Fælge??
Fra : Christian Andreasen

Dato : 03-12-01 18:26

Hej

Jeg går og overvejer at købe nogle andre fælge til min FZR 1000 exup ´92
bl.a. for at gøre den lettere. Derfor vil jeg spørge her i NG om der er
nogen der kender til priser på forskellige letvægtsfælge. Jeg har hørt om
Marvic fælge. Er det god kvalitet, hvem forhandler dem, hvad koster de?

Hvilke andre fælgfabrikater findes der?

Kan man evt. montere fælge fra en R1'er?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe eller har nogle gode ideer.

Christian Andreasen
chrand@mail1.stofanet.dk

Fra : Jakob Danielsen

Dato : 03-12-01 21:09

"Christian Andreasen" <chrand@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Christian Andreasen
> chrand@mail1.stofanet.dk
>
> Her er nogle af de gode, ved ikke hvorfor priserne er pillet af- men du
kan jo sende en forespørgsel.
http://www.sports-mc.dk/index.php?t=select&l=dk&v=dkk&mpg=1

Mvh Jakob

Fra : Armand

Dato : 04-12-01 16:44

Christian Andreasen <chrand@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> Hej
>
> Jeg går og overvejer at købe nogle andre fælge til min FZR 1000 exup
> ´92 bl.a. for at gøre den lettere. ........om der er nogen der kender
> til priser på forskellige letvægtsfælge.

Hvis det ellers kun(!) er af vægthensyn, så bliver du sikkert skuffet:
Medmindre at det drejer sig om deciderede magnesium eller
kulfiber -fælge er der ikke vildt meget sparet på en standard
tilbehørs-fælg i forhold til de fælge der sidder på en nyere japaner.
Prisen derimod er til at tage og føle på - også allerede ved
std.varerne, hvor de eksotiske materialer er nærmest horribelt prissat
=

> Kan man evt. montere fælge fra en R1'er?

Jeg vil umiddelbart tro at R1-fælge er mindst ligeså
besværlige[skråstreg]lette at få tilpasset, som enhver anden
tilbehørsfælg :-/
I tilgift slipper du med en helt anden pris som ophug!

Endeligt:
Bredere(!) fælge er kun porno!!!
Motorcyklen kommer kun til at køre[skråstreg]styre mere sprødt af
bredere fælge og bliver endnu mere spændende at styre ved nedslidt
profil end nu. Endvidere skal det sammenholdes med at dæk-priserne
stiger med mere end en hund for hver 10 mm mer-bredde!
Men det er jo sikkert spildte ord overfor dig der allerede har besluttet
dig!?

--
Armand.

Fra : Christian Andreasen

Dato : 04-12-01 17:02

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9uir4d$23br$4@news.cybercity.dk...
> [...]
> stiger med mere end en hund for hver 10 mm mer-bredde!
> Men det er jo sikkert spildte ord overfor dig der allerede har besluttet

Nej, det er ikke spildte ord overfor mig!!! Jeg har ingen intensioner om at
købe bredere fælge eller montere bredere dæk, da den kører udemærket med den
originale dækstørrelse.
Årsagen til at købe andre fælge skyldes mest vægt og udseende. Der burde
kunne spares 5kg (har jeg hørt) ved montering af eks. magnesium-fælge og
FZR'en er jo ikke just en let MC i forvejen.

Chr

Fra : Armand

Dato : 04-12-01 20:46

> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9uir4d$23br$4@news.cybercity.dk...
> Nej, det er ikke spildte ord ..Jeg har ingen intensioner om at købe
> bredere fælge eller montere bredere dæk......

- - - som for den sags skyld også er rigelig bred i sig selv :-/

> Årsagen til at købe andre fælge skyldes mest vægt og udseende. Der
> burde kunne spares 5kg (har jeg hørt) ved montering af eks.
magnesium-fælge
> og FZR'en er jo ikke just en let MC i forvejen.

OK!
Men bered dig på en udskrivning af de store hvis du vil hente 5 Kg dér

På den uaffjedrede side (= "udvendige" side af affjedringen) er det
klart fornuft at spare vægt; meeen hvis du ikke har haft gang i andet
high-end chaissistuning inden, er pengene nok bedre brugt på top-end
affjedrings-komponenter, og så en simpel(?) stripning på 10 Kg af
modellen !!

I det hele taget kan prislejet hurtigt nærme sig dér hvor der er mere
fornuft i at sælge og købe en anden model der indeholder dine
krav[skråstreg]ambitioner, jævnfør mine mangfoldige udgydelser omkring
"totaløkonomien" i tuning! :-/

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 04-12-01 21:19

> OK!
> Men bered dig på en udskrivning af de store hvis du vil hente 5 Kg dér

Det kommer jo meget an på hvad man kan lave selv. JEg har hentet ca 5 kg på
hjulene. Og det løber op i:
2 ZX9RC fælge+bagskive 200£ + "moms" (don't ask) + 20£ fragt = ca 2500 kr
1 brembo caliper fra Yamaha arox 200 kr (stumpemarkeds pris)
1 renthal kædehjul små 400 kr så vidt jeg husker
1 kulfiberskærm, 500 kr (stumpemarked igen)
alu bøsninger = 0 kr
Bagsvinger Nico Bakker = lidt svær at prissætte men ca 1500 kr
ialt ca 5.000 kr

Vægtbesparelse
bagfælg 1,4 kg, skive 0,5 kg caliper+ caliperophæng 1 kg, tandhjul 1 kg,
svinger 2 kg = 6 kg
forhjul 0,8 kg, bøsninger 0,2 kg skærm 0,4 kg, speedo kabel 100 g = 1,5
kg

Forhjulet før lige denne tur
marvic magnesium ca 1000kr, - 1,5 kg yderligere
Xtreme Bikes alu nav + Galfer Wave disc ca 1000 kr / stk, - 500 g pr skive =
1 kg
Alu stempler i kaliprene 0 kr, - 12*40g = 0,5 kg
Alu aksler 0 kr, - 0,5 kg bag, - 0,3 kg for

Og så kan forhjul og skiver jo sælges, da de intet fejler for ca 2500 kr
samlet. så det går prismæssigt fint op.

så til foråret har jeg stadig brugt ca 5.000 kr på at spare uaffjedret vægt
og smidt ca 11kg, og så mangler jeg bare et 6,25" magnesium bagfælg, så jeg
kan komem op på et 200 dæk, for det styrer for vildt
!!!........................ når man mest skal bruge noget trædeflade for at
overføre kræfterne så dækket holder længere, og har andre cykler til at køre
RR med.

> [...]
> high-end chaissistuning inden, er pengene nok bedre brugt på top-end
> affjedrings-komponenter, og så en simpel(?) stripning på 10 Kg af

Tjo 5700 kr til en Öhlins bagdæmper er givet godt ud (ca 3000 kr på et godt
alternativ fra FOX eller lign kan også bruges)

Og så gør et olieskift på forgaflen altid underværker. Her kan evt monteres
en brugt Ducati gaffel eller lign, men det kræver helt sikkert et godt
værksted og lidt erfaring med maskinarbejde.

> [...]
> fornuft i at sælge og købe en anden model der indeholder dine
> krav[skråstreg]ambitioner, jævnfør mine mangfoldige udgydelser omkring

Tjo, men lige precis hjuludskiftning kan oftest hænge ganske fornuftigt
sammen, da de gamle hjul (såfremt det er 3,5" og 5,5") ofte kan sælges til
nær det samme som man skal give for hjul fra en nyere model, ala ZX9RC / R1
osv.

Og tiden man går og hygger og pusler om modellen mens man drikker øl kommer
aldrig slet tilbage.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mads Lund

Dato : 04-12-01 20:57

> [...]
at
> købe bredere fælge eller montere bredere dæk, da den kører udemærket med

Er det ikke 120 for og 180 bag ?

> Årsagen til at købe andre fælge skyldes mest vægt og udseende. Der burde
> kunne spares 5kg (har jeg hørt) ved montering af eks. magnesium-fælge og
> FZR'en er jo ikke just en let MC i forvejen.

5 kg besparelse kan slet ikke gøre det.

