Gammel Benzin ??
Fra : René Dahl

Dato : 25-11-01 16:28

Kan benzin blive for gammel, eller kan jeg lade den halve tank jeg har, stå
vinteren over ??
(Og det er ikke fordi jeg er for nærig til at købe en ny tankfuld benzin

Og hvad gør man mere når mcén skal overvintre.
(Den står tørt)

Batteri ?
Dæk ?
Olie ?

På forhånd tak !!

Mvh.René Dahl
Suzuki Gsx750ex.

Fra : Jens Jessen

Dato : 25-11-01 16:48

Benzinen skulle kunne klare sig. Lad dit batteri op hver måned, men aflad
det inden (tænd lys). Altid en god detalje at skifte olien inden
opstaldning - husk også et nyt filter. Det er heller ingen skade til at
dækkene er fri af underlaget.

Journalist Jens Jessen (DJ)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. 8657 7201 Fax. 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-11-01 16:26

"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Benzinen skulle kunne klare sig.

Det er faktisk ikke min erfaring, jeg synes altid bensin der er mere end ca.
3 mdr. gammel får cyklerne til at køre elendigt. Måske kører vi ikke på
samme bensin?

Rittig

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-11-01 23:00

> Det er faktisk ikke min erfaring, jeg synes altid bensin der er mere end
ca.
> 3 mdr. gammel får cyklerne til at køre elendigt.
> Rittig

Øh, nu er det jo allerede et ukendt antal millioner år gammelt når det
bliver pumpet op, så mon ikke det skulle kunne klare 3 måneder ekstra?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-11-01 23:57

> ca.

> Øh, nu er det jo allerede et ukendt antal millioner år gammelt når det
> bliver pumpet op, så mon ikke det skulle kunne klare 3 måneder ekstra?

Hæ, jo, men additiverne er relativt nye. Det er nu min erfaring, og min
lokale mekaniker brokker sig over det samme. Men som sagt, det kan jo være
der er forskel på bensin. Jeg kører på Q8 og Metax og altid Oktan 92.

Rittig

Fra : Mads Stetter

Dato : 27-11-01 06:23

> [...]
> lokale mekaniker brokker sig over det samme. Men som sagt, det kan jo være
> der er forskel på bensin. Jeg kører på Q8 og Metax og altid Oktan 92.

En af mine gymnasievenner har lige været med skolen på et refinaderi (Ikke
stavet rigtigt) et stykke nede i jylland, som var eget af shell. De fik at
vide at alt benzin som blev solgt i jylland kom derfra, OGSÅ alt det på de
konkurende stationer som Q8 og Statoil!

Og i odense ligger så et refenaderi som forsyner resten af danmark!

Jeg blev godt nok lidt forbavset over det da han sagde det....

MVH MAds Stetter

Fra : Morten Dybdal

Dato : 27-11-01 13:00

Mads Stetter wrote:

> [...]
> vide at alt benzin som blev solgt i jylland kom derfra, OGSÅ alt det på de

Kun den rå benzin, de enkelte selskaber tilsætter selv additiver.

--
Morten Dybdal

Fra : Mads Stetter

Dato : 27-11-01 17:41

"Morten Dybdal" <""morten\"@(rem)dm-data.dk> skrev i en meddelelse

> Kun den rå benzin, de enkelte selskaber tilsætter selv additiver.
>
> --
> Morten Dybdal

Ok, så kan jeg også bedre se lidt mere logik i det!

Tak for svaret!

MVH Mads Stetter

Fra : Armand

Dato : 02-12-01 06:32

Mads Stetter <stetter@oncable.dk> skrev i en
> "Morten Dybdal" <""morten\"@(rem)dm-data.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, så kan jeg også bedre se lidt mere logik i det!

Hæ!

Der snakkes tydeligvis om Shell's raffinaderi her i Fredericia, og det
med hvert selskabs eget additiv er i min opfattelse kun noget man bliver
nødt til at fremføre når man netop henter vædsken samme sted

Jeg har som smed arbejdet bl.a. på læsseramperne på raffinaderiet, og
herunder
oplevet at chaufførerne fra de forskelige selskaber hælder et skvæt á
omtrent 5-10 cl. fra en lille plastflaske i hver af de 5-6 individuelle
tanke der er på sådan en tankvogn - Det kan altså ikke være være dét der
gør nogen større forskel, selvom at selskaberne bedyrer indholdet af
andre aditiver :-|

Forøvrigt har Q8 sin egen fyldeplads i Fredericia; men lad jer ikke
narre af det - de har en direkte forbindelse tværs under vejen og over
til Shell-raffinaderiet på den anden side af gaden

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-11-01 11:16

"Mads Stetter" <stetter@oncable.dk> wrote in message

> Og i odense ligger så et refenaderi som forsyner resten af danmark!

