|
| Oliepåfyldning til max mærket Fra : pj2000 | Vist : 4662 gange 100 point Dato : 19-09-06 19:50 |
|
Hej, Min svigersøn har fået fortalt af sin mekaniker at man ALDRIG må fylde en diesel motor med olie til max mærket idet olien udvider sig og man derved kan risikere at brænde turboen af.
Jeg har sagt til svigersøn at jeg ALDRIG har hørt mage til sludder - Jeg har kørt turbo diesel mange år (Toyota Avensis) og jeg selv og for den sags skyld også min mekaniker fylder til max mærket uden problemer af den grund.
Har nogen erfaring med at det er et problem at fylde til max mærket ?
Rent logisk synes det skørt hvis max mærket ikke er alvorligt ment ! - Mange kan da uforvarent komme galt afsted da man logisk vil mene at max er ensbetydende med MAX.
Min svigersøns dyt er en Opel Sapphire (er det forklaringen)
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 19-09-06 19:57 |
|
Det ville være noget af det skøreste i verden hvis det forholdt sig sådan. Fabrikken i Køln ville lukke og slukke og dø pga sagsanlæg.
En Opel kan iøvrigt køre med rigtig meget olie uden at dø. En af sjukkerne (meget bil-ukyndig) havde gort det til en vane altid at hælde en liter på ved hver tankning. Det resulterede i at skidtet ikke kørte ret god og røg en del. Efter at mekanikeren havde aftappet mange liter olie (kan ikke huske hvor mange - men det var mange), duede kadett'en igen.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 19-09-06 19:59 |
|
Fabrikanten har sat max mærket der hvor han mener man kan tillade sig at fylde til.
Nogle påstår at det optimale er en lille smule over min mærket- men det er næppe til at mærke forskel i praksis.
Det kommer sig heller ikke så nøje, at det gør nogen forskel om man måler med varm eller kold olie , med mindre fabrikanten skriver noget andet i instruktionsbogen.
Jeg kender kun oliestand i automatgearkasser som et sted hvor der er en meget præcis måleprocedure.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 19-09-06 20:00 |
|
Selvfølgelig er det noget ævl.
Max-mærket på oliepinden er der jo netop for at man kan se hvor meget olie der skal være på bilen.....men selve motoren kan tage skade hvis der fyldes alt for meget olie på, altså betydeligt over max-mærket.
Og at olien skulle udvide sig og ødelægge turboen
Der kommer nu hverken mere eller mindre olie gennem turboen selv om olien skulle udvide sig lidt ved varme. Det er jo ikke en lukket beholder der bliver udsat for overtryk, men olien render bare igennem turboen.
Olien i en motor fylder kun en lille del af motorens indre rum, så det har andre steder at gemme sig end at ødelægge en turbo.
Men derimod kan turboen let blive ødelagt såfremt der er for lidt olie på motoren.
Så hvis ikke sønnike har misforstået sin mekaniker, tror jeg han af hensyn til sin bils sikkerhed, bør overveje en ny mekaniker....
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : pj2000 |
Dato : 19-09-06 20:33 |
|
Jeg har lyst til at give Jer alle point, idet min svigersøn selvfølgelig nu tvivler på om svigerfar nu også er så klog, som han ellers (måske) troede
Jeg vil lige lade spørgsmålet være åbent lidt tid endnu såfremt der måtte være én der vil give min svigersøns mekaniker ret - så... until then tak for Jeres svar !
Hilsen
Preben alias pj2000
| |
| Kommentar Fra : Snuffler |
Dato : 19-09-06 21:29 |
|
Hej Allesammen,
Vil på egne vegne også gerne sige tak for alle indlæggene hihi - jeg er nemlig datter af pj2000 og kæreste med den "berømte" svigersøn
Da min kæreste kom hjem og fortalte hvad mekanikkeren havde sagt, blev jeg meget forundret over, at min far skulle have taget fejl?? - Det var nemlig min far som hjalp min skat med at fylde olie på bilen og min far tar da aldrig fejl??
Så hu hej jeg ringede til min far og kæresten forklarede ham hvad han havde fået fortalt af mekaniker hehe... -
Jeg kan fortælle at pj2000 og svigersøn lige har talt i tlf sammen, efter min kæreste har læst jeres indlæg... *G* - han ka godt se logikken i det nu og tror nu på at - "hva (sviger) fatter siger, er det rigtige".
Hilsen
Datteren/kæresten
| |
| Kommentar Fra : pj2000 |
Dato : 19-09-06 21:50 |
|
Hej
ok nu skal vi heller ikke køre for hårdt på svigersøn
Årsagen til at han kørte til mekaniker hvor han fik forklaringen om olien var at han under motorvejskørsel havde oplevet at motoren af sig selv accellerrede, uden han rørte speederen, og da han mødte op hos mekanikeren, hvor han fik historien om at olien aldrig måtte fyldes til max mærket, var turboen våd af olie.
Er hans turbo ved at stå af ? - og mekanikeren derfor bare forsøger at tøre problemet af på føren af bilen ved at komme med olie historien om at man aldrig må fylde til max mærket - eller hva' ?
Har nogen et bud på fænomenet med acceleration uden speeder røres og olievåd turbo?
Hilsen
pj2000
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 19-09-06 22:15 |
|
Ja, hvis turboen udenpå er våd af olie, er der noget galt.
Med en utæt slange, pakning eller pakdåse, der normalt skal holde olien indenbords.
Så jo, turboen kan sagtens være ved at stå af, men det er nu ikke p.g.a. at der har været olie nok på bilen, og det har bestemt ikke noget at gøre med, at bilen accellerede af sig selv.
Det problem skal søges et helt andet sted.
Nu kender jeg ikke så meget den Opelmodel, men fejl af den art, skyldes som regel generelt, at der er noget galt med reguleringen af brændstoftilførslen, måske i selve brændstofpumpen (som er et svagt punkt på Opels Zafira modeller (er det sådan en I kalder en Sapphire?))
Hvor mange kilometer har bilen kørt, og hvad er det for en motor der ligger iden,
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : pj2000 |
Dato : 19-09-06 22:23 |
|
Hej Dova
Ja det er en Zafira det er mig der ikke kender så meget til Opels modeller og åbenbart fandt dens engelske navn.
Den har kørt 260.000 og er en 2,0 flexivan.
Det lyder som om du mener der kan være tale om to samtidige fejl, brændstofpumpe og turbo.
hilsen
Preben
| |
| Accepteret svar Fra : dova | Modtaget 100 point Dato : 20-09-06 00:44 |
|
Ja, jeg var lige ved at rode lidt efter nogen brugererfaringer med den model:
Problemer med trykslanger der bliver utætte eller springer af ved turboen, umådeholdent stort olieforbrug, problemer med brændstofpumpen, motorstyreboks og luftmængdemåler er nogen af de ting der går igen.
motorstyreboks og luftmængdemåler kan sagtens være skyld i problemet med, at bilen pludselig accellerer af sig selv.
Så svigersønnen skal have fundet ud af hvorfor der lækkes olie ved turboen, for hvis det er en slange der er utæt og måske pludselig falder af eller knækker helt, så tømmes motoren i lyntempo for olie, og så er det altså nat med den
Nå, men svigersønnens bil har alligevel kørt nogen flere kilometer end dem der er nævnt her:
http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=192
mvh dova
| |
| Godkendelse af svar Fra : pj2000 |
Dato : 20-09-06 13:45 |
|
Tak for svaret dova, og tak til 3773 og Transor.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|