On Fri, 16 Nov 2001 09:13:22 +0100, "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk>
wrote:
<snip>
>> Er Guzzi generelt mekanisk "sarte",
>
>Det er absolut ikke min opfattelse. Min far har en SP1 fra 80, og den fejler
>intet.
Jeg er selv ejer af en LM III fra '82 og den kører også fint - bortset
fra, at jeg ikke er så flink til at stille ventiler og tænding. Det
mærkes nu i vinterkulden, men på de knap 50.000 km jeg har kørt på
den, er det også kun gjort <rødme>to gange</rødme> :(
>Konstruktionen er simpel og robust. Hvilket dels er en fordel når de har
>nogle år på bagen, dels giver det billigere reservedele (koster intet ifht.
>andre mærker) og så er de lette at reparere selv.
Helt enig og afgjort grunden til, at jeg valgte Guzzi. Stødstænger,
vippearme og platintænding - velkendte fænomener fra min BSA. Plus
kardantræk, så man er fri for alt det rod med kæden :)
>Der er dog nogle småting med den. Topstykkerne er ikke designet til blyfri,
>hvorfor han altid kører rundt med en dunk blyerstatning til at flyde på ved
>tankning. Og så er det noget med, at bensinen efterlader nogle brune
>kalkagtige aflejringer på ventilerne, så han har topperne af hvert 2. år til
>rengøringg, men toppakningerne koster kun onkring en hund stykket så det er
>vist ikke så galt.
Ifølge bogen "Guzziology" kan de godt køre med blyfri benzin - de er
trods alt primært lavet til eksport, ikke mindst til Californien. Men
min egen erfaring er, at den kører langt bedre på "rød 98", end på
"grøn 98" - heldigvis kan jeg få begge dele i nærheden af min bopæl.
>Det eneste der er totalt håbløst på den er forgaflen, den er lige til at
>lukke op og sk... i. dæmperne er nogle løse indsatser, og jeg ved fra en
>anden Guzzi ejer (LMI 850) at de virker under 10.000 før de igen holder op
>med at virke. Så det er absolut værd at overveje 2 andre gaffelben. Og der
>en Mazzoci (sikkert ikke stavet rigtigt) løsningen. De laver gaffelben der
>passer hjul skærm og bremser. Det er generelt en god ide at få fat i et
>Stein Diense katalog.
Marzocchi forgaflen er rigtig god - fik selv en sat på sidste år. Den
er også kraftigere, hvilket kostede 1200,- ekstra til et par nye
clip-on'er :( Men det er jo ikke alle modeller, der er med clip-on.
Imidlertid er den udgået af produktion, i følge mine kilder, så det er
med at handle i en fart!
Opsummérende vil jeg sige - du får ikke en mere driftsikker og
"vedligeholdelsesfri" motorcykel end Moto Guzzi. Samtidig får du også
en motorcykel med lige så meget "ånd", som en Englænder - men uden
Englænderens nykker. Desuden ligger Guzzi-fabrikken i et pragtfuldt
område af Italien, med skøn natur, en smuk sø (Lago di Como) og masser
af små snoede veje op og ned af bjergsiderne - og med en Guzzi i
stalden får du den perfekte undskyldning for af køre derned :) Alle
kan vel forestille sig, hvordan en Guzzi ser ud foran Porten, så jeg
smider lige et billede i <news:dk.binaer.motor>, af Maj-Britt og
BMW'en, foran indgangen til Guzzi-fabrikken :)
--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/