/på efter prøveture!

Typisk dig at du ved sådan noget

>Forudsat at modellen ikke er helt ny, er en udskiftning af
>forgaffelolien nu heller ikke en dårlig ide, deri at den vitterligt ér
>en sliddel

Klart og når man nu alliwl skal skille skidtet ad...man kan
naturligvis sige at for ens egen sjælefreds skyld så kunne det være
sjovt at tage en ting ad gangen,for så at sige identifcere
synderen,men er man ligeglad med det så tager man bare det
hele,skifter cimmerringe,olie og tjekker glidebøsninger und so was.

-M

Fra : Armand

Dato : 10-12-01 18:47

> [...]
> synderen,men er man ligeglad med det så tager man bare det
> hele,skifter cimmerringe,olie og tjekker glidebøsninger und so was.

Jup!
- - - - Og får så mange Ahaaa-oplevelser (TM) at man ligner en
grilkylling på spyd under nattens søvn

--
Armand.