Du skal absolut ikke bruge almindelig smørefedt nogen steder i forbindelse med bremserne.
Nu fornemmer jeg at du ikke er så dreven i den slags derfor bør du overlade problemet til et værksted hvis et stempel sidder fast. Men det er meget usandsynlig at der skulle være den slags problemer på den vogn.
Derimod er det næsten sikkert at de flader som bremsekloderne skal bevæge sig på er rustne og at de måske ovenikøbet sidder fast.
Efter at have løsnet kaliperen, og trukket den til side kan du trække klodserne ud med en tank, vrik i dem hvis de er rustet fast.
Fladerne skal skrabes rene for rust. Jeg bruger selv en lille flad fil. dererter smøres de i temperaturstabilt "kobberfedt" Bare et tyndt lag , for at forsinke ny rust dannelse.
Stemplerne på kaliperen skal trykkes eller drejes tilbage for at give plads til de nye tykkere klodser.
Pas på at bremsevæsken ikke løber over i beholderen i motorrummet under den manøvre,. Det er et problem hvis man har efterfyldt helt til tops.
Skiverne skal være helt metalblanke og uden rust, heller ikke af den sorte slags. Langsgående riller gør ikke så meget . Rust ude på yderste kant bankes af . Drevne folk kan rette skiver med en vinkelsliber medens hjulet roterer . Men igen er det nok ikke noget du skal give dig i lag med.
Alvorligt rustne skiver skal udskiftes eller drejes af af en professionel. Mærkevareværkstederne forklarer altid at udskiftning er nødvendig , bare med små riller. De tjener tykt på udskiftning.
I virkeligheden er en afdrejet gammel af bedre kvalitet end en ny skive. Den slår sig ikke så let som en ny.
På nogen biler er det let at afmontere kaliberholderen og derefter skiver, hvis man også vil skifte dem. På andre biler skal lejerne så også afmonteres, og det er kun for de mere drevne at gøre det korrekt.
Bedste råd er at gå på biblioteket eller til boghandleren efter en manual lige til din bil. Der kan du læse hvordan man gør med præcis den, og hvad der er specielt at passe på. Læs hele afsnittet grundigt igennem inden du går i gang.
Det sværeste for den uerfarne er at vurdere hvornår udskiftning af dele er nødvendigt.
Bremsedele fungerer generelt fint , selv om de for den uerfarne ser defekte ud.