FlopDanmark og en drøm der brast
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-11-01 13:05

Hej alle,

Her er der en beretning om en stakkels motorcykelist og et stort ondt
forsikringsselskab.

I juni måned ringer jeg til topdanmark for at få oplyst hvad en præmie
(kasko og ansvar) kommer til at ligge på for en spritny Yamaha XJ600S. Ca.
7200,- om året som første års motorcyklist får jeg oplyst. "Nå det var lidt
dyrt" sagde jeg til den søde telefonekspedient. "Ja - men hvis du melder dig
ind i en MC Touring Club, så sparer du 10%." oplyste hun mig om. Det tænkte
jeg lød fornuftigt - så ville jeg ende med en årlig præmie på ca. 6500. Det
ville da være til at leve med. Oven i det sagde hun til mig at jeg ved at
vælge at deponere nummerpladen hos dem i vintermånederne kunne være fri for
at betale kasko. Udemærket - tænkte jeg - endnu en besparelse.

Nå, men drømmen koster jo - så jeg fik købt maskinen og meldt mig ind i
TopDanmark men blev noget overrasket da jeg modtog min første halv-årlige
indbetaling på i alt ca. 4500,-. Den var helt gal - for det første dækkede
den fra 1/6 til 1/12 (jeg købte først cyklen i slutningen af juli) og for
det andet var beløbet helt forkert. Jeg ringede til TopDanmark og fik at
vide at "så måtte jeg have fået forkerte oplysninger" og at jeg ikke kunne
blive meldt ind i MC Touring Club fordi jeg ikke havde kørt skadefrit i 2 år
og haft kørekort i 5 år. Det fik jeg ikke at vide første gang jeg talte med
dem. Derudover fik jeg så at vide at man betaler for et halvt år ad gangen
uanset hvornår man melder sig ind. Det hæftede jeg mig så desværre ikke mere
ved - og accepterede at det jo koster kassen at køre MC.

Her til morgen dumper der så et brev ind fra TopDanmark med en opkrævning på
det næste halve år - på i alt. ca. 4500,- igen. Dækningen fremgår af brevet
til at være fra 1/12 - 1/6. Der er noget helt galt tænker jeg og ringer
derfor til TopDanmark igen. Her får jeg endnu en gang oplyst at jeg har fået
forkerte informationer idet man ikke længere kan deponere pladerne hos dem
(det blev åbenbart afskaffet for 5 år siden) og at man ikke kan undsige sig
at betale for kasko i de 3 vintermåneder.

Og nu er jeg efterhånden godt knotten ... og vil derfor høre jer om: 1) Der
er noget at gøre andet end at klage. 2) Nogen der kender et
forsikringsselskab, der er bedre og som ikke kræver at man er medlem af en
brancheorganisation.

Suk,

Tony

Fra : Søren L Hansen

Dato : 26-11-01 13:28

Tony Lorentzen <tony@lorentzen.com> wrote in article
<9ttb4o$tus$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> er noget at gøre andet end at klage. 2) Nogen der kender et
> forsikringsselskab, der er bedre og som ikke kræver at man er medlem af

MC touring klub er da ikke en brancheorganisation, men bare en forening for
at få rabat hos topDK.

Dernæst, den forsikring de fleste har dækker jo ikke i de 3 vintermåneder,
så det lyder sært det med at du ikke kan slippe for vinter-kasko. Jeg er
ved Danske Forsikring, og der kan man vælge nøjagtig den periode kaskoen
skal dække, i år har jeg kun haft det i et par måneder. Man indsender
erklæringer om at pladen sættes på og af igen...

Men der er noget der hedder Forsikringsoplysningen, nummeret kan fås ved
telefonoplysningen
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-11-01 22:06

"Søren L Hansen" <lindholt@REMOVETHISperson.dk> wrote in message
> MC touring klub er da ikke en brancheorganisation, men bare en forening
for
> at få rabat hos topDK.

Nej det ved jeg da godt - men der er nogle forsikringsselskaber, der kræver
at man f.eks. er medlem af f.eks. HK eller andre forbund og
brancheorganisationer.

> Dernæst, den forsikring de fleste har dækker jo ikke i de 3 vintermåneder,
> så det lyder sært det med at du ikke kan slippe for vinter-kasko.

