> OK!
> Men bered dig på en udskrivning af de store hvis du vil hente 5 Kg dér
>
Det kommer jo meget an på hvad man kan lave selv. JEg har hentet ca 5 kg på
hjulene. Og det løber op i:
2 ZX9RC fælge+bagskive 200£ + "moms" (don't ask) + 20£ fragt = ca 2500 kr
1 brembo caliper fra Yamaha arox 200 kr (stumpemarkeds pris)
1 renthal kædehjul små 400 kr så vidt jeg husker
1 kulfiberskærm, 500 kr (stumpemarked igen)
alu bøsninger = 0 kr
Bagsvinger Nico Bakker = lidt svær at prissætte men ca 1500 kr
ialt ca 5.000 kr
Vægtbesparelse
bagfælg 1,4 kg, skive 0,5 kg caliper+ caliperophæng 1 kg, tandhjul 1 kg,
svinger 2 kg = 6 kg
forhjul 0,8 kg, bøsninger 0,2 kg skærm 0,4 kg, speedo kabel 100 g
![Blink](images/smileys/wink.gif)
= 1,5
kg
Forhjulet før lige denne tur
marvic magnesium ca 1000kr, - 1,5 kg yderligere
Xtreme Bikes alu nav + Galfer Wave disc ca 1000 kr / stk, - 500 g pr skive =
1 kg
Alu stempler i kaliprene 0 kr, - 12*40g = 0,5 kg
Alu aksler 0 kr, - 0,5 kg bag, - 0,3 kg for
Og så kan forhjul og skiver jo sælges, da de intet fejler for ca 2500 kr
samlet. så det går prismæssigt fint op.
så til foråret har jeg stadig brugt ca 5.000 kr på at spare uaffjedret vægt
og smidt ca 11kg, og så mangler jeg bare et 6,25" magnesium bagfælg, så jeg
kan komem op på et 200 dæk, for det styrer for vildt
!!!........................ når man mest skal bruge noget trædeflade for at
overføre kræfterne så dækket holder længere, og har andre cykler til at køre
RR med.
> På den uaffjedrede side (= "udvendige" side af affjedringen) er det
> klart fornuft at spare vægt; meeen hvis du ikke har haft gang i andet
> high-end chaissistuning inden, er pengene nok bedre brugt på top-end
> affjedrings-komponenter, og så en simpel(?) stripning på 10 Kg af
> modellen !!
Tjo 5700 kr til en Öhlins bagdæmper er givet godt ud (ca 3000 kr på et godt
alternativ fra FOX eller lign kan også bruges)
Og så gør et olieskift på forgaflen altid underværker. Her kan evt monteres
en brugt Ducati gaffel eller lign, men det kræver helt sikkert et godt
værksted og lidt erfaring med maskinarbejde.
> I det hele taget kan prislejet hurtigt nærme sig dér hvor der er mere
> fornuft i at sælge og købe en anden model der indeholder dine
> krav[skråstreg]ambitioner, jævnfør mine mangfoldige udgydelser omkring
> "totaløkonomien" i tuning! :-/
Tjo, men lige precis hjuludskiftning kan oftest hænge ganske fornuftigt
sammen, da de gamle hjul (såfremt det er 3,5" og 5,5") ofte kan sælges til
nær det samme som man skal give for hjul fra en nyere model, ala ZX9RC / R1
osv.
Og tiden man går og hygger og pusler om modellen mens man drikker øl kommer
aldrig slet tilbage.
Mads Lund
Ninja9RT