/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
fra hvide til gule plader?
Fra : Dksmester
Vist : 3405 gange
100 point
Dato : 24-07-06 15:50

Hej...

Jeg er ved at skulle købe min første bil. Har kigget lidt på de gamle golf II GTD, fordi jeg godt kan li' turbo diesel. Men de har jo lidt en høj pris, så har kigget lidt på dem med gule plader, som i teorien skulle være billiger både i pris og vægtafgift. Desværre er der ik så mange af dem, derfor tænkte jeg måske man kunne omregistrerer en GTD på hvide plader til gule plader, derved få noget af registreringsafgiften tilbage? Kan man det? Synes også der er noget med at hvis det er til privat brug så skal man betale noget ekstra ud over vægtafgift, men det er hvis ik så stort et beløb hvis bilen er gammel? Og hvad nu når jeg omregistrerer fra hvide til gule, ryger jeg så ind i den nye dyre ordning? Har kigget det meste af nettet for at se om jeg kunne finde noget om emnet, men der er nada! Så der er nok en grund til dette ville være helt hen i vejret! Det ville være rart hvis der var en der kendte til lovgivningen på dette område, som ville skrive nogle linier. TAK!

-Jacob

 
 
Kommentar
Fra : Baxon7


Dato : 24-07-06 16:19

davs...

gule plader er vel kun dem med firmabil ligesom i arbejdetider...så
blå plader er dem med snobber minster-bil

du kan finde de billigere bil på

http://dk.kelkoo.com/

baxon7

Kommentar
Fra : MacMadsen


Dato : 24-07-06 16:22

Du skal betale tillægsafgift for varebiler der udelukkende anvendes til privatkørsel, hvis bilen er registreret første gang efter 2. juni 1998.
For varebiler på tilladt totalvægt ikke over 2 tons er afgiften 900 kr/år
For varebiler på tilladt totalvægt over 2 tons men ikke over 4 tons er afgiften 5040 kr/år
Hvis varebilen bruges blandet til erhvervs og privat kørslen er afgiften det halve.

Hvis du vil ændre en bil fra hvide til gule plader, mener jeg der er tale om at du ændrer vognens type, og at du derfor skal have en ny typegodkendelse fra SKAT. Det gælder i hvert fald hvis du går fra gule til hvide plader. Hvad det koster, og hvordan det helt præcis foregår er jeg ikke sikker på. Der vil jeg anbefale dig at kontakte dit lokale skattecenter, da det er dem der skal udstede en ny typegodkendelse. Det kræver også at bilen skal synes efter at du har fjernet sæderne.

Mvh.
MacMadsen

Kommentar
Fra : Baxon7


Dato : 24-07-06 16:25
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 24-07-06 16:27

Der er masser af Golf II TDer på gule plader, kig i Den blå Avis under Vare- og lastbiler.

Du kan ikke få registreringsafgift tilbage ved at skifte fra hvide til gule plader.

Der har været tale om at ændre reglerne så det ikke kan lade sig gøre at omdanne hvidplader til gule plader, men tror ikke det er trådt i kraft endnu.

Bilen skal være fra efter 97 før det koster ekstra i vægtafgift. En Golf II på diesel koster 2650/år i vægtafgift. Forsikringen er som regel dyrere på en varebil, fordi en gulpladebil pr. definition er beregnet til godstransport.

Bagsæderne skal ud af den, der skal laves en bund i det der bliver varerum.
Hvis det er en firedørs, skal dørene blændes af.
Der skal laves gitter bag ved førersædet.
Bilen skal til syn for at godkendes, fordi den skifter identitet fra person- til varebil.


mvh dova

Kommentar
Fra : dova


Dato : 24-07-06 16:28

Forresten har det ikke en disse med typegodkendelse, Told og skat at gøre som nogen foreslår!!


mvh dova

Kommentar
Fra : Dksmester


Dato : 24-07-06 16:34

Dova det lyder som om du har erfaring med guleplader :D

Synes bare et lyder mærkeligt at det koster nogle tusinde kroner at omregistrer fra gule til hvide plader, da man jo mangler noget afgift... Men hvis man går den anden vej så får man ingen ting?

synes nu ikke der er så mange GTD på gule plader på dba... I hvert fald ik med intercooler :D

- Jacob

Kommentar
Fra : MacMadsen


Dato : 24-07-06 16:37

Jeg beklager fejlen der havde sneget sig ind... korrekt det har ikke noget med typegodkendelse at gøre.. beklager..
Du kan læse om Færdselsstyrelsens definition på en varebil her:
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap01.pdf
Og som dova påpegede (jeg tør godt nævne navnet ) så skal bilen til syn inden den kan godkendes som varebil.

Kommentar
Fra : Dksmester


Dato : 24-07-06 16:37

Hov glemte lige noget...

Skal man ikke betale ekstra "vægafgift" når bilen bruges til privat kørsel, hvis bare den er registreret før 97? Hvad nu hvis den er importeret i 2003, ændre det noget?

- Jacob

Kommentar
Fra : MacMadsen


Dato : 24-07-06 16:40

og det er vel ikke nødvendigt at blænde dørene af...
Der er da masser af gulpladebiler der kører rundt hvor du kan åbne bagdørene. Det er vel det samme som en skydedør....
og det er vel sjældent man forsøger at lave en 4dørs om til en varebil... det er vel mere relevant med en 5 dørs... ellers bliver det noget af en underlig konstruktion.......

