Tja...så var det min tur...
Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 19-11-01 14:38

Vejret var godt her til morgen og fuglene sang...
Jeg ville jo ikke spilde en chance for at komme ud og lufte cyklen, så den
kom med ud i det fine vejr.
Men så skete det at en gut i hans firmabil, kørte op bag i mig inde i Århus.
Jeg nåede frem til krydset ved Harald Jensens plads, det var lige blevet
rødt, så jeg og de to-tre biler der var foran mig bremsede blødt, og lige
pludselig "hoppede" cyklen en meter. Jeg vente hovedet og mistænkeligt tæt
bagved mig holdt der en hvid varevogn med en kvadret front....
.....2 måneder i sadlen og 1 "uheld".....fin statistik
Nå men der skete umiddelbart ikke alverden, heller ikke oplevelsesmæssigt da
jeg ikke væltede.
Resultat :
Jeg fik et knækket sideskjold, en ødelagt baglygte, og en bukket
nummerplade.
hans front tog umiddelbart mere skade, kofangeren havde fået et ordentligt
hak, og hans kølegitter var helt ødelagt.
Men nu er mit spørgsmål så; Er der så risiko for at min bagsvinger har
taget skade (min kæde er vist nok en anelse slappere end den var før)
eftersom han jo kørte ind i mit baghjul?
....skal lige siges at vi ikke kørte mere end ...hhhmm 40 km/t....skulle jeg
mene.

--
jacob (med lettere skadet baby gixxer)

Fra : Rune Larsen

Dato : 19-11-01 15:22

"Jacob Stegelmann" <stegelmann@privat.dk> wrote in message

> Men nu er mit spørgsmål så; Er der så risiko for at min bagsvinger har
> taget skade (min kæde er vist nok en anelse slappere end den var før)
> eftersom han jo kørte ind i mit baghjul?

Der er nok en pænt meget større chance for at din fælg er blevet skæv!
Hvis det var mig, havde jeg sendt modellen på værksted med henblik på
afmåling af hele bagenden af cyklen. Det er ret følsomme ting vi har med at
gøre her, selv små skævheder kan have negativ indvirkning på din cykels
køreegenskaber.

/Rune

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 19-11-01 15:34

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message
> [...]
at
> gøre her, selv små skævheder kan have negativ indvirkning på din cykels

Den kommer også på værksted inden længe. Manden i bilen vil lige tage
kontakt til sit forsikrings selskab (samme selskab som jeg har (GF)), og så
vil vi lige finde ud af hvordan vi tager det derfra....
Han påtog sig forresten hele skylden med det samme, så jeg regner ikke med
problemer fra den side, så jeg regner med at det bare er noget med at få
kontakt til GF og derigennem få den sendt til taksator/værksted og så lade
dem ordne det.

Har forresten været nede og kigge nærmere på den og hele bagsædepartiet er
vist rykket lidt. Men køreegnskaberne lader ikke til at være ændret.

Jacob

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 19-11-01 15:34

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 19-11-01 15:34

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 19-11-01 15:34

Fra : Mads Lund

Dato : 19-11-01 15:12

> Men nu er mit spørgsmål så; Er der så risiko for at min bagsvinger har
> taget skade (min kæde er vist nok en anelse slappere end den var før)
> eftersom han jo kørte ind i mit baghjul?

Som udgangspunkt skal du have nyt bagdæk. Det kan godt være dækket ikke har
synlig skade, men er nogle af trådene bristet, vil det medføre et øget
stress på de resterende tråde, og brister de så......... og det vil typisk
ske med 180 kmt på motorvejen.

Når dækket skal skiftes, så hold meget godt øje med kanterne på bagfælgen i
afbalanceringsmaskinen, den har måske fået buler. Det kan rettes men det
koster 1000 kr.

Bagsvingeren har med alt sansynlighed ikke taget skade.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 19-11-01 16:23

Godt der ikke skete mere trods alt. Og når uheldet skal være ude, så er det
jo også en ok årstid.

40 km/t og en tonstung bil, kan faktisk godt gøre en del skade, sørg for at
få efterset alt.

