|
| Oliespild på en PUG 405! Fra : Cise | Vist : 1017 gange 20 point Dato : 10-04-06 01:50 |
|
Jeg har en PUG 405 fra 93' med en 1,6 Xu5m motor som spilder olie.
Jeg har skiftet ventildækselpakning da jeg umiddelbart troede olien kom derfra, men
den spilder stadig olie.
Venstre side i motorrummet (førerside), hvor fordelerdækslet sidder er sløret til i olie. Oliepinden sider bagved fordelerdækslet i samme højde.
Oliepinden holder ikke tæt da gummiet er mørnet og nærmest smuldrede i hænderne på mig da jeg skiftede olie, med det resultat at den resterende gummi kun dækker ca. halvdelen af røret til oliepinden. Jeg har ikke lagt mærke til om oliepinden bliver skubbet op, men har mistanke om at det er via det åbne hul i røret til oliepinden at olien kommer fra, dette syntes jeg at få bekræftet da der ligeledes er olie på toppen af fordelerdækslet, hvorfra det løber ned på asfalten (som fører til en sur vicevært!!)
Jeg har ligeledes stjålet min kærestes hårelastik og viklet denne rundt om oliepinden lige under gummiet. Efter en køretur på ca 15 km kunne jeg konstatere at den var gennemvædet med olie.
Umiddelbart synes svaret ligetil og det koster da heller ikke en bondegård at købe en ny oliepind, hvilket jeg skal have under alle omstændigheder, men mit kendskab til biler er ikke så stor at jeg kan udelukke andre mulige fejl.
Mit spørgsmål går på om der er så meget tryk på olien at det kan sprøjte ud af røret til oliepinden, når gummiet ikke holder tæt (røret buer bag om motorblokken)?
Hvad kan det ellers være?
Tak på forhånd!
venlig hilsen
Cisé
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 10-04-06 03:42 |
|
Hvis du har for meget olie på, kunne det være årsagen.
Når du kommer ud til bilen næste gang, så skal du, før du starter den, tage oliepinden op, tørre den af med en klud eller et stykke køkkenrulle, sætte oliepinden i igen, tage den op, og se, om der er olie over "max"mærket, er der det, har du fundet årsagen.
| |
| Accepteret svar Fra : dova | Modtaget 20 point Dato : 10-04-06 11:25 |
|
Et eller andet sted øverst på motoren skal der være en udluftning med et lille filter, der har forbindelse med en slange over til luftfilteret, mener jeg..
det kaldes "ånderøret".
Hvis det filter der sidder deri er stoppet, kan motoren ikke lukke overskudsluften ud, og kan derfor danne tryk, sådan at oliepinden skydes op.
Det filter bliver typisk stoppet af oliesnask såfremt motoren er slidt.
Ellers kan det skyldes slitage, sådan at motoren er underkomprimeret og derfor laver tryk, sådan som o.v.n. beskriver det.
Så i det hele taget lyder det som om din motor ikke har det for godt.
mvh dova
| |
| Godkendelse af svar Fra : Cise |
Dato : 11-04-06 13:07 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|