Kommentar
Fra : MacMadsen


Dato : 24-07-06 16:46

Den skal være registreret første gang før 2. juni 1998 så slipper du for den ekstra afgift.
Jeg vil udmiddelbart skyde på at det er registreret i DK der menes men det fremgår ikke klart af politiet hjemmeside:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/nummerpladerogregistrering/afgifter/

Kommentar
Fra : dova


Dato : 24-07-06 16:51

Nej, det ændrer ikke noget hvornår den er importeret.

men en anden ting er, så vil det allerbilligste være, at finde en uden afgift, enten hos et firma der importerer eller du kan selv hente en i Tyskland, og så betale afgiften for at få den på gule plader fra begyndelsen.

Import og fremgangsmåde ved indregistrering kan du læse om her, der er de nye regler fra april vedrørende vurdering af bilen nemlig med:

http://bilimport.tkrath.dk/


mvh dova



Kommentar
Fra : Dksmester


Dato : 24-07-06 16:56

Nej det ville også være lidt snyd hvis importeringsdatoen havde noget at sige, ville bare være sikker.

Super hjemmeside! Men kender du nogle gode importfirmaer?

- Jacob

Kommentar
Fra : Dksmester


Dato : 24-07-06 16:59

altså nogen som har gamle billige golfer

Kommentar
Fra : g_h


Dato : 24-07-06 20:30

Nu ved jeg ikke, hvor du kommer fra, men Langkilde biler i Varde importerer VW til DK!
De bygger dem også om og indregistrerer bilen på gule plader!
Men der findes flere af lign. firmaer

Gert

Kommentar
Fra : Dksmester


Dato : 24-07-06 21:10

Jeg kommer fra århus... Men de er ik ligefrem billige hos langkilde... havde tænkt mig en på gule plader til 25K

Kommentar
Fra : dova


Dato : 24-07-06 22:01

VW Golf 1.6 GTD, 5-dørs, blåmetal 1986, km 290000. 14.000,- 27-06-2006

VW Golf 1.6 GTD, 5-dørs, gråmetal 1989, km 203000 25.000,- 05-07-2006

VW Golf 1.6 GTD, 3-dørs, lysblåmetal 1988, 21.700,- 08-07-2006


VW Golf II TD diesel, import, 3d 1986, 14.800,- 20-07-2006



Her er der et lille udpluk fra den Blå avis, alle gulpladebiler, fra 12500-25000

Hvis du vil lytte til et godt råd, så skal du ikke købe en Golf II der er nyere end 1986.

Dem fra 1984-86 er meget bedre i karosseriet, ruster ikke som de andre der er nyere, jeg har selv haft et par stykker og set på masser af andre


mvh dova


Kommentar
Fra : Dksmester


Dato : 24-07-06 23:34

Tak for dit svar dova.

Har kigget lidt på bilerne, den gråmetal ser rimelig ud men ingen intercooler
Var ik klar over det med at modellerne efter 86 havde en større tendens til at ruste, men så har de også de grimme døre hvor sidespejlet sidder lang tilbage
Det hjalp at jeg gik ind under varevogne i stedet for personbiler, så nu kan jeg bedre finde dem.
Men skal man ikke passe på det med hvis bilerne er registreret som formavogne, for så skal jeg vel betale moms, da jeg vil bruge dem til privatkørsel? hvordan finder man ud af hvormeget det er? det er vel ik bare prisen de 25% bliver lagt oven i. Så skal den vel vurderes af nogen og det er den pris man skal betale moms af.

-jacob

Kommentar
Fra : dova


Dato : 24-07-06 23:53

De fleste af de små Golfer er der ikke noget med moms på.

De fleste af dem er købt og så indregistreret på gule plader da de blev importeret, og har derfor ikke kørt som firmabiler, men er kun brugt som "privatbiler".
Og der er der så betalt afgift og moms i forbindelse med import og registrering.

Men ellers vil det altid stå opgivet i annoncen, om prisen er plus moms, det kan forekomme hos nogen bilforhandlere.


mvh dova

Kommentar
Fra : dova


Dato : 25-07-06 00:00

Forresten, med intercooler er meget meget svært at finde, for dem er der ikke særlig mange af.


Men det kan bygges på, men jeg ved ikke hvad det koster, og bilen skal så synes og godkendes med det, fordi det kaldes en konstruktiv ændring af bilen.


Jeg har haft en af dem

En årgang 84, den købte jeg i 2004 og gav 14000 for.
Og hende der købte den sidste år, er vældig glad for den, den har kørt næsten 475000 km nu.

mvh dova

Kommentar
Fra : Dksmester


Dato : 25-07-06 11:22

Mange tak for din hjælp dova, du fortjæner hvis pointene :D

Godkendelse af svar
Fra : Dksmester


Dato : 25-07-06 11:24

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 25-07-06 11:30

Selv tak

Og held og lykke med at finde en god lille Golf.
Prøv så vidt muligt at finde en hvor der ikke har været, eller hvor det er nødvendigt at svejse i....de holder meget længere.

mvh dova

Kommentar
Fra : Marnus


Dato : 15-08-06 20:33

Thanks for the links. I have been looking every where for the info on Yellow plates. I am looking at buying a Citroen Bilingo 1.4 that weighs in at 1100kg. If I buy one registerd before 1998 do I only pay "vægtafgift " and no extra "Tillægsafgift for privat anvendelse"?



Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste