|
| Har andre ogsa set skib der ligner juletra~ Fra : Chris Lytken |
Dato : 04-12-01 16:53 |
|
Efter den tragiske ulykke i ar ved Sjalland rund blev det klart at somme
skippere synes det er formalstjenelig at tande alt lys.
Pa vej fra Koge til Kobenhavn Syd Gl. Fiskerihaven, i tat tage, med
sigtbarhed af oplyste genstande max 150 M. og uoplyste genstande pa 3 M, om
natten, i narheden af anduvningsbojen, sa jeg pludselig, max 150 meter fra
mig etvald af lys dukke op.
Det var fuldkommen umuligt at fa ojne pa nogetsomhelst positions eller
kendingslys. Alt forsvandt bare i et hvidt lysskar i tat tage i nattemorket.
Havde jeg ikke kendt den lokale trafik og hvilke retninger den lokale trafik
sejler i i forhold til min position pa dette tidspunkt var jeg kommet i
alvorlige bekneb.
Og selv om jeg er stedsekendt endte det med at sandgraveren og min 27er
passerede hinanden med en afstand pa max 10 meter.
ER DER ANDRE DER HAR OBSERVERET OMKRINGSEJLENDE JULETRAER OG ER EVT. KNAP
UNDGAET HAVARI PGA. SADAN EEN. JEG KUNNE GODT TANKE MIG AT HORE FRA ANDRE OG
HVAD I SYNES VI BURDE GORE VED DET.
Hilsen
Chris Lytken
| |
Ivar Holm (05-12-2001)
| Kommentar Fra : Ivar Holm |
Dato : 05-12-01 20:59 |
|
Hvis det du kalder en "sandgraver" er et uddybningsfartøj, så kan du læse om
juletræet i Søvejsreglernes regel 27 pkt.d.
Ivar Holm
| |
Chris Lytken (06-12-2001)
| Kommentar Fra : Chris Lytken |
Dato : 06-12-01 07:50 |
|
> Hvis det du kalder en "sandgraver" er et uddybningsfartøj, så kan du læse
om
> juletræet i Søvejsreglernes regel 27 pkt.d.
>
> Ivar Holm
Tak for dit svar. Undskyld min manglende danskkendskab(tysker), men jeg er
udmærket klar over hvilke lanterner et uddybningsfartøj under arbejde skal
føre. Der var her imidlertid tale om et uddybningsfartøj på vej fra Havnen i
nærheden af Avedøreværket og hen imod retningen af Drogden tror jeg, så der
var her tale om et ganske almindelig MASKINDREVET FARTØJ der havde ALT LYS
TÆNDT, i tæt tåge, i mørke.
chris lytken
| |
Henning Rasmussen (07-12-2001)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 07-12-01 20:54 |
|
> Der var her imidlertid tale om et uddybningsfartøj på vej fra Havnen i
> nærheden af Avedøreværket og hen imod retningen af Drogden tror jeg, så
der
> var her tale om et ganske almindelig MASKINDREVET FARTØJ der havde ALT LYS
> TÆNDT, i tæt tåge, i mørke.
> chris lytken
Hej.
Det var nok enten "Stena" eller "Grusa" fra Hvidovre. Selv om der er gode
regler for næsten alle tænkelige situationer, er der god grund til at huske
regel 99.
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
| |
Chris Lytken (13-12-2001)
| Kommentar Fra : Chris Lytken |
Dato : 13-12-01 00:35 |
|
Hallo Henning
Tak for dit svar.Ja, det var vist Grusa eller eller Stena jeg mødte den dag
i tåge. Den var så tæt at jeg kunne føst se sideafmærkningerne når jeg
passerede dem med ca. 3.meters afstand. Jeg kan forøvrigt ikke klage over
tilforladeligheden af min SIMRAD Shipmate kortplotter, der førte mig sikkert
i havn den dag.
Til dit svar. Søvejsregel nr. 99 kunne jeg ikke finde frem til.
