/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorolie - igen!
Fra : Hans Møller Andersen


Dato : 27-11-01 20:50

Nu er jeg snart så forvirret som man kan blive. Har gået gennem denne NG's
indlæg om motorolie for et helt år, for at få styr på det - forgæves.

Altså, i udgangspunktet hælder jeg mest til den forklaring at der IKKE er
grund til at købe specifik MC-olie. Man skal BARE finde en auto-olie der
lever op til spec.

Men det er her problemerne opstår. Kun et fåtal auto-olier er af kvalitet SG
(som anbefales til mine MC'er), hvis de samtidig skal være del - eller
helsyntetisk. Jeg læser flere steder, at det ikke betyder noget når olien
har SJ-betegnelsen, når der bare ikke er lavfriktions additiver i. Men det
står der bare ikke noget tydeligt om på emballagen.
Omvendt står der ofte sådan her:
Texaco Havoline, delsyntetisk, API SJ/CE, ACEA: A3-98/B3-98,X1-extra.
Texaco Havoline Formula3 Energy, API: XI/EL, ACEA: A1-96, B1-96, ILSAC GF-2.

Hvad betyder alle disse betegnelser? Er det noget med additiverne? Hvis
nogen kender gode, sikre alternativer til MC-olier vil de så ikke forslå
nogen her, evt. hvor man køber dem, evt. pris, osv.?

Hilsen Hans
TransAlp '92



 
 
Claus Rittig (27-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 27-11-01 21:59

"Hans Møller Andersen" <hman@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:s8SM7.124$G53.10729@news.get2net.dk...

> Jeg læser flere steder, at det ikke betyder noget når olien
> har SJ-betegnelsen, når der bare ikke er lavfriktions additiver i. Men det
> står der bare ikke noget tydeligt om på emballagen.

Næh, men det er mig bekendt yderst sjældent at der er "lavfriktions"
additiver i motorolie som er skadelige for motorcykler. Det kunne være sjovt
at høre om der faktisk er nogen der kan sætte navn på en?

Jeg køber Agip Formula FF til knap 200,- for 4 liter hos NDI (Nordisk Dæk
Import), det er en delsyntetisk SJ olie, men der er ofte et par gode
mærkevare olier på tilbud i Bilka, Silvan eller lignende til priser de
fleste autoforhandlere bliver blege over. NDI eller andre seriøse
oliefirmaer kan altid oplyse om din motorcykel kan benytte olien, jeg har
mest valgt NDI fordi de sponserer motorsporten aktivt, og det synes jeg er
en god ting - desværre sponserer de ikke mig

Rittig



Hans Møller Andersen (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Hans Møller Andersen


Dato : 28-11-01 21:29


>
> Næh, men det er mig bekendt yderst sjældent at der er "lavfriktions"
> additiver i motorolie som er skadelige for motorcykler. Det kunne være
sjovt
> at høre om der faktisk er nogen der kan sætte navn på en?
>

Jo, men når man nu gang på gang læser at folk har problemer med koblinger
der fedter rundt ved koldstart, så er det vel grund nok til at passe på.

Jeg overvejer at købe MC olie hos den lokale forhandler, f.eks. SILKOLENE,
Super 4, 10W/40, halsyntetisk, 4l for kr. 215. Er det OK kvalitet?

Hilsen Hans



Claus Rittig (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-11-01 22:29

"Hans Møller Andersen" <hman@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:VObN7.120$BD4.12257@news.get2net.dk...

> > Næh, men det er mig bekendt yderst sjældent at der er "lavfriktions"
> > additiver i motorolie som er skadelige for motorcykler. Det kunne være
> sjovt
> > at høre om der faktisk er nogen der kan sætte navn på en?

> Jo, men når man nu gang på gang læser at folk har problemer med koblinger
> der fedter rundt ved koldstart, så er det vel grund nok til at passe på.

Jada, men hvis man nu tror man "passer på" ved at hælde en mc olie på sin
motor, så risikerer man jo at blive skuffet.

