Ja,alt er jo relativt, det afhænger jo i høj grad af, hvordan bilerne er kørt og passet med olieskift og anden vedligeholdelse.
Men hvis man forudsætter at de er behandlet pænt og passet ordentligt.,og det er en Golf henholdsvis diesel og benzin vi taler om, så kører dieselmodeller som regel nogen flere kilometer end benzinmodellerne, og især hvis det er en Turbodiesel, og det er næsten generelt for andre bilmærker også.
En Golf turbodiesel kan ved pæn kørsel let køre 3-400000 km, hvor benzinmodellen nok ikke har meget mere mere end 150- 200000 km at "gøre godt med".
(jeg er ikke så vild med benzin biler, men jeg har for nylig haft lånt en Golf på benzin, og den kørte da udmærket og havde kørt 193000 km.)
Nu har jeg selv kørt en del i Golf diesel, men endnu mere i Transporter, som har nøjagtig samme turbodiesel 1600 ccm motor som Golfen.
transporteren vejer bare ½ tons mere som den "bette motor" skal slæbe på. Men min første motor i den, kørte 325000 km og "døde" kun, fordi ham der skiftede køler på den, ikke fyldte nok vand på og derfor flækkede topstykket m.m. da han kørte den varm.
Og den sidste Golf vi havde, blev solgt til noget familie, og den har nu kørt godt 450000 km.
De kan holde til utroligt meget, blot ikke at blive kørt hårdt før motoren er driftvarm, og heller ikke at blive kørt varm p.g.a. mangel på kølervæske eller olie...men det er der jo heller ikke ret mange andre biler der kan tåle.
Og så skal man sørge for at skifte tandremmen for hver 70-80000 km.
Den koster ikke mange kroner, og det er en forholdsvis nem "operation" for en mekaniker at skifte den, hvis ikke man lige har specialværktøj til selv at gøre det.
Reservedele til Golf og Polo koster i det hele taget ikke ret meget, og det er nemme biler for nogen der har mod på selv at rode lidt med tingene.
mvh dova