|
|
har du prøvet at finde en hjemmeside, hvor du kan læse lidt om evt. problemer med den slags og dermed måske også få andes erfaringer med det....
det er en rigtig god ting med de specielle hjemmesider for de enkelte bilmærker..
god weekwnd
mvh...miss.j
| |
| Kommentar Fra : olehenne |
Dato : 30-09-06 18:26 |
|
Hej bredker og missjosefine!
Har søgt på nettet i de sidste dage efter diagram og rep. tip. Fandt lige hvad jeg søgte på en specialside fra GB: Club XM Forum. Meldte mig som bruger for at downloade en vejledning og fik en masse ulæseligt, ærgerligt! Nå men håbet er jo lysegrønt.
Mvh Ole
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 30-09-06 19:37 |
|
Du kan tjekke om det er føleren, ved at tage stikket ud og kortslutte de 2 ledninger.da skal bleseren starte.gør den det så er det føleren der er def. den plejer at sidde skruet ind i køleren.
alimak
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 30-09-06 19:42 |
|
Har din mekaniske thermostat det godt.
Sidder vandpumpen med på tandremmen som i BX.
Trækkes vandpumpen af samme rem som AC. er det måske den der er for slap.
Hvis ikke det varme vand bliver transporteret ned forbi den elektriske thermostat vil den heller ikke føle varmen og starte.
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 30-09-06 23:21 |
|
hej.
hjemmesiderne:
citronik.dk
citroën.nu (cirtoënakuten)
/steen b.
| |
| Kommentar Fra : olehenne |
Dato : 30-09-06 23:28 |
|
Termometret viser temp. i kølevandet er OK ved landevejskørsel. Der er ikke en termoføler på køleren og vandpumpen er trukket af tandremmen sammen med knastakslerne. På pumpehuset sidder tre følere en blå (er skiftet) en brun og en grøn. De viser forskellig Ohmsk modstand efter vandtemp. så dem regner jeg med er OK. (motortypen er RFV -XU10J4R).
Mvh Ole
| |
| Kommentar Fra : bredker |
Dato : 01-10-06 00:34 |
|
den føler der sider i køleren er til at styre blæseren på køleren og har intet med din temperaturføler til instrumentbrættet at gøre , den sider i motorblokken
hvis det er den føler der sider nederst i køleren med to ledninger der er defekt , skal blæseren starte hvis du korsslutter de to ledninger der kommer fra denne ( bilen skal være startet )
korsslutter du den skal blæseren starte selvom moteren er kold , men så ved du om det er føleren der er defekt
| |
| Kommentar Fra : Fijala |
Dato : 01-10-06 09:08 |
|
Det kan du tjekke ved at tage det stik af der sidder på din reciever til Ac anlægget og lave en lus (en kabelstump) og prøve dig frem ved at kortslutte de forskellige stik ben inden i stikket. For mig lyder det som om den lave hastighed er røget sig en tur.
Dert er et meget generelt problem ved alle biler og jeg har på mit job fundet adskillige af den type fejl. Hastighederne styres som regel af 3 modstande som sidder ude i selve blæsemotoren og det er dem der skal skiftes for at få den lave hastighed med igen. Grunden til at du kan holde den nede i temperatur når du tænder for AC en er at den så rimelig hurtig indkobler den mellemste hastighed da trykket i kondensatoren stiger op til det i switchen indstillede tryk.
Prøv lige at tjekke om ikke det er sådan det forholder sig.
Læg mærke til om der er nogen blæser der starter lige når du slår AC en til.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 01-10-06 14:34 |
|
Du skriver, der er 3 følere på din vandpumpe.
Ifølge en engelsk manual (Peter Russek) skulle den der er på undersiden af pumpen, nærmest motor og kabine, være temperatur kontakt. Hvis du med tændingen på følger alimaks anvisning på denne føler, burde blæseren køre.
Jeg kan ikke efterkontrollere på min egen, da det er en v6, der er noget anderledes.
Da du skriver, at blæsermotoren virker, kan du som nødløsning trække en ledning ind, så du kan køre blæseren manuelt, indtil du finder fejlen. På min var ledningerne byttet om, så blæseren løb omvendt, med et ganske underholdende resultat, så hus lige, at kontrollere omløbsretningen.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 01-10-06 14:35 |
| | |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 01-10-06 19:31 |
|
Eftermont. a.c--
Du kan ikke regne med orig. ac ledningsdiagram kan bruges..
Find type på den eftermont. acér kontakt forhandler, mont/ledningsmont
til xm.
Ledninger/samlinger/giverer/følerer. er i forvejen et meget svagt punkt
på xm.
/steen b.
| |
| Kommentar Fra : olehenne |
Dato : 01-10-06 22:19 |
|
Hej alle!
Tak for indlæg og råd. Prøver at kontakte ACfirmaet i morgen og evt en aut. forhandler om råd og evt pris på en reparation. Andre forslag er stadig velkomne.
Mvh Ole
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 10-11-06 21:11 |
|
På min sunbeam sad føleren næsten nede ved bunden af køleren. Men på slangen lige udenfor nederste studs har jeg oså set den monteret (kan ikke huske bilmærket)
Men du skal også lige sørge for at den kommer op i drifttemperatur.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 11-11-06 03:12 |
|
Kiggede en ekstra gang i diagrammerne.
Det ser ud som om, der slet ikke er en blæserstyring på den med AC.
Derfor tror jeg, at det er blæserstyringen du har fundet. Prøv om den slutter eller giver stel når kølevandet er for varmt, så kan du vel få den til, at styre dit relæ (hvis den ikke reagerer, kan du vel montere en, der er beregnet til biler uden AC)
| |
| Kommentar Fra : olehenne |
Dato : 10-12-06 17:46 |
|
Hej, jeg har nu flyttet føleren over til slangen fra bunden af køleren og derved er temp. højere og blæseren kører kun en enkelt gang efter motoren er stoppet. Kun mangler jeg at finde selve fejlen i styringen af relæet. Konen har så købt en Picasso HDI - så er der bedre tid til at fejlsøge på XM'en. Da der ikke er et egentligt rigtigt svar på spørgsmålet ved jeg ikke om der skal gives point for nogen af de gode råd jeg har fået. Måske en vil svare på det!
Tak!
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 10-12-06 19:31 |
|
Til min BX er der en manual.
Til min Xantia er der en manual.
Til XM er der en manual og den hedder Haynes 3451 (89 - 98)
Kan evt. købes hos http://www.birgersbilligebilboeger.dk/
Reservedelsforhandlere
Lånes på biblioteket
Du kan afslutte spørgsmålet ved at / anullere det / tydeligt skrive at spørgsmålet er afsluttet / vælge en der hjalp dig (ikke mig)
Ps. Der vil måske være en del som kigger ind på dit spørgsmål for at hjælpe, og så er det nok lidt ærgerligt at opdage nederst at spørgsmålet er standset.
| |
| Godkendelse af svar Fra : olehenne |
Dato : 11-12-06 12:11 |
|
Tak for svaret hjkofoed.
Hvis jeg finder den egentlige årsag vil jeg straks skrive en kommentar om det. Den med kaffemaskine-termostaten var god Prøvede med en fra en vaskemaskine men den reagerede meget langsomt, så den fra en accuboremaskine på 50 gr på afgangsslangen fungerer. Så tak alle for hjælp og kommentarer.
Ole
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|