> Jeg overvejer at købe MC olie hos den lokale forhandler, f.eks. SILKOLENE,
> Super 4, 10W/40, halsyntetisk, 4l for kr. 215. Er det OK kvalitet?

Jeg kender faktisk ikke Silkolene, men til den pris skal det jo være en API
SJ kvalitet, er det det? Og SJ er højst sandsynligt LANGT bedre olie end din
instruktionsbog foreskriver, så det er næppe nogen dum ide.
Læs nu specifikationerne på dunken INDEN du køber, man føler sig så dum, når
man opdager at man har givet 200 for en SF olie som koster 80 i Bilka.

Rittig



Mads Lund (29-11-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 29-11-01 10:18

> Jada, men hvis man nu tror man "passer på" ved at hælde en mc olie på sin
> motor, så risikerer man jo at blive skuffet.

Hmm, jeg har prøvet bilolie én gang på kawaen, og det kostede en kobling. Om
det var fordi det var en SJ olie (Det var Shell Hellix Ultra den syntetiske
bilting, da det som sædvanligt var lidt panikagtigt og vi var udgået for 4T)

Koblingen gik, da motoren var blevet varm.

En anden ting der er lidt vigtigt, udover koblingsdiskusionen er gearkassen.
Så vidt jeg er informeret, er bilolier optimeret til brug i motorer og ikke
til gearkasser. Der bruger man jo gearolie. Mon ikke det er noget med at
oliefilmens bæreevne er højere i gearolier.

Jeg fandt lige et godt sted på nettet
http://people.ne.mediaone.net/cburian/mc/oil/index.html

Og efter at have læst de artikler han har samlet, står man tilbage med en
noget anderledes opfattelse af tingene.

Pkt 1. additiver sucks, især PFTE. Faktisk er påstanden at olier med disse
additiver er dårligere end rene olier.
Pkt 2. Motorcykler uden katalysator som udsættes for høj belastning, eks
turbo motorer har godt af et højere zink indhold end normalt. (så vidt jeg
kan gennemskue er det en af de væsentligste forskelle på mil og mc olier).
Men under normale omstændigheder i mc motorer har det ingen betydning.
Pkt 3. Syntegisk olie er at foretrække, igen i højtemperatur og høj
belastnings motorer, mens man under normale omstændigheder ikke har nogen
gavn af oliens "ekstra" beskyttelse. Syntegisk olie er ikke et additiv.
Fordelen ved de syntegiske, er at olien er mere ensartet og ikke nedbrydes
så hurtig som de mineralske olier.
Pkt4. Der er et koblingsissue, og især grade SJ olier på mineralsk basis
(del syntegiske) skal man være varsom overfor. Disse olier får deres
"glatte" egenskab ved modifikation af et eller andet (fuck der er mange
svære ord i de artikler som reducere friktionen i koblingen ret
dramatisk. Men der skulle ikke være problemer med SJ hel syntegiske olier.
Anbefalingerne går dog på, at anvende olier som anbefalet i
instruktionebogen.
Pkt5. det vigtigste issue er oliens viskositet, og der bør man bruge olie
med så lille et spring betegnelsen som mulig. Eks 10W40 har et spring på 30
hvilket opnåes ved at blande rå mængder af plasticmolekyler i olien. olien
er baseret på en viskositet som en 10 olie, og når den bliver varm har den
samme viskositet som en varm 40 olie. Tricket er at plasticmolekylerne
bliver spiralformede når de varmes op, hvilket gør olien tykkere. Problemet
er blot, at disse plasitcting ikke kan smøre, det er stadig olien der skal.
Så jo mindre plastic jo bedre. Så 15W40 er generelt at foretrække frem for
eks 5W40.