Det kan jeg godt. Men da jeg fik forklaret omfanget af forsikringen i
telefonen, fortalte de mig at jeg godt kunne køre hele året men at kaskoen
ikke dækkede hvis jeg røg på røven og fik smadret cyklen. Derimod er tyveri,
hærværk osv. dækket hele året. Men når nu min maskine står opstaldet hos en
forhandler der har sin egen forsikring så synes jeg det er dumt at betale
NOGET SOM HELST til TopDanmark i den periode hvor jeg på ingen måde kan
eller ønsker at bruge cyklen. De oplyste mig til at starte med om at jeg
godt kunne stille forsikringen i bero. Men det viser sig nu at være umuligt.

Jeg skulle åbenbart ikke have stolet på hende jeg talte med - men derimod
have sendt min police til advokaten først.

Synd at det skal komme dertil.

> [...]
> skal dække, i år har jeg kun haft det i et par måneder. Man indsender
> erklæringer om at pladen sættes på og af igen...

Det vil jeg lige tjekke ud. Takker.

> Men der er noget der hedder Forsikringsoplysningen, nummeret kan fås ved
> telefonoplysningen

Det vil jeg også lige kigge på.

Hygge,

Tony

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 27-11-01 21:49

En-eller-anden-skrev:
> kaskoen
***********************
Var det ikke det der før hed Danske Phønix, og som efterfølgende blev solgt
til <TADA.wav> ..... Topdanmark ??? Adressen er vist noget med Borupvang -
samme som Topdk.

Jeg mener at Danske Bank hoppede helt ud af forsikring, og kun beholdt
Danica fordi der vist var kroner i kassen.

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Armand

Dato : 02-12-01 06:26

Søren L Hansen <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en

> Dernæst, den forsikring de fleste har dækker jo ikke i de 3
vintermåneder,
> så det lyder sært det med at du ikke kan slippe for vinter-kasko.

Top DK har iberegnet den obligatoriske stilstandsperiode i årspræmien,
hvorfor man ikke kan få penge tilbage hvis man, som forventet,
"opstalder";
men derimod skal betale ekstra-præmie hvis man kører vinteren igennem.

Det er forøvrigt min erfaring at man får et beløb tilbagebetalt, der er
uforholdsvis stort, hvis man afmelder (= motorkontoret) for
vinterperioden.

Tabet af 3 mdr.'s anciennitet kan for mange sagtens opvejes af
besparelsen; hvorfor netop en hel afmelding af motorcyklen ved
centralregisteret og opstaldning ved et mc-værksted med dækning af
køretøjet, er et godt råd til de der har så nye motorcykler at de
umiddelbart kan genindregistreres til foråret uden at mer-udgiften til
et syn løber oveni!
På den anden side, så er det jo også kun et par hundrede kr. yderligere
(excl. leje af prøveplade) for at få synet!

--
Armand.

Fra : Michael K.S.

Dato : 26-11-01 13:36

On Mon, 26 Nov 2001 13:04:37 +0100, "Tony Lorentzen"
<tony@lorentzen.com> wrote:

> [...]
>(det blev åbenbart afskaffet for 5 år siden) og at man ikke kan undsige sig
>at betale for kasko i de 3 vintermåneder.

Øhhh nå-nå,gad vide om det er helt korrekt.Jeg havde ansvar på min
VF500 hos Top-DK sidste år og der kunne man i hvert fald godt fravælge
vinterkørsel,ja faktisk var det sådan at forsikringen som standard var
1. Marts - 1. Dec.,og vinterdækning var noget man skulle tilmelde
sig.Men det er korrekt nok at man ikke skulle deponere pladerne,dem
fik man lov at beholde,der var bare ingen forsikring på.Det er dog
muligt at reglerne er lavet om siden eller er anderledes for kasko,men
jeg ville nok lige ringe en ekstra gang og forsøge at få det
verificeret.
Iøvrigt lavede de et sjovt lille stunt med mig,jeg tilmeldte min
forsikring til vinterdækning i Dec. og frameldte igen i slutningen af
feb.Det beløb jeg ellers skulle have betalt tilbageregulerede de for
hele perioden på min næste indbetaling,så jeg reelt intet kom til at
betale for Dec. - Feb. Det var da vældig pænt af dem,men viser måske
også at de ikke altid har helt styr på sagerne .

