|
| Accepteret svar Fra : hawaii7 | Modtaget 80 point Dato : 01-02-06 16:54 |
|
Det kommer an på hvor stor et batteri du har i bilen.
Står der f.eks 60ampere timer, kan du trække 60 ampere i en time eller 30 ampere i 2 timer, hvis det er fuldt opladet.
Tallet der står på bilbatterien er det antal ampere du kan trække i en time.
Nu er der en begrænsning i et cigarettænder, fordi den er sikret med en sikring. Skal du bruge meget strøm f.eks. 5-10 ampere skal det trækkes direkte fra batteriet via en sikring (HUSK ALTID EN SIKRING).
Håber dette er dytldestgørende nok og skrevet på en måde så det kan forståes.
Med venlig hilsn
hawaii7
| |
| Kommentar Fra : hawaii7 |
Dato : 01-02-06 16:55 |
|
Jeg glemte antal watt. Det er ampere gange med spændingen.
Hvis du trækker 10 ampere ved 12 volt er det 120watt.
Med venlig hilsen
hawaii7
| |
| Kommentar Fra : Jimmy17 |
Dato : 01-02-06 16:57 |
| | |
|
Hvor mange w svarer 60ampere timer til? = 12V*60A= 720W på en time...
mvh Benjamin
| |
|
Men du kan jo godt tække noget i en kortere periode der har større effekt.
Hvor mange w svarer 60ampere timer til? = 12V*60A= 720W på en time...
12V*120A i en halv time er jo også 720W.... Det kommer an på hvad din omformer kan holde til...
mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 01-02-06 17:17 |
|
60 Aph kan omsættes til ca 0,720 kWh. Dvs sige 720W i en time eller 1440 W i en halv time. Men sådan er det ikke helt sort og hvidt.
Men tilnærmet. Skal du kunne starte, vil jeg max belaste det halve - en tidsmæssigt eller effektmæssigt.
Skal du bruge mere, hedder løsningen ekstra batteri + "campingrelæ"
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 01-02-06 17:27 |
|
Nu skal vi også læse spørgsmålet.
En omformer i cigarettænderen der vist er forsikret med 25A. Dette giver mulighed for maksimalt 300 W
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 01-02-06 18:09 |
|
Husk lige: Hvis batteriet feks. er på 60 Ah(ampere hours) er det målt over en 5 timers (standard) afladningsperiode, dvs afladning med 12 A i 5 timer.
Man kan ikke forvente, at det kan levere 60 A i en time. Det er typisk mindre.
Cigartænderen er typisk sikret med en 20-25 A sikring.
MVH
| |
|
Viskinge er inde på noget vigtigt.
Den angivne kapacitet afhænger meget af brugs mønsteret, og er beregnet på en normeret måde.
-- 2 meget vigtige parametre der har indflydelse på kapaciteten er temperatur og forbrug.
-- Viskinge skriver at standard afladningstid er 5 timer, og det kan godt være på et bil batteri. Jeg har data på et 7.5Ah bly gel batteri som jeg bruger til en Webasto varmer, og på sådan et batteri er kapaciteten målt, ved en afladning over 20 timer ved 25 C indtil spændingen er faldet til 10.5V.
Hvis man aflader sådan et 7.5Ah batteri over 1 time falder kapaciten til 4.9Ah (65% af den angivne kapacitet). Omregnet til et 60Ah batteri bliver til ca 40Ah.
-- Det samme batteri falder yderligere 15% hvis man bruger det ved 0 C istedet for 25 C.
-- Hvis det samme gælder for en bil akku. vil en normeret 60Ah batteri være faldet til 34Ah hvis man aflader den over en time ved 0 C.
Hilsen Bent
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 02-02-06 01:41 |
|
Alle de givne svar gælder standset motor,
Viskinge skal tages helt alvorligt. Endvidere kan du roligt lægge 25%(varme i omformeren) til det forbrug du trækker ud af denne.
Eks. 100Watt i én time (100Watttimer)=125Watttimer=10,4amperetimer fra batteriet.
Et fuldt opladet 60amperetimers batteri kan du bruge i max 3 timer med den belastning, hvis du skal kunne starte bagefter, fordi selve startmotoren trækker så meget at det nærmest ligner en kortslutning, og så falder spændingen til omkring 10 volt (eller mindre, hvis du i forvejen har brugt mere end halvdelen af de oprindelige amperetimer.
Arbejder motoren, må det samlede forbrug over længere tid ikke overstige 90% af GENERATORENS effekt (se i bilens intruktionsbog eller generatorens typpeplade)
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 02-02-06 11:27 |
|
Ja, og fakta er at man skal betragte amperetimer i denne forbindelse som en måle standard mere end udtryk for reel ydelse/kapacitet. Der spiller så mange faktorer ind, at beregningen er mere end vanskelig.
Faktisk kan man ikke koble ret meget forbrug på med standset motor før man løbe ind i startproblemer afhængig af motorstørrelse, slitage på motor, temperatur og meget andet.
Ovenståede er baseret på fakta/erfaring og ikke på teoretiske beregninger.
| |
| Godkendelse af svar Fra : Jimmy17 |
Dato : 09-02-06 23:54 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|