Mads Lund, som nok fortsætter på Fuldsyntegisk Shell 4T på kawaen, som jo er
lidt belastet af temperatur og moment. Men jeg putter nok aldrig PFTE olie i
nogen motor igen.
Ninja9RT



Jes Vestervang (30-11-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 30-11-01 00:08

Claus Rittig wrote:

> Næh, men det er mig bekendt yderst sjældent at der er "lavfriktions"
> additiver i motorolie som er skadelige for motorcykler. Det kunne være
> sjovt at høre om der faktisk er nogen der kan sætte navn på en?
>
Nu kom jeg lige til at tænke på noget (!)
Hvor er det lige at eventuelle lavfriktionsadditiver skulle være til nogen
nytte? Umiddelbart skulle man mene at det ikke var nødvendigt med den
slags, så længe oliefilmen kan bære... og hvis der er steder den ikke gør
det, så er 'tingen' vel alligevel dødsdømt uanset hvor mange additiver de
så hælder i :-/ Hmmm
Giver det mening, eller?
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 - med (samuco hed det vist) api sj

Armand (02-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-12-01 06:38


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:q4f6u9.hr.ln@whitehouse.gov...
>
Nu kom jeg lige til at tænke på noget (!)
Hvor er det lige at eventuelle lavfriktionsadditiver skulle være til
nogen nytte? Umiddelbart skulle man mene at det ikke var nødvendigt med
den
slags, så længe oliefilmen kan bære... og hvis der er steder den ikke
gør
det, så er 'tingen' vel alligevel dødsdømt uanset hvor mange additiver
de
så hælder i :-/ Hmmm

Heey!
Got a point there!

--
Armand.





Asger Steffensen (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 28-11-01 00:15


"Hans Møller Andersen" <hman@get2net.dk> wrote in message
news:s8SM7.124$G53.10729@news.get2net.dk...
> Nu er jeg snart så forvirret som man kan blive. Har gået gennem denne NG's
> indlæg om motorolie for et helt år, for at få styr på det - forgæves.

Hehe... prøv at spørge en kristen og en muslim om navnet på den sande Gud...

Motorolie er religion for mange, og da folk med både en kemiingeniør og en
maskiningeniør uddannelse, begge med speciale i forbrændingsmotorer, er
sjældne i denne NG, såe....

>
> Altså, i udgangspunktet hælder jeg mest til den forklaring at der IKKE er
> grund til at købe specifik MC-olie. Man skal BARE finde en auto-olie der
> lever op til spec.
>
> Men det er her problemerne opstår. Kun et fåtal auto-olier er af kvalitet
SG
> (som anbefales til mine MC'er), hvis de samtidig skal være del - eller
> helsyntetisk. Jeg læser flere steder, at det ikke betyder noget når olien
> har SJ-betegnelsen, når der bare ikke er lavfriktions additiver i. Men det
> står der bare ikke noget tydeligt om på emballagen.
> Omvendt står der ofte sådan her:
> Texaco Havoline, delsyntetisk, API SJ/CE, ACEA: A3-98/B3-98,X1-extra.
> Texaco Havoline Formula3 Energy, API: XI/EL, ACEA: A1-96, B1-96, ILSAC
GF-2.
>
> Hvad betyder alle disse betegnelser? Er det noget med additiverne?

Tjae, API er American Petrol Institute mener jeg, og det er deres standarder
(SJ/CE) som olien opfylder, der står bagefter. De skal passe med dem der
står i din instruktionsbog. Resten ved jeg ikke.


Hvis
> nogen kender gode, sikre alternativer til MC-olier vil de så ikke forslå
> nogen her, evt. hvor man køber dem, evt. pris, osv.?
>

Hvorfor ikke bare købe MC olie med de rette specifikationer hvis du er i
tvivl. Den er måske 200 kr. dyrere, men du skifter ca. 1 gang årligt, til
gengæld er du altid sikker på at have gjort det rigtige, ingen kan klandre
dig for ikke at have behandlet din MC godt. Måske bliver man snydt, men det
er jo ens kæreste eje, så man kan vel leve med det for den ene gang om året.

Asger
ZX-10



Jens Peter Bovbjerg (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Jens Peter Bovbjerg


Dato : 28-11-01 13:29

Såvidt jeg ved er den væsentligste forskel på bil- og mc-olie, at
mc-olien smører både motor og gearkasse (på de fleste 4-takts
modeller), hvor bilen har en speciel gearkasseolie. Dette stiller
specielle krav til olien. Brug derfor kun mc-olie til din 4-takts mc.

Mads Lund (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 28-11-01 14:02

Der står også en del om olier på DMC faq'en.

Jeg køre udelukkende på Shell's 4T helsyntetiske mc olie. Prisforskellen er
så marginal at det ikke er værd at "afprøve" andre olier. Jeg har været ude
for at brænde en kobling af, fordi man lige skulle spare 40 kr på olie (det
kostede så 800 kr til en ny kobling)

Og med lidt forhandlingsevne, og en passende mængde kontakter, så kan man få
shell 4T til 55 kr / liter (en af fordelene ved at bo i en landsdel, hvor
befolkningen har forståelse for paralleløkonomi

Mads Lund
Ninja9RT (der kører på traktorolie, rent regnskabsteknisk)



RpR (28-11-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 28-11-01 15:18

> Jeg køre udelukkende på Shell's 4T helsyntetiske mc olie. Prisforskellen
er
> så marginal at det ikke er værd at "afprøve" andre olier. Jeg har været
ude
> for at brænde en kobling af, fordi man lige skulle spare 40 kr på olie
(det
> kostede så 800 kr til en ny kobling)

100% magen til min holdning. Prisforskellen på olier er så lille at det ikke
kan betale sig at gå efter billigt sjask.

I mit eksempel holder 1L 2-taks olie til 118 - 130,- literen ca. 1 - 1½
måned. Til sammenligning koster et nyt cylinderkit 1400,- (for den
nuværende) og 2600,- for den 2-tagger der står for skud næste gang.
Så kan man også wrecke lejer, både plejlstangslejet og lejerne i
motorblokken kan dø ret hurtigt ved billig olie.
Det bedste eksempel jeg har set er ved Kaj's MC hvor en kunde med en helt ny
Yamaha DT 125 kom trækkende med den, da den havde ædt plejlstangslejet fordi
han havde fyldt OK's KNALLERTOLIE(!) på den! Det stads er ikke engang
godtnok til en gammel lovlig puch maxi!
Nå ja, det blev vist en dyr fornøjelse, smuttede inden de begyndte at
diskutere garanti osv
Mekanikerne har altid arbejde, ser ikke ud til at idioterne er uddøde =)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Jacob Stegelmann (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 28-11-01 15:50


"Jens Peter Bovbjerg" <faojpb@ringamt.dk> wrote in message
news:cc517b95.0111280428.60d6c514@posting.google.com...
> Såvidt jeg ved er den væsentligste forskel på bil- og mc-olie, at
> mc-olien smører både motor og gearkasse (på de fleste 4-takts
> modeller), hvor bilen har en speciel gearkasseolie. Dette stiller
> specielle krav til olien. Brug derfor kun mc-olie til din 4-takts mc.

Hvor vigtigt er det egentligt, at man bruger mc-olie istedet for alm
motor-olie?
helt specifikt sidder jeg med en fuldsyntetisk motorolie "Mobil 1, rally
formular" 5W-50
vil det være helt hen i vejret at smide det på min cykel??
(i min manual nævnes kun motorolie, ikke noget specifikt mc olie)

--
Jacob (suzuki GSX-R250, der snart skal have ny olie)



Claus Rittig (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-11-01 18:27

"Jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3c04f914$0$25379$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Jens Peter Bovbjerg" <faojpb@ringamt.dk> wrote in message
> news:cc517b95.0111280428.60d6c514@posting.google.com...
> > Såvidt jeg ved er den væsentligste forskel på bil- og mc-olie, at
> > mc-olien smører både motor og gearkasse (på de fleste 4-takts
> > modeller), hvor bilen har en speciel gearkasseolie. Dette stiller
> > specielle krav til olien. Brug derfor kun mc-olie til din 4-takts mc.
>
> Hvor vigtigt er det egentligt, at man bruger mc-olie istedet for alm
> motor-olie?
> helt specifikt sidder jeg med en fuldsyntetisk motorolie "Mobil 1, rally
> formular" 5W-50
> vil det være helt hen i vejret at smide det på min cykel??
> (i min manual nævnes kun motorolie, ikke noget specifikt mc olie)

Pas nu på derude!

Der tales om billige olier contra dyre olier, og der tales om motorcykel
olier contra bil olier, og det er vigtigt at være opmærksom på forskellen.
Man kan købe en kanongod Mobil 1 fuldsyntetisk bil-olie til samme pris som
de fleste motorcykelforhandlere sælger en meget ringe Bel-Ray mineralsk
motorcykelolie for.
Der findes BÅDE gode OG dårlige olier til BÅDE motorcykler OG biler!

På trods af utallige opfordringer er det aldrig lykkedes at få en af de
"religiøse" til at fremlægge dokumentation i form at test, artikler eller
andet, på at motorcykelolier faktisk ER bedre end bil-olier.
Til gengæld har der flere gange været fremlagt (links til) undersøgelser
herinde som påviser at der IKKE er kvalitetsforskelle på bil og mc olier som
svarer til prisforskellene.

Fra mine mange år på hårdt kørte motorcykler ved jeg imidlertid at det IKKE
betaler sig at spare på olien. Jeg har slidt 6 Honda 600 motorer op nu, og
jeg kører IKKE på mindre end API SJ olie mere!
Og til 2-takt folket: Jeg er jo en notorisk skeptiker, men det er altså
rigtigt: Billige 2-takt olier soder VOLDSOMT meget mere end de gode! Så hvis
nogen skulle være interesseret i at købe mit restlager af Fina, vil jeg
gerne have et bud, jeg ER skiftet til Denicol S2 igen, det svineri i
udstødningsventilerne er ikke besparelsen værd - og, nåja, har jeg nævnt at
min Kawa satte sig?

Rittig



RpR (28-11-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 28-11-01 22:22

> Og til 2-takt folket: Jeg er jo en notorisk skeptiker, men det er altså
> rigtigt: Billige 2-takt olier soder VOLDSOMT meget mere end de gode! Så
hvis
> nogen skulle være interesseret i at købe mit restlager af Fina, vil jeg
> gerne have et bud, jeg ER skiftet til Denicol S2 igen, det svineri i
> udstødningsventilerne er ikke besparelsen værd - og, nåja, har jeg nævnt
at
> min Kawa satte sig?

Vi kunne ikke være mere enige (for en gangs skyld)

Men de 2 mærker har jeg ikke hørt om før nu?
Specs?

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Rittig (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-11-01 22:37

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3c055583$0$777$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Men de 2 mærker har jeg ikke hørt om før nu?
> Specs?

Begge er gamle kendinge på oliemarkedet, FINA reklamerede i 70'erne og
starten af 80'erne meget i formel 1, og ville vist slå sig op som
motorsportsolie, tror jeg. Den Fina Supramix er suverænt den mest sodende
olie jeg har prøvet (delsyntetisk, ingen API rating på emballagen, men en
ISO).
Denicol S2 er fuldsyntetisk API TSC-3, Denicol er vist det mest brugte mærke
i motorsport i DK. Denicol har også en delsyntetisk A1 som jeg har brugt
tidligere, men S2 soder mindre, så den bruger jeg nu.

Rittig



RpR (28-11-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 28-11-01 23:53

> Begge er gamle kendinge på oliemarkedet, FINA reklamerede i 70'erne og
> starten af 80'erne meget i formel 1, og ville vist slå sig op som
> motorsportsolie, tror jeg. Den Fina Supramix er suverænt den mest sodende
> olie jeg har prøvet (delsyntetisk, ingen API rating på emballagen, men en
> ISO).

