|
| Accepteret svar Fra : 3773 | Modtaget 110 point Dato : 23-01-07 10:09 |
|
Hvis du har en garage skal du have slæbt bilen ind, og tøet den forsigtigt op. Ellers så forsøg om du kan låne en garage et sted - opvarmet vel at mærke.
Hvis ikke, må du have fat i værkstedet og få den ind der.
Efter optøning kan de svare på om skidtet har taget skade. Der sker som regel ikke noget når det ikke har frosset mere end det har nu. Oftest er der frostpropper i motoren der bliver skudt ud, istedetfor at isen knækker motoren.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 23-01-07 10:16 |
|
Det du hælder i kølervandet hedder glykol og fåes i tilbehørsbutikker og tankstationer (og brugsen og Bilka).
30% ethylenglykol + 70% vand frostsikrer til -15° 35% frostsikrer til -18° (vægtprocent). Ved propylenglykol henholdsvis -14 og -17°
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 23-01-07 10:17 |
|
Ja hvis du ikke har fået sikret dit kølevand med frostvædske, KAN det have alvorlige konsekvenser...men behøves ikke.
Hvis det "KUN" drejer sig om en enkelt nat med nattefrost kan du være heldig at der ikke er sket skade på hverken køler eller motor.
I værste fald kan motoren være frostsprængt, hvilket er RET alvorligt
Dog har motoren en slags "frostsikring" de såkaldte frostpropper som gør at det frostne kølevand ikke ødelægger motorens vitale dele, idet disse frostpropper bliver "skudt/presset" ud så det udvidende frosne vand kan "undslippe" igennem disse frostpropper.
Undersøg derfor aom disse stadig er "intakte" ved at kigge på motorblokken og se om de sidder hvor de plejer.
Disse frostpropper sidder på siden af motoren og er lidt større end en femkrone.
Giv så lige en melding
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 23-01-07 10:20 |
|
DU MÅ ENDELIG IKKE LADE MOTOREN KØRE HVIS DEN ER FROSSEN!!!!!
SLUK DEN OMGÅENDE!!!!
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 23-01-07 10:23 |
|
Kan hilse og sige at udskiftninger af 6 frostpropper på en Peogeut koster 7000,- kr Da hele motoren skal skilles ad i atomer.
For at banke de gamle frostpropper ud, som formetlig har taget skade, hvis blot én prop er røget
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 23-01-07 10:26 |
|
Som 3773 skriver kan det være FATALT for motoren hvis den er startet når den er frosset i kølesystemet....vi snakker om MANGE TUSINDE kroner i efterfølgende reperationer i værste fald.
Få motoren tøet op inden den startes igen....evt. i en lun (eller i hvert fald frostfri) garage...
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 23-01-07 10:34 |
|
Citat Men jeg er ikke den store bil entusiast/kender |
Laver du aldrig service på din bil ???????
Det er garanteret højst 1 ud af 10.000 der kører HELT UDEN frostbeskyttelse (selv om sommeren).....
Du har så måske en af dem.....
Men som allerede skrevet - ind i en garage og lad den "tø op"
DEN SKAL SKUBBES IND....
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 23-01-07 10:53 |
|
Det er et absolut MUST at du får tøet bilen op og checket motoren inden du starter den igen...så et besøg på værkstedet skal du under alle omstændigheder...og som 3773 påpeger har værkstedet varme på
Få evt. bilen transporteret hen på værkstedet af Falck eller et andet redningsselskab i dit lokalområde.
Vi håber det bedste for dig og din bil
/Palle
| |
| Kommentar Fra : hawaii7 |
Dato : 23-01-07 11:58 |
|
For at følge op på svaret fra "REFI".
Det er da utroligt at der findes mennesker her i Danmark som har kørekort og en bil og som ikke ved at der skal kølervæske på en bil.
Ja meget stor dumhed. Burde du overhoved eje en bil?????????
Fyld kølervæske på bilen hele året rundt.
Ja "REFI" du turde nok ikke skrive dine tanker, men jeg gør det.
Med venlig hilsen
hawaii7
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 23-01-07 14:02 |
|
->tbayh
Pyt med det. Vi har vel alle lavet noget mindre heldigt i ny og næ. Få nu bare bilen ind og få den tøet. Så kan mekanikeren fortælle dig hvor galt det er gået (forhåbentlig slet ikke). Og det behøver ikke være så slemt. Min ex-svigerfar havde for lidt kølevæske på, altså ikke frostsikret langt nok ned. Det medførte hans fine Fiat frøs under kørsel i stærk frost. Men det fiksede sig selv når han holdt stille. Og så var det noget med at liste forsigtigt hen på en tank og få efterfyldt med lidt kølervæske.
Iøvrigt hedder dimsen du måler frostsikringspunktet med, et refraktometer.
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 23-01-07 14:07 |
|
Nu ikke skændes.....
Jeg "tænkte" måske nok det omtalte, men undrede mig egentlig mere over at en bilist der IKKE (siger du selv) har den store "forstand" på det - ikke overlader bilen til service af og til....
Et ordentlig værksted ville aldrig blot fylde "postevand" på.....
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|