-M

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-11-01 22:08

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

> [...]
> vinterkørsel,ja faktisk var det sådan at forsikringen som standard var
> 1. Marts - 1. Dec.,og vinterdækning var noget man skulle tilmelde

Som jeg har skrevet i et andet svar, så har jeg heller ikke vinterdækning
på. Men jeg fik bare oplyst at vinterdækning drejede sig om hvorvidt jeg
ville have dækket min cykel i fald at jeg selv faldt og fik den smadret.

> [...]
> betale for Dec. - Feb. Det var da vældig pænt af dem,men viser måske
> også at de ikke altid har helt styr på sagerne .

Ja det må man sige. Lad være med fortælle dem noget om det

Mvh,
Tony

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-11-01 14:03

Du kan fravælge vinterkørsel. Det hun mener er, at de deler 9 måneder ud på
12. Så hvis du aflevere pladen hos politiet i fx. 4 mdr. ja, så spare du 1/3
(også vægtafgift). Men det vil de ikke så gerne ud med, for som de siger,
det er forsikringen ikke baseret på (de overvejer også at ændre det, om det
er sket ved jeg ikke). Dog skal du være opmærksom på om din MC skal synes
igen, hvis den er under 5 år er det intet problem. Så skal du kun bruge lidt
kroner på en ny plade.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : boe

Dato : 26-11-01 14:12

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]

> er sket ved jeg ikke). Dog skal du være opmærksom på om din MC skal synes
> igen, hvis den er under 5 år er det intet problem. Så skal du kun bruge

Du foreslår at afmelde cyklen helt. Problemet kan bare være, at
forsikringsselskabet så også er frit stillet, i forhold til at nægte at tage
dig ind som kunde, når du står der igen til marts og gerne vil ud at køre...

Bo, VF1000F

Fra : boe

Dato : 26-11-01 14:13

> [...]
tage
> dig ind som kunde, når du står der igen til marts og gerne vil ud at

Jeg glemte lige, at der så også kan blive problemer med optjening af
anciennitet!

Bo, VF1000F

Fra : Michael K.S.

Dato : 26-11-01 14:27

On Mon, 26 Nov 2001 14:13:12 +0100, "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com>
wrote:

>Jeg glemte lige, at der så også kan blive problemer med optjening af
>anciennitet!

Ja Top-DK er (eller var) lidt specielt.På min ansvarsforsikring var
det sådan at det principielt var en helårsforsikring,_men_ at man ikke
måtte køre i perioden 1. Dec - 1. Marts (sjovt egentlig).Denne periode
skulle man så betale ekstra for,nemlig 1/3 af "årspræmien" (de facto 9
mdr.)
Til gengæld fik man så også godskrevet 1. års anciennitet selvom man i
princippet kun havde været "dækket" 9 ud af årets 12 mdr.

Måske det er det hun mener med at man ikke kan fravælge
vinterdækningen,idet det allerede er gjort i std. policen ??

-M

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-11-01 15:27

Selvfølgelig opspare man ikke anciennitet, når den nu ikke er forsikret. Men
jeg har aldrig hørt at de nægter at genoptage forsikringen, sker det tit ???

Fra : boe

Dato : 26-11-01 16:06

> Selvfølgelig opspare man ikke anciennitet, når den nu ikke er forsikret.
Men
> jeg har aldrig hørt at de nægter at genoptage forsikringen, sker det tit
???

Nej sikkert ikke, for det sker nok heller ikke tit, at der er nogen som
praktiserer at afmelde sin mc hvert efterår. Men tror du ikke, at
forsikringsselskabet bliver træt af at udfylde papirer og sende nye
opkrævninger hvert forår og derefter beregne refusion og kreditere hvert
efterår?

Bo, VF1000F

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-11-01 16:18

Det er bliver de sikkert, og de var heller ikke helt tilfreds dengang jeg
praktiserede det.

Fra : Peder

Dato : 26-11-01 14:39

<tony@lorentzen.com> wrote:

> [...]
>
> 2) Nogen der kender et
>forsikringsselskab, der er bedre og som ikke kræver at man er medlem af en

Runa som jeg ha gode erfaringer med (læs andetsteds) kan man vist
komme ind i, blot ved at have en konto hos Lån & Spar.
Man behøver jo ikke at bruge den...

Codan tager iøvrigt stadig imod nummerplader om vinteren mod 80%
reduktion i præmien for perioden. Periodens længde er iøvrigt
frivillig - du kan altså forlænge vintersæsonen, hvis du vil.

Fra : Thomas Makro

Dato : 26-11-01 15:37

On Mon, 26 Nov 2001 14:38:50 +0100, Peder
<eskildsen@FJERNDETTEemail.dk> wrote:

>Codan tager iøvrigt stadig imod nummerplader om vinteren mod 80%
>reduktion i præmien for perioden. Periodens længde er iøvrigt
>frivillig - du kan altså forlænge vintersæsonen, hvis du vil.

Er MCen så tyveriforsikret (hvis man har kasko) om vinteren, altså når
pladerne er indleveret? Og er den dækket af brand?

--
M.v.h. Thomas Makro (som er i Runa, og derfor blot nysgerring)
Honda VFR 750 F

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-11-01 16:20

Den plejer at være dækket hvis pladerne ligger hos forsikringsselskabet. Men
ikke hvis du afmelder den hos politiet. Der kan man vælge at vinteropbevare
sin MC hos en forhandler, de fleste forhandlere forsikre mod brand og
tyveri. Men det æder jo så af besparelsen.

Fra : OK

Dato : 26-11-01 17:35

"Tony Lorentzen" <tony@lorentzen.com> skrev i en meddelelse

2) Nogen der kender et
> forsikringsselskab, der er bedre og som ikke kræver at man er medlem af en
> brancheorganisation.

Jeg sidder med et dugfrisk tilbod fra GF. Det er min første mc, så jeg
starter fra bunden:

Ansvar helårligt 1.785 kr faldende til 1.116 efter 2 års skadefri.
Ansvar + kasko helårligt (mc op til 25.000 kr): 2.969 faldende til 1.583
efter 2 års skadefri. De forsikrer også dyrere mc, men dermed bliver præmien
også lidt dyrere.

Ovennævnte priser er uden vinterdækning (1712 til 29/2). Minus vinterdækning
gælder kun selvforskyldte skader; brand, tyveri og hærværk er fortsat
dækket.

Ønsker man fuld vinterdækning skal man betale 15% mere.

Kan det fås billigere som nybegynder?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-11-01 09:19

> Kan det fås billigere som nybegynder?

Det hjalp hvis du sagde hvilken maskine det drejer sig om ....
Men "(mc op til 25.000 kr): 2.969" lyder som om at det er i kategorien
<175ccm og der er de meget billige. Jeg giver lige godt tusind for kasko med
vinterdækning med 4-5års anc.

Mvh
Anders Majland

Fra : OK

Dato : 27-11-01 18:08

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men "(mc op til 25.000 kr): 2.969" lyder som om at det er i kategorien
> <175ccm og der er de meget billige. Jeg giver lige godt tusind for kasko

Det lyder billigt (hvis det er helårligt) - hvor????

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-11-01 18:26

> med

> Det lyder billigt (hvis det er helårligt) - hvor????

Også ved GF i deres billigste kategori. Alstå som ovenfor skrevet <175ccm og
<25000kr (aktuel værdi)

(Endnu) en af fordelene ved GF er at de forsikrer efter aktuel værdi og ikke
efter nypris. Så da min scooter har klaret 37000km og 3 danske vintre er
dens værdi selv med ekstraudstyr pænt under den grænse Jeg burde måske
droppe kasko'en men forskellen fra ansvar til kasko er jo kun nogle få
hundrede kroner, og så er den jo forsikret mod tyveri.

Det vil aldrig kunne betale sig at lade kaskoen betale skade mindre end en
totalskade, så mit uheld for en måned siden æder jeg selv da det mest er
kosmetiske skader. - Dog kan det anbefales med en indboforsikring uden
selvrisiko til at betale tøjet)

Jeg håber også at jeg er ved at få styr på prioriteringerne således at der
kan blive til en "ny" mc til foråret - Efterhånden har jeg jo sparet lidt
anc. sammen så forsikringen også bliver til at betale på f.eks en Pegaso.
Scooteren regner jeg dog med at beholde til vinterkørsel

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150 98', 36kkm, Crash&Gaffa style

Fra : Steen Schmidt

Dato : 27-11-01 22:22

> [...]
med
> dem. Derudover fik jeg så at vide at man betaler for et halvt år ad gangen

Du kan selvfølgelig melde dig ind i MC Touring Club når som helst, men
teoretisk set kan du ikke gøre brug af rabatten før du har 2 års
anciennitet. Nogle er ligeglade med de 2 år i praksis.

Selvfølgelig gælder din forsikring fra den dag du tegner den, og så til en
eventuel skæringsdato (du skal ikke betale bagud fra før den dato den er
bestilt til). Hvis halvårspræmien er 4500,-, og du køber forsikringen for
eksempel d. 20/7, så skal den gælde fra 20/7 til 1/12, hvilket giver
(4500/182)*(182-49)=3288,-. Næste gang er præmien så 4500,- (d. 1/12 til
1/6).

> [...]

sig
> at betale for kasko i de 3 vintermåneder.

Det er igen galt. TopDK beregner prisen for de 9 måneder ansvar+kasko, og
lægger hertil 3 måneder kun med kasko. Dén samlede pris deler de med 12, så
du betaler det samme hver eneste måned, ligegyldigt hvilken dækning du har
hvornår. Det er altså rigtigt nok at du betaler det samme hvert halvår, men
begrundelsen er forkert.

Jeg har også haft en del bøvl med TopDK, og skal aldrig have dem igen.
Generelt er telefoniske oplysninger blot vejledende - ikke noget man skal
stole på. Jeg fik for eksempel at vide i telefonene, efter min MC var blevet
stjålet, at TopDK automatisk ville afbestille min forsikring og sende mig
overskudsbeløbet, hvis ikke den blev fundet inden for en måned. I det lys
blev jeg jo nødt til at betale en måneds forsikring for en tyveknægt der
kørte rundt på mi motorcykel, men i det mindste behøvede jeg ikke at tænke
over at få forsikringen afbestilt selv. Wrong! Da der var gået godt en
måned, uden jeg havde fået en check fra TopDK, ringede jeg til dem; jamen
den forsikring skulle jeg da afmelde skriftligt, og der var en måneds
opsigelse! Altså ville det ende med at jeg i over 2 måneder ville have
forsikret en MC jeg ikke havde. Jeg fik allernådigst nedsat min
opsigelsesfrist lidt, så jeg "kun" betalte for lige godt 1½ måned i stedet
for godt 2. Ikke fordi de havde givet mig forkerte oplysninger i telefonen,
men fordi de gerne ville gøre mig en tjeneste nu når jeg havde været så
glemsom!

En af mine kammerater havde fået telefonisk bekræftet at han havde friskade
på sin kaskoforsikring til bil (igennem Tryg Baltica mener jeg). Denne galdt
ved tyveri, hærværk osv. Et par måneder efter han havde købt sin fine nye
Opel Corsa, var der en idiot der sparkede et sidespejl af den, og min
kammerat ringede så til forsikringen - det kunne han ikke få dækket som
friskade, da det i så fald skulle være seriehærværk! Hmm, hvad dækkede
seriehærværk så? Jo, det afgjorde man fra gang til gang, hvor mange biler
det drejede sig om, og hvor tæt de skulle stå på hinanden. han kunne jo bare
få kaskoen til at dække, mente de, men så ville han jo ryge ned ad
præmiestigen og skulle betale selvrisiko osv....

> Og nu er jeg efterhånden godt knotten ... og vil derfor høre jer om: 1)
Der
> er noget at gøre andet end at klage.

Hvis du er heldig kan du kan få lov at opsige din forsikring grundet falske
købsforudsætninger (eller sandsynlige og åbenlyse misforståelser). Du kan
ikke tvinge dem til at sætte prisen ned.

> 2) Nogen der kender et
> forsikringsselskab, der er bedre og som ikke kræver at man er medlem af en
> brancheorganisation.

Det er nok svært at finde, men nogle billige forsikringsselskaber kræver
faktisk ikke så meget. Der er også noget om snakken om at det for nye
trafikanter næsten kun kan betale sig købe et vrag og så nøjes med
ansvarsforsikring de først 2-3 år. Det er ikke godt for trafiksikkerheden,
og heller ikke ret sjovt, men det er billigt.

Mvh
Steen

Fra : Montanus

Dato : 29-11-01 00:44

Hej Tony og alle du har fået "gode" råd af...

jeg skriver fordi jeg selv er mc kører "Moto-Guzzi freak" og ikke mindst
ansat i det anklagede selskab !!

Man må sige at i er typiske kunder og holdingerne er almindelige.

