Der er tre ting , som er afgørende ved beregning.
Ledningstværsnittet, skal være så stort at man er sikker på at en kortslutningsstrøm vil brænde sikringen over inden ledningen bliver farlig varm.
Ledningstværsnittet skal være så stort at man er sikker på at den normale belastningsstrøm ikke kan varme ledningen farligt op.
Ledningstværsnittet skal være så stort at spændingsfaldet ikke får nogen betydning.
Ved forlygter er det normalt spændingsfaldet der bliver dimentionsgivende. Da lysdbyttet varierer med 8. potens af spændingen siger det sig selv at selv et fald på et par tiendedele volt får betydning, når spændingen kun er omkring 14 V.
Der er Ca 14,3 V på et såkaldt 12 V system, når generatoren lader akkumulatoren korrekt
Hvis lygtene er på 140 W løber der 10A og ledningsmodstanden må så ikke være over 0,01 Ohm/m hvis du vil have maksimalt lysudbytte og ledningen ikke er over et par meter lang. Hvilken dimensiondet det svarer til kan du finde i ledningstabeller på nettet. Eller udregne ud fra kobbers specifikke modstand.
Af tabellen på denne side kan du se at det svarer til 1,5 mm2 kobberledning.
Det er samme svar som Zita kom med , men du spurgte jo om hvordan de beregnes.
http://www.nktcables.dk/upload/teknisk.pdf
Bemærk at der ikke er meget at give af til kontakter på instrumentbordet. Derfor er det bedre at styre via lygterelæ mellem akku/generator og lygte. HUSK FOR DIN SIKKERHEDS SKYLD EN SIKRING LIGE VED TILSLUTNINGEN TIL SPÆNDINGSKILDEN.
Du får højest spænding og mest lys ved at slutte til ved generatoren.
Du opdager også at bilfabrikkerne ofte bruger væsentlig tyndere ledninger. Så holder pærerne længere, men lyser mindre.