Jeg går derfor ud fra at du ville henvise til SØVEJSREGEL nr.9, der taler om
snævre løb,
eller til
SØVEJSREGEL nr.19, der taler om forholdsregler under nedsat sigt.
Netop det der handler om nedsat sigt er jo interessant da fartøjet som sagt:
a) ikke reagerede på de lydsignaler jeg afgav med regelmæssig afstand og
b) havde en lysføring der gjorde en identifikation af fartøjet fuldstændig
umulig.
MIN SORG ER DEN AT
Mindre erfarne sejlere bliver fuldkommen forvirret og panikker
Selv erfarne sejlere kan misforstå situationen
Der kommer til at ske umødvendige ulykker, der kunne være undgået hvis
skibsførerne ikke tænkte sig for meget om og overholdt reglerne i stedet
for.
At tænde alt lys er måske noget der er gjord med bedste intention, men
reglerne er nu skabt på grundlag af en langt større samling af erfaring end
den enkelte skibsfører kan samle i et helt liv.
DERFOR ville det glæde mig hvis vi LYSTSEJLERE brugte den smulle
lobbyindflydelse vi har på at få skibsførerne til at overholde reglerne om
lysføring.
Gode sejlerhilsener af en vinterfrisk sejler.
Hvad med dig , nyder du også at være på vandet på solklare vinterdage?
Hilsen Christof
vikingexplorer@newmail.dk
>
> Det var nok enten "Stena" eller "Grusa" fra Hvidovre. Selv om der er gode
> regler for næsten alle tænkelige situationer, er der god grund til at
huske
> regel 99.
>
> Med sejlerhilsen
> Henning _/) _/) _/)
>
>
| |
Henning Rasmussen (13-12-2001)
| Kommentar Fra : Henning Rasmussen |
Dato : 13-12-01 22:58 |
|
"Chris Lytken" <vikingexplorer@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:3c17ea39$0$52964$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Til dit svar. Søvejsregel nr. 99 kunne jeg ikke finde frem til.
Hej Chris.
Nej, den kan du ikke finde nedskrevet, den står ikke i Søvejsreglerne. Måske
andre bruger andre navne, regel 999 eller tonnagereglen? Jeg har ikke hørt
nogen bestemt ordlyd, men den går simpelthen ud på, at små skibe gør klogt i
at flytte sig for større skibe.
> Netop det der handler om nedsat sigt er jo interessant da fartøjet som
sagt:
> a) ikke reagerede på de lydsignaler jeg afgav med regelmæssig afstand
og
> b) havde en lysføring der gjorde en identifikation af fartøjet fuldstændig
> umulig.
Den mand, der i de gode gamle dage stod på bakken og lyttede og spejdede,
sidder nu nedenunder og ser fjernsyn, og udkikken er en mand, der sidder i
styrehuset, og engang imellem kaster et blik på radaren. Og hvis ikke
radaren er indstillet rigtig, ses en lystbåd måske slet ikke på skærmen. Og
der skal et ordentlig kompressorhorn til at overdøve P3.
Nå, det er en påstand, jeg ikke kan bevise. De fleste skibe sejles
formentlig af ansvarsbevidste sømænd.
> Gode sejlerhilsener af en vinterfrisk sejler.
> Hvad med dig , nyder du også at være på vandet på solklare vinterdage?
Tak skal du have, nej, jeg er gået i hi. Jeg er bange for at komme til at
fryse.
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
| |
Chris Lytken (14-12-2001)
| Kommentar Fra : Chris Lytken |
Dato : 14-12-01 08:07 |
|
Nå det er overlevelsesregelen du mener. Rigtig nok, den står ikke i
søvejsreglerne, men man gør, især som den mindre, klogt i at flytte sig.
Det er jo også netop det jeg gjorde den nat i tågen. Det jeg nøjagtig
gjorde, idet jeg seilede kun under stor, var..
a) slæk storskødet
b) orienter mig
c) vær klar ved storskødet
d) skøde storen igen og får vind i og fart i båden igen for at
unnnndvige.
Jeg er kun aldeles glad for at jeg gjorde lige sådan i stedet for at gåi
panik, hvilket jeg desværre ved mange ville have gjord. Der er ikke mange
der har nerver til at sige til sig selv det er bedre at være sikker på at
have 10 meter vand mellem sig og skibet end at gøre et eller andet
forhastet.
Under alle omstændigheder, og hvorom alt lige stadigvæk er så mener jeg VI
BØR GØRE SKIBSFØRERE OPMÆRKSOM PÅ AT DET AT LIGNE ET OMKRINGSEJLENDE JULETRÆ
I TÆGE ABSOLUT IKKE GAVNER NOGEN SOM HELST
God vind Christof
| |
@ndersson (14-12-2001)
| Kommentar Fra : @ndersson |
Dato : 14-12-01 13:16 |
|
VI
> BØR GØRE SKIBSFØRERE OPMÆRKSOM PÅ AT DET AT LIGNE ET OMKRINGSEJLENDE
JULETRÆ
> I TÆGE ABSOLUT IKKE GAVNER NOGEN SOM HELST
>
> God vind Christof
>
>
>
Hej Chris og andre
Store bogstaver = så råber man.. Der er efter min mening ikke nødvendigt..
og jeg er da helt enig, lysføring skal være korrekt.. Det er sikkert sådan
at en pro skipper "er overbevist" om at alle fritidsbåde ikke aner hvad de
laver på vandet... Og der var da også så vidt jeg husker en del forvirring
omkring den tragiske dødsulykke på sjælland rund. Skibet der sejlede
sejlbåden i sænk blev forvekslet med en arbejdsplatform fordi skipperen
havde tændt alt dæksbelysning, sikkert i overbevisning om at alle på de
"små" både sad i kahytten og drak øl og i øvrigt ikke holdt behørigt udkik..
Det var bare det.. Reglerne skal overholdes..
Hilsen
Andy
Matros og Skipper på skuden JAM
| |
Chris Lytken (17-12-2001)
| Kommentar Fra : Chris Lytken |
Dato : 17-12-01 23:11 |
|
"@ndersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3c19eaef$0$67446$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> VI
> > BØR GØRE SKIBSFØRERE OPMÆRKSOM PÅ AT DET AT LIGNE ET OMKRINGSEJLENDE
> JULETRÆ
> > I TÆGE ABSOLUT IKKE GAVNER NOGEN SOM HELST
> >
> > God vind Christof
> >
Hej Andy . Tak for din mening om at "Vi skal gøre skibsførere opmærksom på
problemet. Man kan selvfølgelig bruge sin VHF hver gang man er i tvivl og så
fortælle om problemet, MEN HAR DU ET FORESLAG OM HVOR MAN KUNNE NÅ FLERE
SKIBSFØRERE så man opnår større effekt???
Tak igen og god vind til dig også.
Christof
> >
> Hej Chris og andre
>
> Store bogstaver = så råber man.. Der er efter min mening ikke nødvendigt..
> og jeg er da helt enig, lysføring skal være korrekt.. Det er sikkert sådan
> at en pro skipper "er overbevist" om at alle fritidsbåde ikke aner hvad
de
> laver på vandet... Og der var da også så vidt jeg husker en del forvirring
> omkring den tragiske dødsulykke på sjælland rund. Skibet der sejlede
> sejlbåden i sænk blev forvekslet med en arbejdsplatform fordi skipperen
> havde tændt alt dæksbelysning, sikkert i overbevisning om at alle på de
> "små" både sad i kahytten og drak øl og i øvrigt ikke holdt behørigt
udkik..
>
> Det var bare det.. Reglerne skal overholdes..
>
> Hilsen
>
> Andy
>
> Matros og Skipper på skuden JAM
>
>
| |
|
|