Håber vi ses derude, om ikke andet så til næste år.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Jens

Dato : 19-11-01 20:12

> [...]
> bagved mig holdt der en hvid varevogn med en kvadret front....
> ....2 måneder i sadlen og 1 "uheld".....fin statistik

Sur r*v... Jeg havde haft min Bandit i 1 og kørekortet i 1½ måned, jeg kom
ned og ligge. En bilist fra parkeringskælderen under Israels plads
besluttede sig for 1) at ignorere sin ubetingede vigepligt 2) svinge helt
over i vognbanen, hvor jeg kom tøffende. Da det går op mig, at, ja sgu, hun
er på vej over mod mig , tør jeg ikke bremse, og jeg trækker hårdt væk fra
hende mod højre. Bilen rammer mig på siden, men jeg har heldigvis fået
bremset næsten helt. Resultat: Buler og ridser på tank og forskærm, smadret
højre blinker og bremsegreb, grundige ridser på begge sider af motorblokken,
højre fodhvilere brækket af. Jeg slap med en forstuvet storetå, klemt under
cyklen.

Jeg har siden tænkt på, om jeg reagerede rigtigt, jvf. min manglende rutine.
Jeg tror dog det var godt, jeg trak væk før jeg bremsede, da bilen ellers
ville have ramt mig forfra. Men, jeg er i sadlen igen, selvom jeg sgu var
noget shaky, lige da jeg havde fået maskinen tilbage fra rep. Lad os håbe,
at vi begge har haft vores ene, statistisk bestemte, uheld... (7-9-13)

Jens
Bandit 600

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-11-01 23:13

> [...]
> eftersom han jo kørte ind i mit baghjul?
> ...skal lige siges at vi ikke kørte mere end ...hhhmm 40 km/t....skulle

Din bagfælg er måske skadet, og dit bagdæk er helt sikkert! Nyt bagdæk, og
få målt fælgen ud (afbalanceret). Check bagakslen også - hvis den er flyttet
frem i bagsvingeren, er den måske vredet, og skal så skiftes.

Alt i alt ville jeg nok sende den på værksted for mandens regning - det kan
være ret alvorligt.

Mvh
Steen

Fra : Kasper

Dato : 20-11-01 09:00

"Jacob Stegelmann" skrev d. 19-11-01 14:38 dette indlæg :
> [...]
> eftersom han jo kørte ind i mit baghjul?
> ....skal lige siges at vi ikke kørte mere end ...hhhmm 40

1) sørg for, at maskinen bliver undersøgt _grundigt_ på et værksted -
lad dig ikke spise af med mindre (og hvis forsikringsselskabet ikke vil
betale for dæk-skifte, så bed dem udfærdige en erklæring hvorefter de
indestår for dækkets fulde anvendelighed, og herunder bl.a. hæfter for
alle skader (også personskader) som opstår som følge af dækkets kollaps,
f.eks. på Autobahnen i Tyskland (hvor du jo kommer en del, ikke - så
betaler de hellere et nyt dæk).

2) uanset hvad den anden fører siger om skyldfordelingen, så sørg for at
få vidners kontaktoplysninger - det er nemt for modparten at ændre
forklaring senere, når du ikke kan finde vidnerne igen.....

Mvh,

Kasper
Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper FA

Dato : 20-11-01 10:11

Jacob Stegelmann wrote:

> [...]
> taget skade (min kæde er vist nok en anelse slappere end den var før)
> eftersom han jo kørte ind i mit baghjul?

Få den på værksted og få dem til at gå den grundigt igennem.

> ...skal lige siges at vi ikke kørte mere end ...hhhmm 40 km/t....skulle
> jeg mene.

For et par måneder siden var jeg dum nok til at parkere ved fortovet i et
villakvarter 5-6 meter bagved en bil. Da bilen skulle køre skulle han lige
bakke ind på en sidevej for at vende.. smask der stod min cykel.
Umiddelbart var forskærmen smadret og der var en lille flække i kåben. Da
værkstedet fik set på det var det dog ikke helt så simpelt. Det endte med
der blev skiftet kåbe+kåbestativ, sidestøtteben, forlygte, forskærm,
forgaffel, stel + nogle småting..
Så selvom en 2 tons bil ikke kører så stærkt kan den lave meget skade hvis
den rammer forkert.

--
Jesper
CBR600F4