Den mest effektive måde at tjekke om toppakningen er gået er ved at lave en motortæthedstest.
Man skruer en studs i et tændrørshul, hvor stemplet skal være i top og ventilerne lukkede og så blokerer man motoren ved at sætte den i 4. gear og trækker håndbremsen.
Der skal så sættes trykluft på.
Hvis det gøres proffessionelt bruger man manometer på den trykluft der tilkobles, men man kan sagtens nøjes med lyttemetoden.
Bobler det i kølevandet er toppakningen gået ud til et vandkammer.
Høres susen ved indsugningen er indsugningsventilen utæt.
Susen i udstødningen og udstødningsventilen er utæt.
Kraftig susen ved oliepåfyldning og cyl/stempler er utætte.
Man skal bare være opmærksom på, at hvis toppakningen er gået mellem to cyl. vil luften kunne høres flere steder og derfor bør man lave en cylinderbalancetest og evt. en kompressionsprøve idet nedsat kompression på to cyl. ved siden af hinanden oftest vil være en toppakning der er utæt mellem de to cyl.
Balanceprøven laves ved at tage tændrørshætterne af een ad gangen og enten lytte eller måle motorens omdrejninger. Omdrejningstabet er størst på cylindre der går korrekt.
Du bør stadig alliere dig med en fagmand for at finde den usædvanlige fejl du tridligere har beskrevet.