Hvor i alverden ligger det henne?

/Rune - fra Odense

Fra : Anders Vinther

Dato : 27-11-01 17:35

"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> wrote in message
> Benzinen skulle kunne klare sig. Lad dit batteri op hver måned, men aflad
> det inden (tænd lys).

Er der ikke noget med, at det kommer an på batteriet, om det skal aflades
(og kan tåle det)?

Eller er det kun nyrere biler?

Mvh.

Anders V.

Fra : Armand

Dato : 25-11-01 17:26

> [...]
købe
> en ny tankfuld benzin ??
> Og hvad gør man mere når mcén skal overvintre (Den står tørt).

På DMC's hjemmeside, findes der en grundig udredning omkring
vinter-opstaldning på FAQ'en - Faktisk så grundig at selv den om den
halve tankfuld også er nævnt

Link:
www.dmc-org.dk [faq'en er blandt knapperne i venstre side]
Check it out!

--
Armand.

Fra : René Dahl

Dato : 26-11-01 16:52

> På DMC's hjemmeside, findes der en grundig udredning omkring
> vinter-opstaldning på FAQ'en - Faktisk så grundig at selv den om den
> halve tankfuld også er nævnt

Argghh....den har jeg da egenligt godt set før.. DMC altså.
Men takker mange gange

Mvh.
René Dahl.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 27-11-01 23:50

> Kan benzin blive for gammel, eller kan jeg lade den halve tank jeg har,
stå
> vinteren over ??
> (Og det er ikke fordi jeg er for nærig til at købe en ny tankfuld benzin

Der skal da nok fordampe nogle af de gode stoffer i benzinen henover
vinteren. Men jeg tror ikke det burde give de store startproblemer. Min
plæneklipper (16 år) bliver hvert efterår stillet hen efter sidste
græsslåning med den forhåndenværende benzin i. Og jeg har aldrig oplevet at
den ikke starter efter 4-5 ryk i snoren om foråret, uden anden forberedelse
end at rense tændrøret. Benzinen er på det tidspunkt trods alt min. 5 mdr.
gammel.

Allan Bojesen
Ginge 4 hk, 0-5 = 3 skridt (men så er den også med træk)

Fra : Jakob Barfod

Dato : 29-11-01 11:13

"Allan Bojesen" <allan@bojesen.com> skrev i en meddelelse

> [...]
forberedelse
> end at rense tændrøret. Benzinen er på det tidspunkt trods alt min. 5 mdr.

Min oldefar gravede ved 2. verdenskrigs begyndelse et par store jerry-cans
med benzin ned i haven, idet han var bange for, at det måske på et tidspunkt
kunne komme til at gælde om at komme langt væk hurtigst muligt. Den slags
dyre dråber lader man jo ikke gå til spilde, så efter krigen gravede han dem
op igen og hældte på bilen. Den kunne _ikke_ køre med... det, benzinen var
blevet til

--
Jakob

Fra : Evan Agerbo

Dato : 28-11-01 11:50

JA
Jeg har selv prøvet det. Benzinen havde godt nok været i tanken i ca. 3 år,
og da jeg skulle have gang i mc`en igen ville den ikke starte, så fandt min
mekaniker ud af at karburatorerne var fyldt med grønt "snot" som er
reststoffet når alt det gode er fordampet, dette var blyfri oktan 92.
VH Evan

Fra : Mads Lund

Dato : 28-11-01 12:21

> Kan benzin blive for gammel, eller kan jeg lade den halve tank jeg har,
stå
> vinteren over ??

Bensinen kan sagtens overvintre. Det eneste man skal gøre, er ved forårs
opstart, at tømme svømmerhusene, så man får noget "frisk" bensin fra tanken
ned i karburatorerne. Der fordamper nemlig noget af det stuff, som er
lættese antændelig fra bensinen, men denne fordampning er klart størst i
svømmerhuset, da overflade kontra volumen er meget stor her.

Så lige 5 sek udløb af lænseskruerne, så springer den igang.

Mads Lund
Ninja9RT