Hjælp! Hvad kan der være galt?
Fra : ML

Dato : 19-11-01 08:28

Min Yamaha TDR 125, som jeg har haft i et halvt år, er begyndt at "brokke"
sig. Den har kørt 8000 km

Den har svært ved at starte når den er kold.

Jeg har endnu ikke måtte løbe den igang, og håber heller ikke det bliver
nødvendigt. Når jeg trykker på starteren starter maskinen først efter 45 -
60 sekunder. Motoren forsøger, men kan ikke komme igang. Hvad er der galt?
Er det tændrøret, fugt eller hvad? Det skal siges at det først er kommet i
den sidste måned hvor det er blevet koldt. Den står tørt om natten.

Alle gode forslag modtages.

ML

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 19-11-01 09:28

har du prøvet med karburator sprit ?

Lasse
CBR1000f

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-11-01 18:08

ML wrote:

> [...]
> nødvendigt. Når jeg trykker på starteren starter maskinen først efter 45 -

Uhauha! Starteren har ikke godt af at køre så lang tid ad gangen, da
den kun er dimensioneret til at køre korte tidsrum (max 20 sek svjh. sådan
ca. Fordelen ved det er at vægten bliver lavere i forhold til ydelsen.
Nåmen, det var lige et sidespor Det kan jo være batteriet der er ved at
være træt (hvilket typisk viser sig i koldt vejr som nu), så tændingen ikke
kan få strøm nok. Prøv at sætte et sæt startkabler på fra en bil (eller
andet 12v batteri der kan levere nogle Ampere), og se så om det hjælper.
Hvis det gør, er det sandsynligvis batteriet der er kaput. Det kan dog også
være fordi den ikke lader eller sådan noget, men det første er imo en hel
del mere sandsynligt
Bemærk lige at det er endnu mere vigtigt ikke at køre den på starteren i
længere tid ( <10 sek vil jeg tro er på den sikre side, men det er ikke
noget jeg ved så meget om, så det er på eget ansvar ...når der er sat
et stort batteri til. Grunden til det er at en mc-starter er dimensioneret
til at spændingen falder en hel del, når det lille mc-batteri belastes så
hårdt. Spændingen falder bare ikke, når der pludselig sidder et stort
batteri for enden af ledningen, hvilket egentlig gør at starteren får en
højere spænding end den er beregnet til. Men som sagt betyder det ikke
noget, når bare det er i kort nok tid det står på

> Motoren forsøger, men kan ikke komme igang. Hvad er der galt?
> Er det tændrøret, fugt eller hvad? Det skal siges at det først er kommet i
> den sidste måned hvor det er blevet koldt. Den står tørt om natten.

Tjaeh, det er jo også muligt, men når det drejer sig om fejlsøgning er det
jo nemmest at prøve det letteste først

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : MicJen

Dato : 19-11-01 20:02

Hej!

Er tændrøret renset for nylig?

Mvh
Michael
CB 500

Fra : Armand

Dato : 20-11-01 12:18

ML <lars.fredenslund@get2net.dk> skrev i en
> [...]
> Er det tændrøret, fugt eller hvad? Det skal siges at det først er
> kommet i den sidste måned hvor det er blevet koldt. Den står tørt om

Hæ!
Lad mig lige snuppe det lette svar, ved at fremstille summen af hhv.
Lasse. Jes og Michaels svar, der alle er lige relevante:

Vand Karburatorsprit:
Det er meget muligt at der er lige tilstrækkeligt med vand i bunden af
karburatorens svømmerhus, til at det generer chokerdysen :-/
Først på denne årstid hvor man virkeligt har brug for chokeren vil man
løbe ind i problemet for alvor.
Vand i karburatoren kommer fra tanken, hvor det samler sig i bunden
indtil at det lukkes ud ved hjælp af reserve-positionen på bensinhanen
(RES "suger" fra bunden, hvor OPEN suger igennem et rør der stikker 5-10
cm op fra bunden!) - Skulle du monstro have benyttet reservetanken for
nyligt :-/
En spritkur er god imod det vand der måtte befinde sig i tanken hvorimod
det er mest effektivt at tømme svømmerhuset v.h.a. den forekommende
bund- prop/ventil, hvis vandet først er havnet dér!
Prøv det - Det er en ganske enkel operation, som ikke er værd at springe
over uanset!

Tændrøret:
8.000 km på samme tændrør(?) kan være langt for en totakter!
Hvis ikke at det har været skiftet før, så giv den et nyt nu - Til
umiddelbar afhjælpning, kan elektroderne på det gamle muligvis blot
samles en anelse(!!!)
NGK-rør har svigtet mange hvis de bliver druknet! Min anbefaling er
derfor at købe et tilsvarende rør i et hvilketsomhelst andet fabrikat
(Bosch, Champion, Denso), når nu du skifter!

Batteriet:
Trick'et med at give den tilstrækkelig med strøm igennem startkabler fra
et auto-batteri, er ganske godt: Hvis den pludselig starter ubesværet
under starthjælp er det et godt tegn på at din akkumulator er ved at
være svagbrystet.
Samme konstantering kan gøres hvis den til forskel også er let at løbe
igang !

En årsag til at batteriet er svagt, kan være at syrestanden er for lav
på en eller flere celler, check derfor din akkumulators syrestand!
Dette er atter så enkel en operation at den ikke er værd at springe
over!

Forøvrigt gælder det for de små mc-batterier, som for vintertrætte
autobatterier, at startmotoren suger kraftigt på batteriet, hvorfor der
ikke levnes særligt meget power til selve tændings-systemet!
Starter-teknikken for modvillige motorer, er derfor kun at trykke i
kortest mulige tryk på starterknappen, således at man giver motoren
flere chancer for at springe igang under fuld power lige idet at
starter-knappen slippes (men mootoren stadig roterer). Prøv at huske
dette trick fremover!

Klø på!

--
Armand.

Fra : ML

Dato : 21-11-01 08:21

Pyha det var mange ting. Men jeg klør på og håber det bedste.

ML