|
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 06-11-06 15:56 |
|
Du skal spænde dem så du kan få dem af igen......
Eller havde du tænkt dig at køre rundt med en momentnøgle i bilen....
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 06-11-06 16:01 |
|
Hvis du VIL have et tal...
Alufælge 10-11 kg - 110 Nm
| |
| Kommentar Fra : CiviC |
Dato : 06-11-06 16:07 |
| | |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 06-11-06 16:19 |
|
Stålfælge spænde med 120Nm
Alufælge med 90Nm
Husk at efterspænde dine hjul efter ca. 500km.
Se evt. dette ældre indlæg.
http://www.kandu.dk/Spg39070.aspx
Jeg har de sidste par år kørt med de ovenstående værdier, og har aldrig mistet hjul/bolte eller ødelagt nogle fælge.
Jeg skifter så også front - Bag dæk rundt hver 5000km, for at undgå "savtakker"
| |
| Kommentar Fra : CiviC |
Dato : 06-11-06 16:41 |
|
I det indlæg fra linket skriver de 120 på alu og 90 på stål, hvilken er det rigtige?
Mvh
CiViC
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 06-11-06 18:59 |
|
Hør på "refi" det passer.
alimak
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 06-11-06 20:06 |
|
De fleste er tilbøjelige til at spænde hjulbolte alt for fast.
Du må aldrig spænde boltene hårdere end et "let træk med hånden", uanset hvilke fælge det drejer sig om altså ikke noget med kraftig tilspænding med luftnøgle el.lign, men kun så man lige kan mærke, at de er spændt til.
Og så kører man en tur og tjekker om de skal efterspændes en smule....det skal de kun hvis de er direkte løse og ikke hvis der skal bruges mange kræfter for at stramme dem.
Både fordi de så er umulige at få af igen, og ligeså vigtigt, at man faktisk kan ødelægge fælge, især alufælge så de bliver skæve, hvis de spændes for hårdt.
En anden måde at tjekke om de er for stramme:
Sæt hjulnøglen på og hvis ikke bolten løsner sig med et let "træden op " på nøglen, så er de for stramme...ikke noget med at skulle hoppe på nøglen, bruge forlængerrør o.s.v og heller ikke så det giver et "skrald" når bolten løsner sig.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 06-11-06 20:43 |
|
Går man på Superdæks hjemmeside, siger de 120Nm for alufælge, men endnu mindre for stålfælge.
Så måske skal jeg revidere brugen af min momentnøgle lidt........
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 06-11-06 21:03 |
|
Hvor ser du det "thulin" - Jeg kan kun finde dette
Hjulboltene skal spændes krydsvis med et moment på 100 nm
| |
| Kommentar Fra : CiviC |
Dato : 06-11-06 22:39 |
|
Der er vidst ingen der er enig her...
Er der ikke én der har en tabel over de forskellige fabrikanters spænding.
Har været inde på nogle andre forums, og her går det lige fra 80 Nm til 120 Nm på både stål og Alufælge.
Mvh
CiViC
| |
| Kommentar Fra : CiviC |
Dato : 06-11-06 23:17 |
|
Lyder som en god ide thulin
Tak for alle de gode kommentare. Blev ikke så meget klogere, men har da fundet ud af, at de 130 Nm jeg havde tænkt mig at spænde med måske er lige i overkanten.
Vender tilbage, hvis et af hjulene falder af med 100 Nm
Mvh
CiViC
| |
| Godkendelse af svar Fra : CiviC |
Dato : 06-11-06 23:18 |
| | |
| Kommentar Fra : BilstrupV |
Dato : 31-08-12 15:56 |
|
Jeg har i årevis kørt med 95 NM (70 Footpound) på alu og stål, og mine bolte er velsmurte på gevind og konus, og jeg har ikke haft uheld, så sådan er også min fremtid. Det har været forskellige egne og andres biler.
| |
| Kommentar Fra : BilstrupV |
Dato : 31-08-12 16:02 |
|
Spørgsmålet gik på en tabel. En sådan har jeg ikke og har ej heller set.
Jeg skrev, at mine bolte er velsmurte og ville have skrevet, at det er med guldfedt. Iøvrigt renser jeg fladerne på både bil og fælge og giver dem et tyndt lag af samme guldfedt for at modvirke div. korrosion. Jeg efterspænder ikke.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|