Alternativet med R1 fælge vil leg tro giver ca 1 kg på forenden og 1,5-1,8
kg på bagenden. Kombinere du så det med et alu tandhjul, så ryger det lige
et kg mere af bagenden. Napper du så skiverne fra R1'eren så taber den sig
ca 300-400 g pr skive, kaliprene kan også give ret meget, jeg sparede næsten
1 kg på bagkaliperen, ved at gå fra den orginale 1 stemplede til en Brembo 2
stemplet fra en scooter. Forkaliprene kan nok ikke give helt det samme men
ca 500g er inden for rækkevide. Og et kulfiber forskærm til 1000 kr giver ca
400 g.

Glem endelig ikke dækkene, der er ca 2 kg forskel på de letteste (pilot
sport & bt010) til de tungeste. Alu aksler er også en mulighed, men så
begynder det at blive lidt dyrt.

Magnesium fælge kan fåes i både en gade og en race version, og gademodellen
lever fint op til styrkekravene, ræsermodellerne er lettere men også mere
skrøbelige = kortere levetid.

Og jeg kan garantere dig at lettere uaffjedret vægt kan mærkes, min påstand
er at 1 kg uaffjedret føles mere end 10 kg besparelse på den affjedrede
vægt.

Angående tilpasning, så er det vigtigste at akslerne passer sammen. Jeg
kunne godt tro (nu jeg ikke ved bedre) at din FZR kører med 20mm aksler, og
det gør eks ZX9RC også. Visse andre modeller (eks ZX9RB og ZX9RF kører med
25mm) Umiddelbart vil jeg tro at R1'eren kører med 20mm, men jeg er ikke
sikker. Hvis ikke du kan finde hjul med samme aksel diameter, så er det
absolut at foretrække, at de nye hjul har større aksel end de gamle, så kan
man nemlig montere andre lejer, og vupti, så passer pengene sammen igen. Jeg
kører pt med ZX9RC hjul på min RB, hvilket gav nogle problemer, da RC kører
med 20mm og jeg skulle bruge 25mm aksel. Løsningen var andre lejer, men de
blev så smalle at bæreevnen faldt mere end jeg brød mig om. Derfor har jeg 4
lejer i mit forhjul, hvilket unægteligt gav noget mere arbejde.
Når lejerne passer, så måler man kædehjulets sideverse afstand til
svingeren, montere det nye hjul, placere hjulet sidevers, så kædehjulet har
samme afstand som før, og laver en bøsning der giver denne afstand. Samtidig
måler man afstanden fra dækkanterne til svingeren, så man ved hvor midten af
dækket kører, dette skal også helst passe med det nye hjul. +/- et par mm
kan accepteres, men er det mere, skal man flytte kædehjulet. Oftest sker
dette når man montere en bredere fælg, eks Mikkels MZ, som vi er ved at
bygge om fra 100-16" til 150-17" der skal kædehjulet flyttes 2 cm ind for at
hjulet løber midt i svingeren.
Skiven skal jo også helst løbe nogenlunde samme sted. Men her er det
vigtigste at caliperen sidder samme sted ifht skiven, resten kan man ordne
ved at modificere armen der holder caliperen.

på Kwacker er det så smart indrettet, at afstanden mellem skiven og
kædehjulet er ens på alle modeller, hvilket gør det hele noget lettere, det
samme er gældende for afstanden mellem forskiverne. Men det er jo noget der
er let at tjecke på "naboen's" R1.

Skal du ud og købe hjul hos en hugger, så må de ikke koste over 3000, med
aksler, bagskive og kædehjulsdrev (chockkobling) dertil ca 1000-1500 kr for
et sæt brugte forskiver.

Hvis du måler akseldiameter, skiveafstand (indvendigt mellem kanterne af
skiverne), kædehjul/skiveafstand (igen indvendigt) så skal jeg tjecke om
ZX6RG - ZX9RC hjul passer. Og så må du selv ud og måle på en R1

Magnesium fælge koster ca 15.000 for et sæt af nye og kan findes brugte til
ca det halve. Og nogle gange får man et tilbud man ikke kan sige nej til,
som da der var et marvic forhjul med et helt nyt dæk til salg på
dk.marked.privat.motorcykel til 2.000 (Og det har jer til at stå klar til
montering på 9'eren når jeg har lavet nye bremseskiver (naturligvis
grønalukseret med Xtreme Bikes logo i) til det.

Mads Lund
Ninja9RT