Jeg vil gerne starte med at præcisere købeloven - der ER fuld
fortrydelsesret 14 dage efter modtagelsen af policen - så hvis i får
noget forkert i forhold til hvad i har troet i købte (hørte i tlf) - så
find et måske bedre forsikringsselskab at købe sikkerhed i - hurtigst
muligt !!!! - ellers er det selvvalgte problemer i taler om.

I topdanmark køber man sin mc-forsikring for 12 mdr. ad gangen - der
findes en pris uden vinter kørsel og en med !! - man skal ikke bøvle med
at aflevere nr. plader i vinter½året - rar luxus vil jeg mene - og et
minimum af papirarbejde for de fleste.

prisen for forsikringer i top afhænger af antal skadesfri år og type MC
samt værdi som ny.. subjektive vurderinger som skal gøre det muligt for
alle fornuftige brugere af mc at få 2 hjul til en rimelig præmie på
forsikringen. - det er vedr. prisen en fordel at kombinere forsikringen
med flere andre som eks. hjemforsikring ulykkesforsikringer m.fl. - da
køretøjsforsikringer generelt set er et dårligt marked for
forsikringsselskaber - i skal også som kunder bemærke at
forsikringsselskaber er blevet pålagt at opkræve afgifter til staten det
kan i se på opkrævningen.

håber disse kommentarer kan belyse nogen af den usikkerhed jeg synes jeg
sporede i mange af indlæggene.

med venlig mchilsen Montanus !

PS: har i spørgsmål - så holder jeg øje med gruppen og skal nok forsøge
at svare - håber ikke det er for meget løftede pegefingre i mit indlæg.
*s*

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael K.S.

Dato : 29-11-01 01:12

On Wed, 28 Nov 2001 23:44:29 GMT, "Montanus" <Montanus.news@kandu.dk>
wrote:

>Man må sige at i er typiske kunder og holdingerne er almindelige.

I så fald har i da et image-problem har i ikke

>. subjektive vurderinger

Ja det skal jeg lige love for det er,jeg kunne godt tænke mig at se
noget dokumentation for den prissætning der er valgt på
sportsmc'er,fik opgivet en præmie på 24.000 med 8.000 i selvrisiko på
en '92 CBR600,eller hvad med 11.000 og 5.000 i selvrisiko på en '86
VF500 (2 års skadefri)...thanks for nothing Top-DK

>som skal gøre det muligt for
>alle fornuftige brugere af mc at få 2 hjul til en rimelig præmie på
>forsikringen.

Hvis man er fornuftig nok til ikke at vælge noget der bare lugter af
en sportmc ik' ).....Men det gør alle fornuftige brugere jo også -
eller hva' ?

-M

Fra : Steen Schmidt

Dato : 29-11-01 02:40

> PS: har i spørgsmål - så holder jeg øje med gruppen og skal nok forsøge
> at svare - håber ikke det er for meget løftede pegefingre i mit indlæg.

Hvad med løgne over telefonen? Er det bare almindeligt iblandt
forsikringsselskaber?

Mvh
Steen

Fra : Morten Dahl

Dato : 29-11-01 12:02

"Steen Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med løgne over telefonen? Er det bare almindeligt iblandt
> forsikringsselskaber?

Nej nej, hos TopDk er det ikke kun over telefonen (ved sku egentlig ikke
om det er noget at grine af)

-
Morten Dahl

Fra : Montanus

Dato : 29-11-01 21:06

Kære gruppe !

Der er vel sund logik i at hurtige tyvetækkelige sportsmaskiner koster
en del mere en kedelige glinsende cykler - ligesom Harley der er
foretrukken tyveriobjekt.

Jeg kørte også mc i slut 70'erne - hvor en ret stor del motorcykler
forsvandt pludseligt - som krisen kradsede.. hvilket betød en ret høj
præmie allerrede dengang. - det er svært med prisen - det er jeg klar
over - når man ikke er af den ældre elite"bilist" slags og måske endda
er under uddannelse og pengene er mindre - ja der er udgiften til
køretøjsforsikringer jo hårdest. - Mit råd til nybegyndere er (kedeligt)
men pris bevidst... køb en MC du kan nøjes med at ansvarsforsikre -
optjen de skadesfri år på den - så harmonerer det med den øgede og
forbedrede økonomi - når der skal/kan investeres i et dyrere køretøj.

Det med løgnagtige forsikringsfolk i tlf... vil jeg også gerne
kommentere !! - jeg vil gerne understrege at løgn er : når man siger
noget mod bedre vidende, til gunst for sig selv.. det nægter jeg at tro
på nogen gør i branchen - men vil da gerne undskylde hvis nogen MOD
bedre vidende, har troet noget som ikke var rigtigt, og oplyst dette.
-MEN derfor er købeloven der jo - til at beskytte den lille uskyldige
bonus pater forbruger - mod den slags MISFORSTÅELSER fra de store grumme
selskaber *S*

Og lige en kommetar til den der ikke automatisk fik afmeldt sin mc.
efter tyveri - det er fatisk således at afmelding af køretøjer generelt
foregår via centralregistret for motorkøretøjer og de så efterfølgende
giver det pågældende forsikringsselskab besked - der så derefter
udbetaler ristorno fra afmeldingsdatoen.. det kan tage tid .. men det
bliver altid betalt tilbage fra den dato køretøjet afmeldes - vist endnu
en MISFORSTÅELSE at rette !

Et velment og forstående svar fra den anden side.

hilsen Montanus

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael K.S.

Dato : 30-11-01 16:21

On Thu, 29 Nov 2001 20:05:51 GMT, "Montanus" <Montanus.news@kandu.dk>
wrote:

>Der er vel sund logik i at hurtige tyvetækkelige sportsmaskiner koster
>en del mere en kedelige glinsende cykler - ligesom Harley der er
>foretrukken tyveriobjekt.

Er der ? I så fald giver det anledning til flere spørgsmål end det
besvarer.

Er erstatningen ved tyveri en væsentlig del af udbetalingerne,og givet
fald hvorfor bruger selskaberne så det modsatte argument for ikke at
nedsætte præmien ved forskellige tyverisikringer ?

Kan du påvise ved hjælp af statistiske oplysninger at der bliver
stjålet flere sportsMC'er end touring/sofacykler ?

Hvordan kan det være at selskabernes præmier varierer så meget som de
gør,er det ikke den samme risikovurdering der ligger til grund eller
hva' ?En forskel på en faktor 2-3 er ikke usædvanlig.Er der forskel på
risikoen for at få stjålet sin cykel afhængig af hvor man er forsikret
?

> [...]
>optjen de skadesfri år på den - så harmonerer det med den øgede og
>forbedrede økonomi - når der skal/kan investeres i et dyrere køretøj.

Hmmmm,nu har jeg hørt folk med 7 års skadefri fået opgivet aldeles
horrible præmier på selv "moderate" sportsmc'er og jeg savner stadig
et bevis på at det er udtryk for en reel risikovurdering. Hvis man nu
tænker sig at jeg f.eks skulle forsikre en CBR som den jeg havde
(værdi - lad os bare sige 65.000) den ville så koste 24 kkr plus 8 kkr
i selvrisiko.Blev den stjålet kunne i max. skulle udbetale 52.000 kr
og kørte jeg så et år med 1 skade ville det koste mig 32.000 _plus_
bonustab på X antal tusinde kr....Er der virkelig et udtryk for den
reelle risiko der er ved at forsikre en sådan MC ?

Jeg forespurgte forresten også på en R1'er til omkring 200 kkr og den
var (weird nok ) ikke væsentlig dyrere at forsikre - hvordan hænger
det så sammen ?

Næh jeg tror nu snarere at ordet pris_politik_ som i selv bruger er
det rigtige ord )...risikovurdering - naaaah ).
(min indstilling til det modsatte er bevist/sandsynliggjort)

En anden ting jeg savner i jeres sortiment er en (udelukkende)
ansvar+tyveri forsikring,hvorfor kan man ikke tegne en sådan ?

Well - egentlig kan jeg også være ligeglad da jeg slet ikke har nogen
gadecykel og det er højst usikkert om jeg nogensinde får en igen )

-M

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 04-12-01 01:57

Hej,

Jeg giver dig absolut ret i det du skriver. Der er ingen sammenhæng i den
måde forsikringsselskaberne sammensætter forsikringer på. Jeg finder det
foruroligende at Montanus ikke har svaret på dit indlæg for det tyder endnu
mere på at du har ret.

Suk!

Mvh,
Tony
XJ600S (der vel næppe kan kategoriseres som en racer eller noget vildt)