Lyder umiddelbart som Silkolene's fuldsyntetiske til 65,- literen.

> Denicol S2 er fuldsyntetisk API TSC-3, Denicol er vist det mest brugte
mærke
> i motorsport i DK. Denicol har også en delsyntetisk A1 som jeg har brugt
> tidligere, men S2 soder mindre, så den bruger jeg nu.

Kører generelt med IP's GPX Pro 2, eller hvis det sker at der er tilbud på
Motorex 2T-Power (eller hvad den nu hedder, koster ca. 130,- literen)
Har virkeligt gode resultater med de 2 olier, og så lugter IP's af stegt
kylling =)

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Rittig (29-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 29-11-01 17:17

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3c056ad3$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Kører generelt med IP's GPX Pro 2, eller hvis det sker at der er tilbud på
> Motorex 2T-Power (eller hvad den nu hedder, koster ca. 130,- literen)
> Har virkeligt gode resultater med de 2 olier, og så lugter IP's af stegt
> kylling =)

Det vil jeg skrive mig bag øret til hvis jeg en dag skulle komme til at købe
en knallert...

Rittig



RpR (29-11-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 29-11-01 22:18

> Det vil jeg skrive mig bag øret til hvis jeg en dag skulle komme til at
købe
> en knallert...

Nu er det beregnet til MC'ere.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Jacob Stegelmann (29-11-2001)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 29-11-01 00:05


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3c052df5$0$25361$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Man kan købe en kanongod Mobil 1 fuldsyntetisk bil-olie til samme pris som
> de fleste motorcykelforhandlere sælger en meget ringe Bel-Ray mineralsk
> motorcykelolie for.

ok denne olie skulle vist være af en rimelig god kvalitet og være temmelig
dyr!!
.....heldigvis skulle jeg ikke betale for den
(forresten overholder den kravende for API SJ)
men skulle den så være god nok til at komme på en mc??

> På trods af utallige opfordringer er det aldrig lykkedes at få en af de
> "religiøse" til at fremlægge dokumentation i form at test, artikler eller
> andet, på at motorcykelolier faktisk ER bedre end bil-olier.
> Til gengæld har der flere gange været fremlagt (links til) undersøgelser
> herinde som påviser at der IKKE er kvalitetsforskelle på bil og mc olier
som
> svarer til prisforskellene.

hvad er så din/jeres erfaring eller mening? er der en forskel af betydninng
på bil -og mcolie, såfremt begge er af en ordenlig kvalitet, eller er det
blot er religions spørgsmål??
bør man helt undgå at komme bilolie på en motorcykel?..

> Fra mine mange år på hårdt kørte motorcykler ved jeg imidlertid at det
IKKE
> betaler sig at spare på olien. Jeg har slidt 6 Honda 600 motorer op nu, og
> jeg kører IKKE på mindre end API SJ olie mere!

hvordan er den API skala? og hvad er den et udtryk for (selvfølgelig er det
jo et udtryk for kvalitet, men hvordan måles det)?

--
Jacob (der pludselig er blevet en lettere bekymret olieskifter jomfru!)



Michael K.S. (29-11-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 29-11-01 00:14

On Thu, 29 Nov 2001 00:04:51 +0100, "Jacob Stegelmann"
<stegelmann(@)privat.dk> wrote:


>hvordan er den API skala? og hvad er den et udtryk for (selvfølgelig er det
>jo et udtryk for kvalitet, men hvordan måles det)?

API målet er et kvalitetsmål angivet af den amerikanske
olieindustri API (American Petroleum Institute-standardiseringsorgan).

S'et angiver såmænd blot at olien er til benzinmotorer og andet
bogstav mest til hvor nye motorer den kan bruges i,da fabrikanternes
krav generelt stiger kan man sige at jo højere bogstav jo højere
kvalitet, således en SJ bedre end SG f.eks.Den nuværende højeste er
iøvrigt SJ.

http://www.api.org/programs_services/quality/oilguide.pdf

-M

Lasse Lundberg (29-11-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 29-11-01 16:11

er det ikek bare et spg. om at finde et sted at købe en lille tønde
olie....og være flere om købet ? så brude prisen være i orden.

var i øvrigt forbi mobil1 hjemmesiden....de laver jo også mc olier nu...med
mere fosfor og zink i end til biler...der er måske der hemmeligheden ligger
i mc olier kontra bil olier

Lasse
nu med (lille)anpart i mille



Claus Rittig (29-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 29-11-01 17:08

"Lasse Lundberg" <lasse@lundberg-net.dk> skrev i en meddelelse
news:9u5j0v$v4m$1@news.net.uni-c.dk...
> er det ikek bare et spg. om at finde et sted at købe en lille tønde
> olie....og være flere om købet ? så brude prisen være i orden.

Nej, ikke helt. Olie nedbrydes af kontakt med atmosfærisk luft, dvs. din
olietøndes indhold vil ældes fra den dag du åbner den første gang, og derfor
kan du risikere at olien bliver gammel og dårlig inden du når at få brugt
den.
Tjek iøvrigt priserne på olie i store mængder i forhold til varehusenes
udsalgspriser - der er ikke ret meget at spare.

Rittig



Armand (02-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-12-01 06:37


Jacob Stegelmann <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en
news:3c04f914$0$25379$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Hvor vigtigt er det egentligt, at man bruger mc-olie istedet for alm
> motor-olie?
> helt specifikt sidder jeg med en fuldsyntetisk motorolie "Mobil 1,
rally
> formular" 5W-50
> vil det være helt hen i vejret at smide det på min cykel??
> (i min manual nævnes kun motorolie, ikke noget specifikt mc olie)

Eftersom at det i væsenligste grad vil være koblingen der påvirkes, er
det muligt blot at forsøge sig frem, og gå over til et andet
mærke/viskositet ved næste olieskift!

Min erfaring omkring olie, beror alene på viskositeten:
Kom den under 10W-xx, mistede koblingen på min 900'er Ninja helt og
holdent feeling'en, hvilket viste sig i værste form ved dragstarts fra
grønt lys: Koblingen bed pludselig og ukontrollabelt, hvilket ,ud fra
omdrejningstal, enten kunne være fatalt (forhjulet højt til vejrs, og
makkeren i fuld fart derudaf!) eller trist (fuldt tilkoblet med 5.000
rpm. på viseren og makkeren i fuld fart derudaf!).
En simpel test ved at starte i højt gear vil hurtigt vise hvorvidt
enhver ihældt olie (måske endda den du allerede har i nu?) har samme
påvirkning af din kobling:
Kan koblingen fires så kontrolleret at modellen kommer blødt igang,
eller
vil koblingen stedse hugge i, så man skal "starte forfra" med at fire
:-/

--
Armand.





Armand (02-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-12-01 04:59


Jens Peter Bovbjerg <faojpb@ringamt.dk> skrev i en
news:cc517b95.0111280428.60d6c514@posting.google.com...
> Såvidt jeg ved er den væsentligste forskel på bil- og mc-olie, at
> mc-olien smører både motor og gearkasse (på de fleste 4-takts
> modeller), hvor bilen har en speciel gearkasseolie. Dette stiller
> specielle krav til olien. Brug derfor kun mc-olie til din 4-takts mc.

Tjaeh :-/
På de biler hvor gearkassen smøres af motorolien (á min tidligere
Peugeot 205), er der ingen seperat krav til oliekvaliteten.

Den væsentligste forskel ligger i at koblingen ligger badet i motorolie
på en mc (med få undtagelser), hvorfor netop den med de
friktions-hæmmende additiver ikke er heldig!

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste